Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

13 okt 2004 22:21

mm tja. :?
Maakt natuurlijk wel veel meer bandenlawaai die winterbanden.
En als je hem voor woon / werk verkeer intensief dagelijks gebruikt is het mischien wel verstandig''' maar anders zou ik het niet doen.
Alleen de spanning al om hem in de winter met wat sneeuw redelijk beheerst te moeten rijden is natuurlijk ook kicken zodra je merkt dat je een beetje weg-glijdt en klamme handen begint te krijgen'' en dan toch de druk verantwoord voor jezelf nog een beetje opvoert.. :wink:

13 okt 2004 23:39

MobyDick911 schreef:mm tja. :?
Maakt natuurlijk wel veel meer bandenlawaai die winterbanden.
En als je hem voor woon / werk verkeer intensief dagelijks gebruikt is het mischien wel verstandig''' maar anders zou ik het niet doen.
Alleen de spanning al om hem in de winter met wat sneeuw redelijk beheerst te moeten rijden is natuurlijk ook kicken zodra je merkt dat je een beetje weg-glijdt en klamme handen begint te krijgen'' en dan toch de druk verantwoord voor jezelf nog een beetje opvoert.. :wink:


Bandenlawaai.. :?: lees het verhaal van Jaap Brand eens...

Heb ze onder de P nooit onder gehad maar onder de dagelijkse kar elke winterperiode....

14 okt 2004 20:27

:o ooo nee?
Mmmm vreemd.
Ik heb ervaring met winterbanden bij een kennis onder een Opel vectra en ervaring met winterbanden onder een VW Polo en een Nissan primera van andere kennisen en wat een tering herrie maakt dat zeg.
Alsof je in een grote terreinwagen rijdt met bulldozer/tractorwielen.
Het is bijna het enige wat je hoort en de rest valt allemaal weg aan geluid

Maar mischien ligt dat aan het type winterband enz enz enz enz.

Sorry maar ik heb nu eenmaal deze ervaring. :?

14 okt 2004 20:29

Heb sinds 1994 elke winter winterbanden onder de bmw's gehad. Nooit enige last van het geluid gehad. Ligt denk ik aan het soort banden wat je kiest. :?

14 okt 2004 20:36

MobyDick911 schreef::o ooo nee?
Mmmm vreemd.
Ik heb ervaring met winterbanden bij een kennis onder een Opel vectra en ervaring met winterbanden onder een VW Polo en een Nissan primera van andere kennisen en wat een tering herrie maakt dat zeg.
Alsof je in een grote terreinwagen rijdt met bulldozer/tractorwielen.
Het is bijna het enige wat je hoort en de rest valt allemaal weg aan geluid

Maar mischien ligt dat aan het type winterband enz enz enz enz.

Sorry maar ik heb nu eenmaal deze ervaring. :?


Volgens mij zijn winterbanden bij "normale" voorwielaandrijvers in Nederland een beetje overdreven.
Die hebben niet zo veel vermogen en genoeg gewicht op de aangedreven wielen.
BMW 6 cylinders ed. hebben meer vermogen en relatief weinig gewicht op de aangedreven wielen: winterbanden.
911; veel vermogen en gunstig gewicht op de aangedreven wielen,
wel vaak brede banden waardoor de druk per cm2 niet zo hoog is als bij 185 bandjes.
Een 911 met winterbanden kan je behoorlijk hard mee tegen een steil sneeuwweggetje op crossen. :)

Mijn 3.2 staat in de garage als het koud wordt.
Heb Conti TS 790 op mijn BMW 325 en dat bevalt prima, iets minder stuurgevoel, maar dat is toch al waardeloos bij BMW :(
Extra geluid nog niets van gemerkt

14 okt 2004 20:52

Ook onder mijn BMW 320I 6 cillinder die ik gebruik voor woon werkverkeer leg ik geen winterbanden.
Is inderdaad achterwielaandrijving.
En het gewicht is achter minder dan voor in verhouding .
Dat in tegenstelling tot m'n 911-je die ook achterwielaandr heeft maar waar ook het gewicht van het blok op rust uiteraard.

