Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

06 sep 2006 16:44

patrick911 schreef:
WdePundert schreef:Weer wat geleerd. Wat is dit toch een leerzaam forum. :wink:


Hmmm, over leerzaam gesproken; is dit nou

sar·cas·tisch (bn.)
1 van de aard van, vol bittere spot

of toch

cy·nisch (bn.)
1 een pijnlijk ongeloof in het goede aan de dag leggend

:wink:

Het kan ook nog realistisch zijn. :wink:

06 sep 2006 20:35

Gerco schreef: Maar als je banden niet 10 jaar oud zijn en van een B merk neem ik aan dat ze wel een beetje kwaliteit hebben en niet opeens door 1 klein schroefje bij 270 uit elkaar spatten. Er zit een ruime marge kwa veiligheid in de banden en met een schroefje kom je daar nog niet eens in zicht afstand van denk ik zo....

Dus ik zou het zelf ook gewoon laten repareren denk ik, als het mij zou gebeuren. En tijdens het rijden ga je het ook niet merken hoor :wink:
Dat zeg nou wel Gerco,maar durf jij die snelheid dan ook echt te rijden,wetende dat...??Ik reed die snelheid,er kwam een trillinkje,we gingen wat rustiger rijden,en voor we erachter waren wat de trilling zou kunnen zijn kwam het antwoord in de vorm van een klapband.Achteraf was er een hele kleine beschadiging aan de binnenzijde van de bandwang.Dus of die marge's die jij noemt zo ruim zijn....ik heb mijn twijfels nu :roll:

06 sep 2006 23:43

Heb er vanavond een heel stuk mee gereden (op een leeg stuk nog ff 220 aangetikt(een echt LEEG stuk dus!) ) en het voelt allemaal erg goed aan. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in. Heb ook al verschillende keren reparaties aan de banden van mijn leasebakken laten doen en ook nog nooit problemen mee gehad.

07 sep 2006 11:48

@Erwin: je refereert aan je 'opwindende' :shock: ervaring als een kleine schade. Maar zo zag het er alleen uit :!:

Als het karkas beschadigd is dan is de sterkte van de band aangetast, en dat is uiteraard geen peanuts :idea:

Een gaatje plakken, NA GOEDE CONTROLE VAN HET KRAKAS OP BESCHADIGINGEN - de reden waarom de band gedemonteerd moet :idea: - is op zich niet het probleem.

Dat voelt alleen vast wel zo voor sommigen 8)
Ik zou er gewoon voluit mee gaan rijden :mrgreen:

07 sep 2006 11:57

Misschien strooi ik te gemakkelijk met geld, maar ik geef graag 300-350 euro uit aan een set banden om zeker te zijn van mijn zaak.

Ik zal nooit bezuinigen op banden.

07 sep 2006 12:00

Denk dat ik ook zeker ben van de zaak :wink:

En wat als nieuwe banden gemonteerd worden zoals GTV 2000 is overkomen :?: :shock:

07 sep 2006 16:33

Devils son schreef:Misschien strooi ik te gemakkelijk met geld, maar ik geef graag 300-350 euro uit aan een set banden om zeker te zijn van mijn zaak.

Ik zal nooit bezuinigen op banden.

Helemaal mee eens. En dat geldt eigenlijk voor alles wat met de veiligheid te maken heeft, zoals b.v. remmen, de stuurinrichting etc.

07 sep 2006 21:05

Stel: Je koopt een hele mooie P. , akk en alles helemaal in orde, beste wagen die je kunt kopen zelfs de bandenset is nog bijna nieuw maaaar er is wél al een band gerepareerd geweest? Er is toch helemaal niemand op deze aardbol die dat ontdekt? Denk niet dat je er ooit achter komt (behalve als je ooit je banden demonteerd en de binnenkant bekijkt)
Je hebt nooit 100% zekerheid dat alles in orde is.

07 sep 2006 21:59

RED CABRIOLET schreef:Stel: Je koopt een hele mooie P. , akk en alles helemaal in orde, beste wagen die je kunt kopen zelfs de bandenset is nog bijna nieuw maaaar er is wél al een band gerepareerd geweest? Er is toch helemaal niemand op deze aardbol die dat ontdekt? Denk niet dat je er ooit achter komt (behalve als je ooit je banden demonteerd en de binnenkant bekijkt)
Je hebt nooit 100% zekerheid dat alles in orde is.


Ik heb dan ook vier winter- en vier zomerbanden aangeschaft inmiddels (en komende zomer zal ik weer twee zomerbanden nodig hebben, want achter zit er nog maar 4 mm op).

07 sep 2006 22:10

Devils son schreef:(..)Ik heb dan ook vier winter- en vier zomerbanden aangeschaft inmiddels (en komende zomer zal ik weer twee zomerbanden nodig hebben, want achter zit er nog maar 4 mm op).


Bespeur ik hier een bandenfetish :lol:

08 sep 2006 8:36

adu schreef:
Bespeur ik hier een bandenfetish :lol:


Nee.

Re: Schroef in band, wat is wijsheid?

