Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

11 feb 2009 15:38

Even een disclaimer: Ik ken eigenlijk nul van een 993. Niet echt interesse in gehad aangezien er genoeg te leren is betreffende de impact bumper modellen en de oudere 911. Maar...ik ben wel op een paar seminaries geweest waar me de achter ophanging van een 993 is uitgelegd.

Eerstens:
Het is bekend dat de 911 modellen kleine afwijkingen hebben in de monocoque aangezien ze grotendeels handgebouwd zijn. Die afwijkingen bestonden in 1964, en die bleven tot 1997. Het is alleen een probleem als je bredere, buiten de specificatie van de fabriek wielen + banden monteert. Ik herinner me de Lydia ooit een vraag posste betreffende haar "froggy" en de zoekfunctie kan je nog meer uitstelsel geven.

Tweedens:
het verschil met de voorlopers zoals de 964, torsion bar 911 is dat de 993 is uitgerust met een multi-link achterophanging. Dat wil zeggen dat je nu niet alleen de Camber, de castor, de ride height kan instellen, maar ook de kinematic toe.

Afbeelding

A new rear suspension was the 993's biggest single advance. Largely rendered in lovely aluminum castings, it replaced the feared semi-trailing arms of old with what amounted to double-wishbone geometry. Porsche called the arrangement "LSA," for "Lightweight-Stable-Agile," but it was really like Detroit's familiar "long-/short-arm" setup. Here, a solid A-arm sat below a triangulated two-piece upper member with bushings that gave stabilizing toe-in under braking -- the now-famous "Weissach" effect pioneered by the V-8 928.

Better yet, the whole assembly mounted on a cast-aluminum subframe -- a first for a rear-engine car -- which was rubber isolated to dampen noise and soften ride. The new rear end was also claimed to reduce unsprung weight and be easier to build.


De grote uitdaging met een 993 is die achterophanging instellen volgens de principes die Porsche toepast en met kennis van hoe die "kinematic toe" bovendien moet worden ingesteld.

Afbeelding

Kinematic toe is a function of the 993 multilink rear suspension. Using a combination of compliant bushes and an 'extra' control arm, when cornering loads are applied to the suspension an element of toe is applied to the rear wheels. When correctly adjusted, the heavily loaded wheel will toe in slightly while the lightly loaded wheel will toe out, encouraging 'safe' understeer. Of course, if the adjustment is not correct, incorrect amounts of toe can be applied at the wrong time, resulting in scary handling ...

Any change in ride height will require adjustment of kine toe, but it's a good idea to check it annually, or if any wayward handling is evidenced.


De 18 inch wheels op een 993 maakt de wagen erg gevoelig voor tramlining en ook in een erg gevoelige baanligging. Wat ik hoor vanuit Porsche CLub GB is dat:
-normaal baanverkeer 17 inch wielen
-elke 40.000 km toch even kijken of je schokbrekers ok zijn. (veel vervangen)
-velen kiezen bij vervanging voor de Bilstein HD shockers
-dat in combinatie met de M030 veren ipv de standaard veren (optie code M033)
-corner weighing
-jaarlijks een afstelling van je ophanging op een biesbarth ofwel een porsche factory alignment rig, met ook een instelling van die kinematic toe.

Jouw OPC in Duitsland kan dit voor je doen. Dan kijken of er problemen zijn, dan kijken of er de juiste aangeraden velgen onder zitten enz.


Hoop dat dit een beetje helpt!


Groetjes,


Bert

14 feb 2009 1:03

Goed verhaal Bert :thumleft:
Plaats een reactie