Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

09 sep 2005 14:52

SPEEDY944 schreef:En dus is een N-codering dus ook geen garantie... :idea:

Wat ook niemand beweert, dus de bijdrage van deze opmerking behalve wellicht "olie op het smeulende vuur" is :?: :roll:

ppp 356 schreef:Waar mensen werken gebeuren fouten :!:

Eens :!: ;) ..... maar zie eerder geplaatste link m.b.t. mijn on topic ervaring. :evil:

09 sep 2005 17:00

ppp 356 schreef:
Hebben jullie wel eens een foute (als zijnde -niet goede-) band gehad van een "top"-merk?


Inderdaad, en zelfs met een N-codering.

Bij de aankoop van de Rs, bleek deze een zeer zweverig gedrag te vertonen. Het ging hier om Pirelli's die af fabriek gemonteerd waren.
Bij nazicht bleek hier een constructie fout in te zitten, en zijn deze onder garantie vervangen geweest door Michelins.


Welke Pirelli's ?

Ik rijd met P-Zero Asimmetrico en ondervind toch goede grip. Alvast nog geen schuivers gemaakt (misschien rij ik wel te traag...) of ingrijpend PSM

09 sep 2005 17:55

EriC4C schreef:
SPEEDY944 schreef:En dus is een N-codering dus ook geen garantie... :idea:

Wat ook niemand beweert, dus de bijdrage van deze opmerking behalve wellicht "olie op het smeulende vuur" is :?: :roll:

ppp 356 schreef:Waar mensen werken gebeuren fouten :!:

Eens :!: ;) ..... maar zie eerder geplaatste link m.b.t. mijn on topic ervaring. :evil:


Was niet de bedoeling, maar past -qua opmerking- volgens mij wel bij de discussie...

Toch?

11 okt 2005 1:27

Ik wil hier graag even wat over zeggen, ik heb misschien niet de tijd om elke vraag te beantwoorden die hieruit voortvloeit, maar ik beloof het in ieder geval te proberen :)

N-coderingen. De N-codering geeft aan dat de band in kwestie afwijkt van de standaard versie van dezelfde band en dat hij voldoet aan een bepaalde Porsche specificatie/vrijgave.

Wat is er anders aan een band met N-codering? Dat kan van alles zijn. Porsche krijgt een nieuw type band aangeboden om te testen voor vrijgave. Voor de bandenfabrikant een prestige kwestie, en die wil best tegemoetkomen aan de wensen van een prestigieuze autofabrikant.

Porsche test het ding, dat kunnen zij als geen ander, laten we wel zijn, en rapporteerd de bevindingen en wensen aan de bandenfabrikant. De fabrikant gaat weer aan het werk (het is natuurlijk nooit in een keer goed) en perfectioneerd zo'n band. Porsche kan verzocht hebben de compound iets aan te passen, de afrolomtrek voor en achter meer op elkaar af te stemmen, de wangen stugger of slapper te maken, etc. etc.. De band evolueerd tot een band die Porsche's goedkeuring verdient.

Veeeeel te duur om *alle* (bijvoorbeeld) Continental Sportcontact II's zo te produceren, dus laten we die speciale banden voor Porsche met een N-codering kenmerken. Mercedes heeft dat ook, en misschien andere autofabrikanten ook wel.

Banden met N-coderingen zijn volgens mij pas in de late 80er/vroege 90er jaren onstaan (pls correct me if I'm wrong), en werden zelfs met terugwerkende kracht geadviseerd voor Carrera 3.2s (Let wel, dit heb ik misschien niet zwart op wit).

Carrera 4 eigenaren. Het centrale differentieel valt niet of nauwelijks onder fabrieksgarantie (ik denk) omdat Porsche niet kan controleren met welke banden er is gereden. Zonder N-coderingen kan het zijn dat de banden verschillende afrolomtrekken hebben met alle nare gevolgen van dien.

