Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
14 jul 2014 14:40
wat zegt je (nieuwe) specialist? Ik had een 964 cabrio die ook bij 287 op de teller snaarstrak stuurde, met mijn knie te besturen was omdat ik twee handen nodig had om een foto van de snelheidsmeter te maken...

Ofwel jouw verwachtingen zijn te hoog, ofwel je auto is niet goed (op alle noodzakelijke punten) - bij beide zou een goede specialist licht in de duisternis moeten kunnen brengen m.i.
14 jul 2014 15:18
wat een lijdensweg.........
ik heb hetzelfde gehad, bleken de draagarmen te zijn, te veel speling, ook lang moeten zoeken
nu rijdt ie als nieuw na nieuwe draagarmen tevens spoorstangen gedaan.
ik heb tevens setje koni FSD gekocht maar die moet ik nog laten monteren
succes en hou ons op de hoogte
hopelijk komt er snel een oplossing
15 jul 2014 16:59
vervelend probleem! Zou niet nodig moeten zijn. Natuurlijk wordt de auto wat licht bij 250+ maar sta geen doodsangsten uit. Wat is de breedte maat (j) en ET van je velgen?
Kun je de waarden van het uitlijnrapport posten?
17 jul 2014 1:43
Ga naar Gert Carnewal, het is even rijden maar wat is deze man goed! Hij verbaasde zich er over dat ik veilig in zijn garage was gekomen met mijn 993...pikant detail is dat mijn 993 voor mijn bezoek aan Gert ook twee maal door een specialist hier in het zuiden was uitgelijnd en goed zou moeten staan :s
17 jul 2014 2:21
Wat heeft Gert toen verricht?
21 jul 2014 16:46
Alles opnieuw afgesteld/ uitlijnen.
21 jul 2014 16:51
Wat betreft de draagarmen, (voorzijde) mijn originele rubbers waren niet meer al te best. Ik heb de rubbers vervangen door de rode rubbers welke Gert Carnewal verkoopt. De oude rubbers moet je er eerst uithalen (vervelend klusje) maar daarna is het vervangen van de bussen een fluitje van een cent (mocht vervangen in de toekomst ooit nog nodig zijn).
21 jul 2014 18:31
Maar om er nu helemaal voor naar Carnewal te rijden ....
Als TS eens aangeeft in welke regio hij zit, kunnen we wellicht een andere specialist opperen die dichterbij - of even ver weg - zit
25 aug 2014 15:23
Inmiddels een tweede keer bij de specialist geweest. De zweverigheid bleek vooral uit te stuurhuis te komen. Deze is vervangen door een revisie-exemplaar, dat gaf al een wereld van verschil. Bij een tweede bezoek bleken de draagarmrubbers voor flink versleten. Alle zes vervangen door nieuwe exemplaren, opnieuw een grote sprong richting het optimale weggedrag.
De auto rijdt nu stukken beter, de besturing is strak en stabiel, achter vind ik hem nog enigszins spoorgevoelig, maar daar is goed mee te leven.
Interessant is dat de auto een sperdifferentieel heeft. Prima om snel bochten uit te kunnen trekken, maar zeldzaam bij cabrio's. Is toch meer een duur circuit-ding en daar zie je cabrio's (en mij ook) zelden. Het schijnt dat juist bij een cabrio een sper spoorgevoeligheid achterin kan veroorzaken. Heeft iemand daarmee ervaring?
25 aug 2014 16:22
Super dat je zulke grote stappen gemaakt hebt!
Nu alles op het gebied van mechanische speling onder controle lijkt, zijn er nog twee zaken over die ik zo kan bedenken die van invloed kunnen zijn op je rechtuitstabiliteit:
1. uitlijning: in de in te regelen uitlijnwaarden zitten marges (zie fabriekswaarden). Deze kun je uitnutten door zo dicht mogelijk tegen een 'rechtuit-neutrale' setting te gaan zitten.
2. hoogte ophanging: des te lager een 964 op z'n pootjes staat des te meer last van 'bump steer' je krijgt. Oftewel het optreden van een stuurbeweging door het in- en uitveren van je voorwielophanginging. N.B. hier merk je in je stuur niets van, het wiel gaat 'sturen' en de auto wordt zwabberig. 15-20mm boven RS waarde is geen probleem, ga je duidelijk onder RS hoogte dan zijn 993Evo naven/stuurstangen een adequaat (maar wel prijzig) middel tegen bump steer.