P.S. wat mij opvalt is dat veel 911 bezitters net zoals ik een Bmw 6 pitter als 2e auto hebben. :)

Is trouwens mijn 1e 6 pitter Bmw en bevalt mij prima.
Daarvoor bijna altijd een Benz ( klassieke wel te verstaan) gehad.
De 300 SEL 6.3 liter V8 was zo'n beetje de top.
Maar die rijdt op LPG 1 op 0.75 en als je netjes rijdt 1 op 1.25.
Wel van 0 tot 100 in 6.5 sec met dit slagship van dik 1850 kg van Bj 1970 en dat kunnen moderne slagschepen nog nauwelijks halen.
De calibra's crx-jes bmw's celica's enz enz maakten geen schijn van kans '' ook niet qua topsnelheid. zoek op google maar naar M-100.org en lees technische gegevens enz enz enz.

14 okt 2004 21:33

MobyDick911 schreef:P.S. wat mij opvalt is dat veel 911 bezitters net zoals ik een Bmw 6 pitter als 2e auto hebben. :)

"Correctie" :lol: ...... Duitse 6 pitter ernaast :wink: :mrgreen:

14 okt 2004 22:08

Ik een Chrysler 6 cylinder. Vind dat winterbanden verhaal niet interessant, want ik rij mijn P alleen als tweede auto. En besneeuwde hellingen komt ik niet zo vaak tegen in Nederland :shock:

14 okt 2004 22:30

Over Duitse 6 pitters gesproken...Jan, weet je al wat? :roll: :wink:

14 okt 2004 22:31

Jan A. (964 C4) schreef:
EriC4C schreef:
MobyDick911 schreef:P.S. wat mij opvalt is dat veel 911 bezitters net zoals ik een Bmw 6 pitter als 2e auto hebben. :)

"Correctie" :lol: ...... Duitse 6 pitter ernaast :wink: :mrgreen:


Ik een Chrysler 6 cylinder.

Daimler-Chrysler ;) :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

14 okt 2004 23:34

Ivo964C2 schreef:
Jan A. (964 C4) schreef:
EriC4C schreef:
MobyDick911 schreef:P.S. wat mij opvalt is dat veel 911 bezitters net zoals ik een Bmw 6 pitter als 2e auto hebben. :)

"Correctie" :lol: ...... Duitse 6 pitter ernaast :wink: :mrgreen:


Ik een Chrysler 6 cylinder. Vind dat winterbanden verhaal niet interessant, want ik rij mijn P alleen als tweede auto. En besneeuwde hellingen komt ik niet zo vaak tegen in Nederland :shock:
Over Duitse 6 pitters gesproken...Jan, weet je al wat? :roll: :wink:


Is in beraad :!: :D

15 okt 2004 5:39

F@RGO schreef:
de maat gaat van 285 nu naar 265 voor de winterband.


km/u ... :?:

:mrgreen:

Ik heb wel een ietsie ervaring met winterrubbers ... wel niet op een P maar wel op een VW Corrado destijds ... had er toen van die mooie 3 delige BBS'en onder zitten die ik niet wou verknoeien in de winter ...

Daarom destijds een setje winterbanden aangeschaft op een 16" velg ...

Wat ik je erover kan vertellen is dat het een vrij behoorlijk verschil is ... vooral als het wegdek echt "pappig" wordt ... zo'n vieze half bruin gesmolten brui ...

Maar wel even opletten ... als je door verse sneeuw ploegt maakt het niet zoveel meer uit ... als het profiel "verzadigd" is met verse sneeuw zal je net zo heftig gaan schuiven als met een stelletje versleten zomerrubber ...

Wil er maar mee bedoelen dat het gevaar hier in de gedachte zit ...

Dirk
:wink:

15 okt 2004 16:39

Sta sinds ik in Zwitserland woon elke winter van Nov - Maart op winterbanden en snap niet dat ik dat vroeger nooit deed. Moderne winterbanden zijn geruisarm en beperken je ook niet in je autobahn-topsnelheid-ambities (als je de juiste kiest). Daarentegen is het een wereld van verschil bij lage temperaturen (en dat hoeft dus niet t betekenen "onder nul"), bij nattigheid (nou, daar hebben jullie in NL genoeg van zou ik zeggen) en uiteraard ook sneeuw. En dan gaat het niet alleen op grip op de aangedreven wielen, maar om grip overall - dus ook bij remmen en sturen. Wat mij betreft: ik kan het iedereen aanraden. Ook in Nederland! (of Belgie).