Banden moeten van hetzelfde merk in een voorgeschreven combinatie en van gelijke N-codering zijn. N-1 voor met N-2 achter mag (kan) niet. Het cijfer achter de N-codering geeft een bepaalde "stand" aan, en loopt op naarmate een band verder geperfectioneerd/geevolueerd is of zelfs vervangen door een geheel nieuw type. Porsche adviseerd expliciet dat N-coderingen niet gemixt mogen worden.

Er zijn mensen die "het verschil" niet merken of merkten. Dat kan. Er zijn ook mensen die hun 993 terugbrachten na een servicebeurt -waarbij ook banden vervangen waren- met klachten omtrend het weggedrag. Nader onderzoek leerde dat er verschillende N-coderingen onder de wagen zaten.

Porsches met de motor achterin zijn ontzettend gevoelig wat afstelling van het onderstel betreft. Porsche heeft de wielbasis vergroot bij de vroege 911's om dit enigzins te vervagen en mensen in de autosport zullen beamen dat een 911 onderstel veel moeilijker is af te stemmen dan van menig andere bolide.

Mag ik het zeggen? Neem alstublieft de adviezen van Porsche ter harte. Zelfde merk rondom, zelfde N-coderingen. Er zijn voorgeschreven toleranties voor het vervangen van een (1) band maar die weet ik helaas niet uit m'n hoofd.

Verzekering? Ik herinner me een '94er 993, aardig in de kreukels. Schermpje voor en achter, alle draagarmen aan een kant, versnellingsbak gescheurd. Hfl 55.000,- schade. De man kwam uit een 944 en had deze auto slechts enkele weken. Ik meen dat hij Fuldas voor had zitten, zonder N-codering, en Bridgestones of Contis met N-codering achter. Hij had geen idee wat er mis gegaan was. Ik fluisterde de man toe dat de banden onder de wagen wellicht niet echt geholpen hadden het ongeluk te voorkomen, toch stond de man erop slechts de band te vervangen die tijdens het ongeluk aan flarden was gegaan. Voor mij onbegrijpelijk. Porsche is erg duidelijk in hun advies, mocht er een slimme verzekeraar zijn die een claim van 55.000 gulden in de bus vind, dan kun je mijns inziens best wat tegengas verwachten, verzekeringsmaatschapijen kennende.

Goede banden? Tja.. moeilijk hoor.. Mag ik het zeggen? Continental, en nog mooi om te zien ook. Regelmatig op het circuit? Dan komen de Bridgestones om de hoek kijken. Pirelli? Moet je geluk mee hebben, de ene set is de andere niet. Michelin heb ik weinig ervaring mee, klinkt zo Frans, als dat een argument mag zijn.

Mocht iemand onvolkomenheden aantreffen in het bovenstaande dan houd ik me aanbevolen voor correcties, aarzel ook niet om het hier te posten.

Cheers,

Brian

11 okt 2005 1:41

SPEEDY944 schreef:
Ik heb pas uitgezocht wat de beste banden zouden zijn voor mijn 944 met 17" Cup 1 velgen. Aangezien een 944 nooit met 17" geleverd is, vond ik het wel leuk om eens uit te zoeken welke maatvoering ik nodig had.



Gewoon het advies voor een 968 met 17" raadplegen lijkt mij. Deze hadden trouwens wel een afwijkende en weinig voorkomende ET aan de voorwielen dacht ik.

Brian

11 okt 2005 8:21

Karrera schreef:Mocht iemand onvolkomenheden aantreffen in het bovenstaande dan houd ik me aanbevolen voor correcties, aarzel ook niet om het hier te posten.
Brian


Duidelijk verhaal, klasse.



John.


die morgen alweer aan zijn derde setje achterbanden gaat beginnen, en wederom de conti sportcontact II (N2), doe ik gem. 18000 (pittige) kilometers mee.

11 okt 2005 8:35

Karrera schreef:Mag ik het zeggen? Neem alstublieft de adviezen van Porsche ter harte. Zelfde merk rondom, zelfde N-coderingen.