Eerst maar eens even genieten van hoe je P nu rijdt zou ik zeggen!
25 aug 2014 17:45
Negenvierenzestig schreef:Het schijnt dat juist bij een cabrio een sper spoorgevoeligheid achterin kan veroorzaken.
Je hoort tegenwoordig zoveel, deze kan er ook wel bij
27 aug 2014 20:28
964HP schreef:2. hoogte ophanging: des te lager een 964 op z'n pootjes staat des te meer last van 'bump steer' je krijgt. Oftewel het optreden van een stuurbeweging door het in- en uitveren van je voorwielophanginging. N.B. hier merk je in je stuur niets van, het wiel gaat 'sturen' en de auto wordt zwabberig. 15-20mm boven RS waarde is geen probleem, ga je duidelijk onder RS hoogte dan zijn 993Evo naven/stuurstangen een adequaat (maar wel prijzig) middel tegen bump steer.
Mijn 964 krijgt donderdag de 28ste een PSS10 set. Nu hoef ik niet de laagste 964 van Nederland, ik wil er zonder al teveel zorgen mee kunnen rijden. Wat is RS hoogte, is dat -40mm voor en achter? Dus als ik hem op -20mm voor en achter tov standaard laat zetten dan zit ik qua bumpsteer goed, en moet ik ook nog over een drempel heen kunnen.
Of is het verstandig om hem bijvoorbeeld -30v/-20a te verlagen aangezien hij normaliter achter al iets lager staat?
Ik meet nu op standaard hoogte van de onderkant van de wielkastrand tot het midden van de wielen: voor 37,3cm en achter 35,3cm. Voor kunnen er drie vingers tussen wielkast en band, achter twee.
15 jul 2015 13:01
Inmiddels ongeveer alles gedaan wat je kunt bedenken: nieuw stuurhuis, draagarmrubbers voor vervangen, nieuwe draagarmen achter, dunnere olie in het sperdifferentieel, zodat deze iets rustiger aangrijpt in snelle bochten, tig keer opnieuw laten afstellen: het blijft een auto die niet op rails rijdt en gevaarlijk zweverig en soms zwabberig aanvoelt boven de 150: het lijkt wel of er voortdurend windstoten zijn die het op mijn Porsche hebben voorzien. Als ik zie dat jullie met een cabrio gemakkelijk 250 rijden zonder doodsangsten uit te staan dan is er dus nog steeds iets aan de hand.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat de voorvelgen imitatie zijn en dus een iets afwijkende ET waarde zullen hebben. Meest waarschijnlijk is inmiddels dat de afstelling gewoon niet klopt.
Wie is de beste Porsche-afsteller van Nederland?
15 jul 2015 13:20
Ik hoor altijd positieve verhalen over
Patrick Snel en
Rebel Engineering
15 jul 2015 18:47
niet vervelend bedoeld maar heb je hem al eens laten controleren of dat hij recht is, bij een eventuele minder herstelde schade of een flinke stoeprand kan dat rare dingen doen. bij het uitlijnen kan dit boven water komen maar bij lichte afwijkingen ook niet en dat kan toch een wereld van verschil maken in het sporen.
15 jul 2015 22:46
blokkerend wiel bij remmen - of foute uitlijning ? - 993
lees dit verhaal eens verderop,staat 3 pagina's verder.
De echte specialist krijgt het er wel uit,succes.
15 jul 2015 23:29
Ga naar Patrick Snel ... zal er voldoende tijd aan besteden en miet rusten totdat je Porsche goed rijdt.
16 jul 2015 9:08
Ik heb ook erg goede ervaringen met
Rebel Engineering!Erwin is iemand die de tijd neemt en je vanuit zijn rijke ervaring goed kan adviseren.
Prettig om een specialist te hebben gevonden die het nog met passie doet in plaats van met de rekenmachine!
Recent heb ik mijn 2,7s van Bilstein Sport laten voorzien door hem. 930 torsies achter.
