Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
27 jun 2012 20:33
@Ewout
Universiteit...
27 jun 2012 22:00
Ik heb vroeger OKO (vloeibaar dicht middel) in de banden van mijn motor gehad,als je dan hard in de ankers ging schoot dat spul door in de band en had je een mega onbalans.
Lijkt mij dat het hiermee nog erger is.
Met andere woorden het lijkt mij niks.
gr Gert
28 jun 2012 22:18
Ik had deze "balanceerkorrels" op de velgen van mijn Seat Leon Topsport. Heb met dit systeem een volledige set banden opgereden, en moet zeggen dat het mij erg goed is bevallen.

Ik heb nooit onbelans gehad. Zelfs niet een klein beetje. Voor me werk rijd ik regelmatig in duitsland, en ook bij hoge snelheden geen trillinkje of niets! Kan het dus iedereen aanraden!
28 jun 2012 23:12
@Gert
Op een motorfiets zal het gevoel van onbalans nog groter zijn.
Was het niet na hard remmen, wanneer je de rem los liet de grootste onbalans.
Als je tracht al remmend de bocht in te gaan zou het mooi mis kunnen gaan. (die laat je halverwege dan ook los)
@meer
Zelf heb ik nog niet met ongebalanceerde banden gereden en weet ik niet of dit voelbaar is, de schokdempers nemen veel voor hun rekening. Hoe kleiner het wiel en omtrek van de band hoe hoger de frequentie van de trilling. (de hoeksnelheid is groter) Bij een motorfiets is het zo dat je kan remmen totdat de voorvering ten einde is en dat de onbalans voelbaar wordt.
Omdat de uitgaande demping van de veer trager is heeft de onbalans bij het uitveren een grotere kans om voelbaar te worden. Dit zou een hobbelend gevoel moeten geven met mogelijks een heen en weer slaan van het stuur.
Met een auto is dit anders er zijn op elke as 2 wielen waarbij de kans klein is dat het punt van op onbalans op dezelfde plaats is.
Een deinende achterkant in een bocht behoort tot de mogelijkheden, maar een verkeerde gascontrole kan ook een oorzaak zijn.
Heb jij al eens met ongebalanceerde banden gereden.
Gingen de banden met de korrels nu meer kilometers mee en was het verbruik minder?
29 jun 2012 16:56
@Erik997S: Heb zeker wel met niet goed gebalanceerde wielen gereden. De Seat Leon Topsport heeft standaard een verlaagd onderstel, en ik ben van 17" naar 18" velgen gegaan. Wat mij opvalt is dat met "gewoon balanceren" er vaak een hele kleine trilling is bij een bepaalde snelheid. (vb van 90-95 km). Niet altijd (waarneembaar). Bij de korrels heb ik echter nooit ervaren.
29 jun 2012 19:09
@Erik
Inderdaad hard remmen voor een bocht,rem los de bocht in duiken en er bijna afstuiteren.
30 jun 2012 16:56
@meer
Zo'n trilling kan inderdaad bij een bepaalde snelheid optreden.
De reden kan gezocht worden bij minimale fout bij het balanceren op beide wielen.
Door 2 trillingen op te tellen kan men een soort ovale trillingsbeweging krijgen, indien de fase tussen de trillingen in een bepaalde hoek lopen . (door de positionering van de onbalans van L&R wiel.)
Bij een bepaalde snelheid gaat het L&R-wiel een frequentietrilling uitsturen die zowel L als rechts ergens een speling gaat aansturen.
Hoe groter de de balanceerfout i.c.m. de amplitude(Diameter van de band) hoe meer men de trilling gaat ervaren.
Let wel op het zijn trillingen die in veelvoud van snelheid nog kunnen optreden bvb 180-190km/h.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.