Ik deel je mening, maar er zijn er andere. :wink:

11 okt 2005 9:03

duidelijk verhaal :thumleft:

11 okt 2005 9:34

Karrera schreef:
N-coderingen. De N-codering geeft aan dat de band in kwestie afwijkt van de standaard versie van dezelfde band en dat hij voldoet aan een bepaalde Porsche specificatie/vrijgave.


Dit geldt alleen indien een bepaalde band in een bepaalde maat MET en ZONDER N-codering te verkrijgen is. En zelfs dan hoeft het niet per sé.

Karrera schreef:Wat is er anders aan een band met N-codering?


In ieder geval een N op de zijkant en het feit dat er een bedragje naar Porsche gaat. Er kan meer zijn gewijzigd, maar dat hoeft dus niet. Sommige banden zijn van zichzelf goed genoeg.

Karrera schreef:het is natuurlijk nooit in een keer goed


Dat is natuurlijk niet waar.

Karrera schreef:Veeeeel te duur om *alle* (bijvoorbeeld) Continental Sportcontact II's zo te produceren, dus laten we die speciale banden voor Porsche met een N-codering kenmerken.


Nee, Conti gaat gewoon geen geld afdragen aan Porsche bij bandenmaten die nooit door Porschisten gekocht zullen worden. Het zou mij werkelijk verbazen indien de Sportcontact II in een niet-Porschemaat daadwerkelijk afwijkt van de N-gecodeerde band (behoudens de maatvoering uiteraard). Waarom zou men inferieure banden produceren? Of gaan we hier weer op de tour dat Porsches wezenlijk zwaardere eisen aan banden stellen?

Karrera schreef:Carrera 4 eigenaren. Het centrale differentieel valt niet of nauwelijks onder fabrieksgarantie (ik denk) omdat Porsche niet kan controleren met welke banden er is gereden. Zonder N-coderingen kan het zijn dat de banden verschillende afrolomtrekken hebben met alle nare gevolgen van dien.


De tolerantie van PDAS is 6%. Je gelooft toch niet werkelijk dat er ZO VEEL verschil in zit? Dat is een groter verschil dan 255/40/17 en 215/45/17 (5% verschil). Mind you: bij zulke verschillen tussen voor en achter heb je wel een probleem, maar dit zijn ook gewoon verschillen die met het blote oog waar te nemen zijn.

Karrera schreef:Banden moeten van hetzelfde merk in een voorgeschreven combinatie en van gelijke N-codering zijn. N-1 voor met N-2 achter mag (kan) niet.


En het P-zero systeem dan?

Karrera schreef:Porsches met de motor achterin zijn ontzettend gevoelig wat afstelling van het onderstel betreft. Porsche heeft de wielbasis vergroot bij de vroege 911's om dit enigzins te vervagen en mensen in de autosport zullen beamen dat een 911 onderstel veel moeilijker is af te stemmen dan van menig andere bolide.


Dit klopt volledig. Geldt zowel voor Porsches MET als Porsches ZONDER N-coderingsbanden.

Karrera schreef:Mag ik het zeggen? Neem alstublieft de adviezen van Porsche ter harte. Zelfde merk rondom, zelfde N-coderingen.


Leg mij nou eens uit waarom we met z'n allen een merk als Bridgestone links moeten laten liggen OF banden van Bridgestone nemen die technisch achter lopen (want al vele jaren geleden op de markt gekomen).

Karrera schreef:mocht er een slimme verzekeraar zijn die een claim van 55.000 gulden in de bus vind, dan kun je mijns inziens best wat tegengas verwachten, verzekeringsmaatschapijen kennende.


In NL? GEEN ENKELE KANS.

Karrera schreef:Mocht iemand onvolkomenheden aantreffen in het bovenstaande dan houd ik me aanbevolen voor correcties, aarzel ook niet om het hier te posten.


Bij deze.