13 sep 2006 17:16

RED CABRIOLET schreef::evil: Ontdek daarstraks een schroefje in mijn achterband, wat is wijsheid, repareren of nieuwe band (die van mijn type zal wel weer niet meer leverbaar zijn dus worden het er meteen twee :evil: )


Paddenstoeltje erin en de band moet weer in orde zijn. Heeft bij mij reeds verschillende keren goed gewerkt. In Spanje is men er echter niet zo van gecharmeerd.

Mening bandenfabrikanten hierover.

17 sep 2006 21:58

Het verbaast mij dat niemand de mening van de bandenfabrikanten heeft gevraagd (of ik heb het gemist). Ik zat enige tijd (jaren) terug met hetzelfde probleem bij mijn 944 turbo s (255/40-17 geloof ik) en kreeg ook verschillende adviezen. Toen Pirelli en Michelin gebeld. Antwoord was dat het geen probleem is mits: Alleen gaatjes in loopvlak, en de band moet er altijd af. band is van binnen te controleren op schade en indien mogelijk vervolgens te repareren door een dunne steel van een reparatie 'klep' in het gat te steken en de 'schotel' vast te lijmen(vulcaniseren) aan de binnenzijde. Deze reparatie kan er dus onmogelijk uitkomen. Wel bewerkelijker en duurder (balanceren ed). Dit werd later bij de importeur van Dunlop bevestigd met erachteraan "al wil je er 300 mee rijden". Grotere beschadigingen in het loopvlak of zijkant /gordel altijd vervangen.

Re: Mening bandenfabrikanten hierover.

17 sep 2006 23:58

968mint schreef:Het verbaast mij dat niemand de mening van de bandenfabrikanten heeft gevraagd (of ik heb het gemist). Ik zat enige tijd (jaren) terug met hetzelfde probleem bij mijn 944 turbo s (255/40-17 geloof ik) en kreeg ook verschillende adviezen. Toen Pirelli en Michelin gebeld. Antwoord was dat het geen probleem is mits: Alleen gaatjes in loopvlak, en de band moet er altijd af. band is van binnen te controleren op schade en indien mogelijk vervolgens te repareren door een dunne steel van een reparatie 'klep' in het gat te steken en de 'schotel' vast te lijmen(vulcaniseren) aan de binnenzijde. Deze reparatie kan er dus onmogelijk uitkomen. Wel bewerkelijker en duurder (balanceren ed). Dit werd later bij de importeur van Dunlop bevestigd met erachteraan "al wil je er 300 mee rijden". Grotere beschadigingen in het loopvlak of zijkant /gordel altijd vervangen.


Is dus de "paraplutjes methode" en eigenlijk de enige methode die ik de afgelopen jaren gezien heb.

18 sep 2006 1:25

Ik blijf het moeilijk vinden zo'n reparatie aan een band van je porsche. Zeker als je wat harder (250+) met de wagen rijd, ik zou zelf altijd kiezen voor een nieuw setje banden, dat lijkt me echt een stuk safer.

Ik vind het echter wat anders voor mijn dagelijkse auto, daar rij ik max 120 mee en zou het daar wel laten doen, maar bij de P nooit. :wink:

18 sep 2006 7:51

Oké...

Verschillende ideeën en visies met betrekking tot reparatie van een band dus!

Dan even het volgende:

Je laat een setje spiksplinternieuwe banden monteren, blij als een kind en bijna € 1.000,00 armer rij je naar huis. Thuis aangekomen zie je dat je linker achterband leegloopt. Je baalt -natuurlijk- als een stekker en je gaat ervan uit dat de band niet goed gemonteerd zit. Na enig gezwoeg met de krik haal je de band van je auto en dan constateer je dat er een grote schroef in je band zit...

Terug naar de bandenboer, dus...

En dan? Nieuwe band of deze nét aangeschafte band toch maar repareren/plakken?

Met andere woorden: wanneer besluit je nou tot de vervanging van een band en wanneer laat je 'm tóch repareren?

18 sep 2006 9:00

De spijker op z'n kop Speedy! Bovendien als je met je dagelijkse auto met 140 een echte klapband krijgt (dus niet een snelle leegloper) zit je óók met een probleem. En wat betreft 250+, dat haalt m'n 3.2tje niet eens, betekent dat dan dat je dan wel veilig je band kan laten repareren?

18 sep 2006 9:08

SPEEDY944 schreef:Oké...

Verschillende ideeën en visies met betrekking tot reparatie van een band dus!

Dan even het volgende:

Je laat een setje spiksplinternieuwe banden monteren, blij als een kind en bijna € 1.000,00 armer rij je naar huis. Thuis aangekomen zie je dat je linker achterband leegloopt. Je baalt -natuurlijk- als een stekker en je gaat ervan uit dat de band niet goed gemonteerd zit. Na enig gezwoeg met de krik haal je de band van je auto en dan constateer je dat er een grote schroef in je band zit...

Terug naar de bandenboer, dus...

En dan? Nieuwe band of deze nét aangeschafte band toch maar repareren/plakken?