En o ja: dat je op een 4WD geen winterbanden nodig zou hebben is onjuist. 4WD geeft je uiteraard extra tractie - dus handig bij bergop of wegrijden op gladde ondergrond - maar heuvel af is toch wat anders hoor!!! Daar gaan de meesten de fout in.
Fred (die naast zijn 911 ook een Alfa 156 V6 en een Volvo V70 2.5T AWD heeft om mee in de besneeuwde bergen te spelen)

15 okt 2004 18:40

Fred met het benijdenswaardige wagenpark \";)\" schreef:Daarentegen is het een wereld van verschil bij lage temperaturen (en dat hoeft dus niet t betekenen "onder nul"), bij nattigheid (nou, daar hebben jullie in NL genoeg van zou ik zeggen) en uiteraard ook sneeuw.

EriC4C bijna een jaar geleden in dit topic schreef:Winterbanden zijn niet alleen nuttig bij zeer lage temperaturen en sneeuw of ijs. De compound van het rubber is anders, waardoor het rubber soepeler blijft beneden de ongeveer 7 graden Celsius (Jaap, als specialist, correct me if I'm wrong ;)). Daarnaast zorgt het profiel voor betere afvoer van bijvoorbeeld regenwater. Beide zorgen dus tijdens de herfst-/wintermaanden ook in nederland gewoonweg voor meer grip en kortere remweg dan zomerbanden.

;) :^:

15 okt 2004 21:08

:) kijk eens aan .
Hier leer ik toch ook weer een hoop van :wink:

11 nov 2004 21:34

Op leerzaam gebied staat er echter niks over wie wat nou eventueel WEL onder z'n P'tje schroeft tegen de regen/sneeuw... :D

We rijden dus blijkbaar niet met de P in de winter of zijn van mening dat winterbandjes niks toevoegen..

Uit eigen ervaring, eerste keer met een V40T4 die al geen grip had bij droog weer 8) en daarna met een TT-tje 165kw-Quattro om te gaan skieën (spuuglelijk die zwarte velgjes met die pikkebandjes voor in de winter) => voor mij in deze periode vast en zeker winterbandjes op de recent aangeschafte P voor dagelijks gebruik! (ondanks de 4x4, of juist 'vanwege'?? :wink: )

Iemand die concreet iets van ervaring en/of een combinatie heeft met mooie velgjes (betaalbaar? :( ) en bandjes die nog een beetje uitzien onder een 993 4S (dus geen 205 of 225..) of toevallig nog iets heeft liggen waar hij/zij het nut niet van inziet?? :) (winterbandjes op mooi velgje dan..)

Hou me (wederom :D ) aanbevolen voor tips en zal dit draadje zodadelijk nog wat aktief houden met ervaringsdetails van komend seizoen!

Peter (net terug van weekje 'fabrieksvakantie te Turkije en alweer uitkijkend naar wintersportseizoen (wel MET P'tje!) ' :drive:

11 nov 2004 21:36

Ebay,
pas nog voor Sjonnie een setje bijna nieuwe GT3 wielen met nieuwe winter Conti's gescoord.
dus gewoon elke dag even kijken.
Succes.

11 nov 2004 21:49

Kepeke1967 schreef:We rijden dus blijkbaar niet met de P in de winter of zijn van mening dat winterbandjes niks toevoegen..

Hoi Peter,

De eerste 3 jaar met de 3.2 (en winterbanden) gewoon de winter door gereden (en mee naar de wintersport).
De laatste 3 jaar met de 964-C4 (en winterbanden) gewoon de winter door gereden (en mee naar de wintersport).

Volgende week worden de winterbandjes er weer omgelegd!
Geen winter meer voor mij zonder winterbanden! Weldegelijk GROOT verschil!
Het verschil in de sneeuw tussen de 3.2 en de C-4 is ook wel erg groot! :wink:

Groet,

Rob

11 nov 2004 21:55

GT3 wielen voor op 996 C4S, vind ik zelfs 'als standaard' al mooi en overwegen waard... :wink:

Heb al eens gekeken op Ebay, maar veel met weinig profiel en vraag me af of 'goede' banden niet vierkant zijn als je ze eronder schroeft, moeten natuurlijk sowieso op de auto uitgelijnd worden op een 4x4, toch?
Wat zou volgens jou/jullie een redelijke prijs (en dimensie qua maatvoering) zijn voor een setje acceptabele velgen+bandjes?