Mijn advies is: laat je gewoon voorlichten door iemand die verstand heeft van banden en neem een band die past bij JOUW wensen. En laat je niet gek maken door de N-codering. Die kost geld en het is maar de vraag wat je er voor terugkrijgt (behalve de zegen van Porsche).

Nog iets: b.v. voor de 964 C4 wordt aangeraden (niet door Porsche, maar door anderen die er veel mee hebben getest) om bij 255/40/17 achter niet te gaan voor de 205/50/17 die wordt voorgeschreven, maar 215/45/17 of nog beter 225/45/17 (met gebruikmaking van 5 mm shims en eventueel rollen van de wielkast om schuren te voorkomen). Dit advies wordt gegeven om het ingebouwde onderstuur (met het oog op US jurisprudentie waarbij een autoproducent aansprakelijk kon zijn voor een ongeval met een auto die achterwaards (dus met overstuur) de weg af was gevlogen werd ingebouwd eind jaren 80...), al dan niet verder, te neutraliseren. Maar je zal met dit advies Continental Sportcontact 2 willen monteren... Dan zul je toch de N-codering moeten laten vallen. N-codering is gewoon niet altijd beter. Je weet met N-codering wel zeker dat het goed is (dat kan wat waard zijn, en dat is maar goed ook, want je betaalt ervoor).
Laatst bijgewerkt door Devils son op 11 okt 2005 18:30, in totaal 1 keer bewerkt.

11 okt 2005 10:24

Devils son schreef:Leg mij nou eens uit waarom we met z'n allen een merk als Bridgestone links moeten laten liggen OF banden van Bridgestone nemen die technisch achter lopen (want al vele jaren geleden op de markt gekomen).




Ik heb wel is nieuwe Bridstones onder mijn 3,2 laten leggen indertijd, dat waren ze zonder een of andere codering, man ik heb er nog spijt van, wat een stuiterballonnen waren dat.



Verder laat ik me wel degelijk door specialisten informeren, de keus van de Conti sportcontac II met N2 codering heb ik wel overwogen genomen, en wel hierdoor.


1. Eigen ervaring, na 18000 km zeer tevreden.
2. Advies van Jaap Brand (gerenomeerd NPC'er en forummer) die is jarenlang directeur geweest van diverse bandenketens, en weet het wel, alhoewel hij ook Michelin adviseerde.
3. Advies van Porsche Wittebrug (en niet vanwege de Pon belangen).
4. Advies van mijn eigen onafhankelijke bandenboer (Zonneveld Banden).
5. Ervaring van andere Porschisten, ook van hier (PF).
6. Prijs/kwaliteit verhouding.


deze 6 gaven de doorslag.

11 okt 2005 11:47

John4S schreef:Ik heb wel is nieuwe Bridstones onder mijn 3,2 laten leggen indertijd, dat waren ze zonder een of andere codering, man ik heb er nog spijt van, wat een stuiterballonnen waren dat.


Dat jij ze niet fijn vond wil niet zeggen dat ze niet goed zijn. Bandenkeus is vaak persoonlijk, net als onderstelafstemming.

John4S schreef:Verder laat ik me wel degelijk door specialisten informeren, de keus van de Conti sportcontac II met N2 codering heb ik wel overwogen genomen, en wel hierdoor.


Tuurlijk kan de keuze op een N-codering band vallen. Ikzelf neem op dit moment de Sportcontact 2 ook in overweging, maar aan de voorzijde zal deze geen N-codering krijgen omdat ik voor 225/45/17 zal gaan. Achterzijde wordt 255/40/17, dus wel met N-codering (mits het de Sportcontact wordt).

Het feit is en blijft dat de N-codering niets meer en niets minder inhoudt dan dat Porsche die banden onder Porsches (en dan de nieuwste modellen, men trekt echt niet nog een 3.2 of 964 uit het rek) heeft getest en heeft geoordeeld dat de band voldoet aan de norm van Porsche. Maar die norm hoeft jouw norm niet te zijn. Even nog terug naar de 964 C4. Deze heeft achter een stabilisator van 18 mm. Hij gaat echter beter rijden met een stabilisator van de 964 C2 (21mm of 22mm). Toch zal Porsche adviseren om de 18 mm te nemen. Waarom? Omdat men het toen zo heeft bedacht (en de reden waarom heb ik reeds boven beschreven). Dat kun je slaafs volgen, maar je kan ook kiezen voor een optie die door velen is getest en (door hun) als duidelijk beter is bevonden.