Met andere woorden: wanneer besluit je nou tot de vervanging van een band en wanneer laat je 'm tóch repareren?


Als je consequent bent laat je of de band repareren of je koopt een nieuwe, daarbij maakt het niet uit hoe oud de band is...Het veronderstelde risiko waar we het hierover hebben is namelijk in allebei de gevallen hetzelfde en de leeftijd van de band zou daarom geen rol moeten spelen in de beslissing...

18 sep 2006 9:51

SPEEDY944 schreef:blij als een kind en bijna € 1.000,00 armer rij je naar huis.


Ik betaal voor een set (2 dus) autobanden ongeveer 300-350 euro...

Thuis aangekomen zie je dat je linker achterband leegloopt. Je baalt -natuurlijk- als een stekker en je gaat ervan uit dat de band niet goed gemonteerd zit. Na enig gezwoeg met de krik haal je de band van je auto en dan constateer je dat er een grote schroef in je band zit...

Terug naar de bandenboer, dus...

En dan? Nieuwe band of deze nét aangeschafte band toch maar repareren/plakken?


Gewoon 1 nieuwe (gelukkig kan het dan wel, na 5.000 km moet ik beiden vervangen). Dat is net wat meer dan een enkele tankbeurt en gelukkig krijg ik niet iedere maand een schroef in mijn band.

Met andere woorden: wanneer besluit je nou tot de vervanging van een band en wanneer laat je 'm tóch repareren?


Alleen als ik de schroef eruit kan halen en de band dan niet lek is (en de schroef dus niet door de band heen is gegaan) zal ik niet tot vervanging overgaan.

Re: Mening bandenfabrikanten hierover.

18 sep 2006 10:42

968mint schreef:...Toen Pirelli en Michelin gebeld. Antwoord was dat het geen probleem is mits: ...

Komt me bekend voor 8)

Grappig om te zien dat mensen ondanks zulke adviezen van bandenleveranciers, die natuurlijk het liefst nieuwe leveren, toch vasthouden aan hun eigen 'gevoel' in deze :!:
Mag hoor, is niet mijn geld wat onnodig wordt uitgegeven :lol:

18 sep 2006 11:41

Paul van Engelen schreef:
Grappig om te zien dat mensen ondanks zulke adviezen van bandenleveranciers, die natuurlijk het liefst nieuwe leveren, toch vasthouden aan hun eigen 'gevoel' in deze :!:


Het is altijd maar de vraag wie je bij de bandenleverancier spreekt. Ik heb wel eens mee mogen maken dat iemand bij een niet nader te noemen bandenmerk volslagen onzin uitkraamde. Slechts zelden krijg je iemand te spreken die wel echt weet waar hij over spreekt.

Je kan je ook afvragen waarom in bepaalde landen deze reparaties kennelijk verboden zijn (van horen zeggen onder meer in Duitsland).

18 sep 2006 12:31

Devils son schreef:Het is altijd maar de vraag wie je bij de bandenleverancier spreekt. ...

Helemaal mee eens hoor, ken ik ook.
Maar 968Mint quote uiteindelijk 3 leveranciers met hetzelfde verhaal (en daarbij de info die ik zelf kreeg).

Devils son schreef:Je kan je ook afvragen waarom in bepaalde landen deze reparaties kennelijk verboden zijn (van horen zeggen onder meer in Duitsland).

De eerstvolgende gelegenheid ga ik dat inderdaad in D. eens vragen.... bij meerdere PZ's en bandenbedrijven :!: :twisted: :wink:

18 sep 2006 14:25

De reparatie van autobanden is in Duitsland gewoon toegestaan, hoor!

http://www.bundesverband-reifenhandel.d ... _reparatur

Natuurlijk zijn er beschadigingen die niet reparabel zijn, of waarbij het afgeraden wordt om een band te repareren. Een 'prop' of 'parapluutje' (ook wel 'paddestoeltje' genaamd) mag echter ook in Duitsland.

Zelfs in Zwitserland is deze reparatiemethode toegestaan en Zwitserland is wat dat betreft een toch wel heel 'voorzichtig' land...

18 sep 2006 16:03

SPEEDY944 schreef:De reparatie van autobanden is in Duitsland gewoon toegestaan, hoor!


Met deze reparaties bedoelde ik reparaties aan hogesnelheidsbanden. Ik heb begrepen dat vanaf ZR (dus ook W en Y) reparaties niet mogen. Maar het is "van horen zeggen", dat wel.

Een 'prop' of 'parapluutje' (ook wel 'paddestoeltje' genaamd) mag echter ook in Duitsland.


Dat haal ik niet uit jouw link, maar mijn Duits is dan ook niet 100% (ondanks mijn afkomst...).

18 sep 2006 16:04

Overigens, tussen toegestaan en veilig zit m.i. nog licht. Zo mag ik mijn banden gebruiken tot 1,0 mm (APK 1,6 mm), maar ik acht het op veiligheidsgronden beter om (veel) eerder tot vervanging over te gaan.
Plaats een reactie