De boel is minutieus uitgelijnd én uitgewogen. TOTAAL ANDERE WAGEN NU!
(Volgende probleem; nu wil ik dus meer vermogen....)
16 jul 2015 13:05
Taxi Hans schreef:niet vervelend bedoeld maar heb je hem al eens laten controleren of dat hij recht is, bij een eventuele minder herstelde schade of een flinke stoeprand kan dat rare dingen doen. bij het uitlijnen kan dit boven water komen maar bij lichte afwijkingen ook niet en dat kan toch een wereld van verschil maken in het sporen.
Dat was ook mijn gedachte, is de auto wel recht?
16 jul 2015 15:35
een kennis van mij heeft in 2013 een 964 Targa gekocht, na enige tijd sturen kwam hij toch tot de conclusie dat de wagen niet spoorde zoals het behoorde. (dweilen dus). wagen naar ene heer Robert Visser gebracht die hem onderzocht. wagen had in het verleden schade gehad en de boel stond niet helemaal meer echt recht zeg maar

. wagen kon zeer fatsoenlijk recht getrokken worden en hij stuurt nu als het bekende mes. vandaar mijn vraag voortkomend uit ervaring (van een ander

)
16 jul 2015 21:39
Heb eigenlijk precies hetzelfde probleem met mijn 964 gekregen, nadat de veren vervangen waren. Auto werd spoorgevoeliger, stuur stond iets scheef en trok daarnaast ook licht naar rechts, punt was dat je eigenlijk geen moment je stuur los kon laten...Dit terwijl alles qua afstellingen in orde zou moeten zijn.
Op advies naar Erwin (rebel engineering) gegaan nadat deze er achter kwam dat een aantal zaken niet klopte (hoewel hij vond dat de auto zeker niet slecht reed) e.e.a. door hem laten aanpassen en auto weer opgehaald, na een week aangegeven dat ik nog niet helemaal tevreden was .. Op zijn verzoek weer een nieuwe afspraak ingepland, samen met hem stuk gereden, e.e.a. nagemeten en uitlijning nog iets aangepast en kan zeggen dat auto nu meer dan perfect stuurt en ook goed rechtuit rijd, een wereld van verschil. Erwin is voor mijn gevoel één van de weinige specialisten die niet alleen op de apparatuur vertrouwt maar ook echt over zaken nadenkt, waar zit het probleem en hoe is dit (gevoelsmatig) te verhelpen. Daarnaast luistert hij ook naar de klant, wat verlangt deze qua afstelling, wat voor rijder is het etc.
16 jul 2015 21:46
Hopelijk blijkt de auto "recht" te zijn.
IK heb, meen ik, nog niets gelezen over je banden. Al zou een goede specialist daar als eerste naar moeten kijken, ivm met merk, leeftijd en slijtagepatroon. Je zegt dat je met zachte flank Michelins rijdt. Nu heeft M. een prima naam maar ligt het niet aan je banden? Hoe oud zijn ze? Ouder dan 4 a 5 jaar betekent vervangen, vooral bij een cabrio die graag een winterslaap houdt.
Had soortgelijke ervaringen met mijn SC met - naar mijn idee - prima Bridgestones in de standaard breedte.
Alles al gedaan, werkelijk praktisch alles, maar het lag toch echt aan mijn 6 jaar oude banden met Porsche N3 code.
Misschien geldt dat voor jou ook.
Groet, Theo
16 jul 2015 21:52
Patrick Snel,
Onderstel afgesteld naar mijn wensen (geen fabrieksafstelling) tot volle tevredenheid.
06 okt 2015 15:56
Dank voor al jullie suggesties.
Inmiddels alweer een tijdje met de 964 gereden. Hij spoort prima en de bilsteins doen wat ze moeten doen. Toch blijft de besturing al boven de 140 vaag aanvoelen. In ieder geval een stuk vager dan andere 964's waarin ik heb gereden (waren wel allemaal coupe's ipv cabrio's.
Ik heb voor imitatiecupvelgen, achter originele, ik weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Heeft iemand ervaring met Frank Schmitt in Oss als onderstelspecialist?
06 okt 2015 16:15
Ja, ik. Prima bedrijf. Niets mis mee.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.