11 okt 2005 12:14

Zoekfunctie gebruiken: zoekterm "eigenwijs" :arrow: uitkomst: topic "goekope merk banden" + Devils son :wink:

11 okt 2005 12:30

adu schreef:Zoekfunctie gebruiken: zoekterm "eigenwijs" :arrow: uitkomst: topic "goekope merk banden" + Devils son :wink:


Zijn de inhoudelijke argumenten op?

11 okt 2005 12:48

adu schreef:Zoekfunctie gebruiken: zoekterm "eigenwijs" :arrow: uitkomst: topic "goekope merk banden" + Devils son :wink:


Je kan ook Banden en Devils son intypen ---> resultaat --> Stokpaardje :lol: :lol:

Afbeelding

11 okt 2005 12:54

Neem aan dat je met shims spoorverbreders bedoelt,
kan me niet voorstellen dat een "deskundige"dit adviseert. :roll:

11 okt 2005 12:56

Toen Columbus beweerde dat de aarde rond was moesten de mensen ook lachen om zoveel domheid... 8)

11 okt 2005 13:00

Devils son schreef:
adu schreef:Zoekfunctie gebruiken: zoekterm "eigenwijs" :arrow: uitkomst: topic "goekope merk banden" + Devils son :wink:


Zijn de inhoudelijke argumenten op?


Nadat alle inhoudelijke argumenten de revue zijn gepasseerd, schieten verdere woorden mij tekort ... :wink:

11 okt 2005 13:11

adu schreef:Nadat alle inhoudelijke argumenten de revue zijn gepasseerd, schieten verdere woorden mij tekort ... :wink:


I'll take that as a yes... :wink:

11 okt 2005 13:12

RS-R schreef:Neem aan dat je met shims spoorverbreders bedoelt,
kan me niet voorstellen dat een "deskundige" dit adviseert. :roll:


Op vooras:?:

11 okt 2005 13:14

Kom maarrrrrrrrrrr jongens komakomakomaaaaaa.... :twisted: :twisted:

11 okt 2005 13:28

Devils son schreef:
adu schreef:Nadat alle inhoudelijke argumenten de revue zijn gepasseerd, schieten verdere woorden mij tekort ... :wink:


I'll take that as a yes... :wink:


Herhaling van hetgeen reeds is gezegd voegt niets toe ... vandaar mijn korte commentaar :lol: kan er wel om lachen ...

Zoekterm "Devils son" :arrow: uitkomst: reïncarnatie van Columbus

kom maar, kom maar, kom maar ... :wink: :D

11 okt 2005 13:49

RS-R schreef:Neem aan dat je met shims spoorverbreders bedoelt,
kan me niet voorstellen dat een "deskundige"dit adviseert. :roll:


Vertel eens, waarom niet (ik weet dat spoorverbreders vaak nadelen hebben, maar het gaat hier om 5 mm)? De deskundige die het (o.a.) adviseert is Adrian Streather, die op het gebied van de 964 hoog aangeschreven staat. Op basis van uitgebreide tests in samenwerking met mensen die verstand van zaken zouden moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door Devils son op 11 okt 2005 18:31, in totaal 1 keer bewerkt.

11 okt 2005 13:49

Tsjonge, tsjonge . . . . . :shock:

11 okt 2005 13:50

adu schreef:kan er wel om lachen ...


Ik ook.

11 okt 2005 17:38

Deskundigen op gebied van de racerij. :wink:
En om onderstuur te verminderen heb je ook nog andere mogelijkheden. :!:
Plaats een reactie