Peter (die zich afvraagt hoe zo'n setje met de post wordt bezorgd.. :roll: )

11 nov 2004 22:00

link op ebay


Zit aardig wat tussen.
Redelijke prijs?
Ik geloof dat Sjonnie rond de €1500 kwijt was.
En dat is een mooie prijs.
Ik zou zeggen vanaf €1250
En bezorgen doet de verkopende wel.
Wel adresje hebben in Duitsland :wink: , bezorgen naar Nederland is erg duur.
Voor een goede fles wijn valt dat adres wel te regelen.

11 nov 2004 22:06

Kepeke1967 schreef:Iemand die concreet iets van ervaring en/of een combinatie heeft met mooie velgjes (betaalbaar? :( ) en bandjes die nog een beetje uitzien onder een 993 4S (dus geen 205 of 225..) of toevallig nog iets heeft liggen waar hij/zij het nut niet van inziet?? :) (winterbandjes op mooi velgje dan..)

Misschien een beetje te smal, maar toch:
winterbanden op cup 2 velgen

Succes! :wink:

11 nov 2004 22:09

Heb ook geen ervaring met winterbanden onder mijn Porsche.
Met sneeuw e.d. laat ik hem gewoon in de garage staan evenals met ijzel of zo. Heb ze onder mijn leasbak ook nog nooit laten monteren alhoewel dat wel kan. Zal wel luiheid zijn vrees ik.

11 nov 2004 22:16

Kepeke1967 schreef:GT3 wielen voor op 996 C4S, vind ik zelfs 'als standaard' al mooi en overwegen waard... :wink:

Heb al eens gekeken op Ebay, maar veel met weinig profiel en vraag me af of 'goede' banden niet vierkant zijn als je ze eronder schroeft, moeten natuurlijk sowieso op de auto uitgelijnd worden op een 4x4, toch?
Wat zou volgens jou/jullie een redelijke prijs (en dimensie qua maatvoering) zijn voor een setje acceptabele velgen+bandjes?

Peter (die zich afvraagt hoe zo'n setje met de post wordt bezorgd.. :roll: )

Als de wielen nieuw zijn en goed gebalanceerd hoeft er niets uitgelijnd te worden.
Daarom altijd proberen om nieuwe banden op nieuwe velgen te krijgen.
Bij de link staat ergens een nieuwe set GT3 wielen met nieuwe Conti's voor €1750 sofort kaufen.
Als je Sport-Wheels een mailtje stuurt dat je deze combinatie koopt als zij de verzendkosten voor hun rekening nemen heb je dat ook weer verdient.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 51571&rd=1

225/40-18 €239,20
265/35-18 €298,60
totaal €537,80 x 2= €1075,60 , dus betaal je voor een setje GT3 wielen plm.€750
Da's goedkoop, of niet??

En het kan nog goedkoper.
http://search.stores.ebay.de/search/sea ... srchdesc=y
:lol:

12 nov 2004 10:11

Bedankt (weer) mannen (speciaal RS-R :wink: )!
Dit geeft in ieder geval alvast een goed beeld van prijsniveau's..
Effe afwachten waar mijn specialist mee komt :)
Kan ik me ondertussen nog eens verdiepen in modelkeuze.. (GT-wielen op 993 of toch maar gewoon turbolooks erbij zodat 'look' identiek blijft.. 8) )
(ze is toch zoooo mooi... :mrgreen: )
have ee nijz fridee!
Peter

12 nov 2004 11:58

Kepeke1967 schreef:We rijden dus blijkbaar niet met de P in de winter of zijn van mening dat winterbandjes niks toevoegen.

:roll: ..... Rijd wel in de winter met de 964 en weet uit ervaring dat winterbanden ècht iets toevoegen ..... maar heb ze er toch (nog) niet onder :? .
Gemakzucht, opslag in de garage "niet toegestaan" Afbeelding, (nog) geen extra set velgen waar het geen "straf" is om mee te rijden maar ook geen zonde, ..... :uh:
Plaats een reactie