12 okt 2005 9:10
Jurgen schreef:Ik denk dat dit pas relevant wordt, als een band jaren stilstaat..
12 okt 2005 9:18
12 okt 2005 9:29
Jurgen schreef:
Ik denk dat dit pas relevant wordt, als een band jaren stilstaat..
12 okt 2005 9:33
12 okt 2005 16:38
Olaf schreef:ff iets anders ...
nu het toch over goedkoop & banden gaat
![]()
Wie heeft er onder z'n Porsche banden die ouder zijn dan 5 jaaren durf je daar nog 200+ mee te rijden
![]()
12 okt 2005 21:41
ff iets heel andersDevils son schreef:Karrera schreef:
N-coderingen. De N-codering geeft aan dat de band in kwestie afwijkt van de standaard versie van dezelfde band en dat hij voldoet aan een bepaalde Porsche specificatie/vrijgave.
Dit geldt alleen indien een bepaalde band in een bepaalde maat MET en ZONDER N-codering te verkrijgen is. En zelfs dan hoeft het niet per sé.Karrera schreef:Wat is er anders aan een band met N-codering?
In ieder geval een N op de zijkant en het feit dat er een bedragje naar Porsche gaat. Er kan meer zijn gewijzigd, maar dat hoeft dus niet. Sommige banden zijn van zichzelf goed genoeg.Karrera schreef:het is natuurlijk nooit in een keer goed
Dat is natuurlijk niet waar.Karrera schreef:Veeeeel te duur om *alle* (bijvoorbeeld) Continental Sportcontact II's zo te produceren, dus laten we die speciale banden voor Porsche met een N-codering kenmerken.
Nee, Conti gaat gewoon geen geld afdragen aan Porsche bij bandenmaten die nooit door Porschisten gekocht zullen worden. Het zou mij werkelijk verbazen indien de Sportcontact II in een niet-Porschemaat daadwerkelijk afwijkt van de N-gecodeerde band (behoudens de maatvoering uiteraard). Waarom zou men inferieure banden produceren? Of gaan we hier weer op de tour dat Porsches wezenlijk zwaardere eisen aan banden stellen?Karrera schreef:Carrera 4 eigenaren. Het centrale differentieel valt niet of nauwelijks onder fabrieksgarantie (ik denk) omdat Porsche niet kan controleren met welke banden er is gereden. Zonder N-coderingen kan het zijn dat de banden verschillende afrolomtrekken hebben met alle nare gevolgen van dien.
De tolerantie van PDAS is 6%. Je gelooft toch niet werkelijk dat er ZO VEEL verschil in zit? Dat is een groter verschil dan 255/40/17 en 215/45/17 (5% verschil). Mind you: bij zulke verschillen tussen voor en achter heb je wel een probleem, maar dit zijn ook gewoon verschillen die met het blote oog waar te nemen zijn.Karrera schreef:Banden moeten van hetzelfde merk in een voorgeschreven combinatie en van gelijke N-codering zijn. N-1 voor met N-2 achter mag (kan) niet.
En het P-zero systeem dan?Karrera schreef:Porsches met de motor achterin zijn ontzettend gevoelig wat afstelling van het onderstel betreft. Porsche heeft de wielbasis vergroot bij de vroege 911's om dit enigzins te vervagen en mensen in de autosport zullen beamen dat een 911 onderstel veel moeilijker is af te stemmen dan van menig andere bolide.
Dit klopt volledig. Geldt zowel voor Porsches MET als Porsches ZONDER N-coderingsbanden.Karrera schreef:Mag ik het zeggen? Neem alstublieft de adviezen van Porsche ter harte. Zelfde merk rondom, zelfde N-coderingen.
Leg mij nou eens uit waarom we met z'n allen een merk als Bridgestone links moeten laten liggen OF banden van Bridgestone nemen die technisch achter lopen (want al vele jaren geleden op de markt gekomen).Karrera schreef:mocht er een slimme verzekeraar zijn die een claim van 55.000 gulden in de bus vind, dan kun je mijns inziens best wat tegengas verwachten, verzekeringsmaatschapijen kennende.
In NL? GEEN ENKELE KANS.Karrera schreef:Mocht iemand onvolkomenheden aantreffen in het bovenstaande dan houd ik me aanbevolen voor correcties, aarzel ook niet om het hier te posten.
Bij deze.
Mijn advies is: laat je gewoon voorlichten door iemand die verstand heeft van banden en neem een band die past bij JOUW wensen. En laat je niet gek maken door de N-codering. Die kost geld en het is maar de vraag wat je er voor terugkrijgt (behalve de zegen van Porsche).
Nog iets: b.v. voor de 964 C4 wordt aangeraden (niet door Porsche, maar door anderen die er veel mee hebben getest) om bij 255/40/17 achter niet te gaan voor de 205/50/17 die wordt voorgeschreven, maar 215/45/17 of nog beter 225/45/17 (met gebruikmaking van 5 mm shims en eventueel rollen van de wielkast om schuren te voorkomen). Dit advies wordt gegeven om het ingebouwde onderstuur (met het oog op US jurisprudentie waarbij een autoproducent aansprakelijk kon zijn voor een ongeval met een auto die achterwaards (dus met overstuur) de weg af was gevlogen werd ingebouwd eind jaren 80...), al dan niet verder, te neutraliseren. Maar je zal met dit advies Continental Sportcontact 2 willen monteren... Dan zul je toch de N-codering moeten laten vallen. N-codering is gewoon niet altijd beter. Je weet met N-codering wel zeker dat het goed is (dat kan wat waard zijn, en dat is maar goed ook, want je betaalt ervoor).
12 okt 2005 23:10
12 okt 2005 23:45
RS-R schreef:
Oh ja, Keanu Reeves ziet er beter uit als het zoontje,
uit welingelichte kringen vernomen.
13 okt 2005 11:51
13 okt 2005 13:00
RS-R schreef:Wie laat zich hier kennen.
13 okt 2005 13:43
13 okt 2005 13:49
Devils son schreef:RS-R schreef:Wie laat zich hier kennen.
Jij, want gelijk een valse nicht speel je nu de vermoorde onschuld.
13 okt 2005 14:54
wolf schreef:interessant draadje. discussie op academisch niveau. straks gaan we elkaars knipperlichten eraf schoppen.
13 okt 2005 15:21
13 okt 2005 15:32
13 okt 2005 15:35
SPEEDY944 schreef:Is er bij iemand een knipperlicht eraf geschopt, dan???
13 okt 2005 15:36
Het zijn de enige banden die een TüV-goedkeuring hebben en bij een onafhankelijke -door de TüV uitgevoerde test- béter scoorden dan banden die wél een N-codering hebben!
De Mercedes SLR staat standaard/affabriek op Carat Excelero's en dat is toch ook geen misselijke auto...
Zie ook
http://www.fulda.com/fulda_home_en/pres ... xelero.jsp
en
http://www.fulda.com/fulda_home_en/pres ... PT_CAR.jsp
13 okt 2005 17:06
SPEEDY944 schreef:Die heb ik er ook onder liggen en dat na een behoorlijk extensief onderzoek...
13 okt 2005 19:42
Devils son schreef:RS-R schreef:Wie laat zich hier kennen.
Jij, want gelijk een valse nicht speel je nu de vermoorde onschuld.
Maar leg anders maar uit in hoeverre het uiterlijk van Keanu Reeves iets te maken heeft met N-coderingen (misschien weet ik toch weinig af van N-coderingen en is het verband er WEL). Als je daar een goede link tussen kan leggen neem ik mijn woorden terug. Ok?
13 okt 2005 19:55
13 okt 2005 21:27
RS-R schreef:Verder no hard feelings.
13 okt 2005 21:28
13 okt 2005 21:49
13 okt 2005 21:53
Devils son schreef:SPEEDY944 schreef:Die heb ik er ook onder liggen en dat na een behoorlijk extensief onderzoek...
Vraagje: waarom heb je voor deze gekozen?
13 okt 2005 21:53