Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
07 apr 2009 18:24
Nine-eleven schreef:Nine-eleven schreef:
kan altijd nog naar Drente
met een nog steeds niet goed uitgelijnde auto
Fuchsen staan netjes!
07 apr 2009 20:43
De Toyo's en Yokohama's zijn zeer stijve banden, en totaal niet te vergelijken met Continentals zonder N codering!!
Aangezien de maker van de topic met geen woord rept over het al dan niet aanwezig zijn van een N codering op de Continentals vond ik het moeite waard om de N codering weer eens aan te roeren.
Dus beste Jos staat er een N1,N2, of N3 op de band? als dat niet zo is heb je het lek boven.
07 apr 2009 21:32
saya schreef:Dus beste Jos staat er een N1,N2, of N3 op de band? als dat niet zo is heb je het lek boven.
het genie wees naar de maan en de zot keek naar zijn vinger......of?
08 apr 2009 18:18
Eric schreef:Nine-eleven schreef:
kan altijd nog naar Drente
met een nog steeds niet goed uitgelijnde auto
Eric schreef:Fuchsen staan netjes!
Super, ik zie 'm vast wel eens bij mooi weer of zo.
Enne, heb ook nog een fraai en splinternieuw Clubsport stuur voor je in de "aanbieding"
08 apr 2009 22:00
Eric schreef:Nine-eleven schreef:Ik zou met een
993 toch echt ergens heen gaan waar men meer ervaring met dat model heeft.

dat jij niet weet wie/wat Prins Techniek is zegt meer over jou dan over PT
09 apr 2009 8:44
Laat ik het dan zo zeggen: ik ben er met mijn eerste 993 geweest, heb die laten uitlijnen maar vond em nog niet goed sturen. Terug geweest maar Prins kreeg em niet beter. Heb het toen ergens anders laten doen en was daarna tevreden.
Mijn huidige 993 moest na het monteren van andere dempers uitgelijnd worden en ben weer naar Prins gegaan. Toen de man aan mijn P bezig was zei hij mij dat hij voor het afstellen van de achterwielophanging een stuk gereedschap nodig had wat zij niet bezitten

maar zo was het ook wel goed. Wederom lag de P niet lekker op de weg, trok naar rechts, stuur scheef en als je over een ribbel in de weg reed sprong de achterkant zowat een meter opzij. Heb het toen ergens anders overnieuw laten doen en sindsdien rijdt de P zoals het hoort.
Ik weet ook wel dat Prins het uitwegen en uitlijnen zowat heeft uitgevonden en veel in de racerij doet maar met een 993 ga ik er niet meer heen.
09 apr 2009 12:47
Nine-eleven schreef:Uiteraard N-codering en natuurlijk de
JUISTE N-codering, hier zit nogal wat verschil in (is mij ingefluisterd

).
Ik vind alles leuk en aardig, maar "de juiste" N codering bestaat niet. Dezelfde band in dezelfde maat krijgt eerst N0. Bij verandering in dat type EN maat: N1, N2, enz.
Het enige wat van belang is, is dat er per as dezelfde N-codering op ligt, waardoor je zeker bent dat de banden exact dezelfde specificatie hebben (zeker als in: het zou zo moeten zijn)>
Tussen vóór en achteras kan best een andere N-code gemonteerd worden. Ik zou wel altijd hetzelfde type band nemen. Maar omdat de N-code per type + maat gegeven wordt, kan N1 bij 205/50/17 dezelfde specs hebben als N3 bij 255/40/17 om maar wat te noemen. En dan heeft bij dat type de N1 bij 255/40/17 dus andere specs.
09 apr 2009 12:48
Eric schreef:
Ik weet ook wel dat Prins het uitwegen en uitlijnen zowat heeft uitgevonden en veel in de racerij doet maar met een 993 ga ik er niet meer heen.
Ook ik ben ooit bij Prins geweest zonder onder de indruk te zijn zeg maar...
09 apr 2009 15:11
hmmm... hele andere ervaringen
maar dat is ook al een 'poosje' geleden
09 apr 2009 19:33
Zoveel mensen, zoveel meningen
Eigenwijs als ik ben ga ik toch naar Prins, om 4 redenen:
1) op aanraden van een P-specialist die ik erg hoog heb staan (maar ook deze kan er natuurlijk wel eens naast zitten)
2) dat ik Steenwijk wel erg ver weg vind om met een niet uitgelijnde 993 naar toe te tuffen
3) ik alle uitlijngegevens meeneem, inclusief de kinematic toe, en als een bok op de haverkist zit om toe te zien dat e.e.a. goed wordt afgesteld
4) ik de afspraak al heb gemaakt, maar dit terzijde
09 apr 2009 19:45
Ze komen bij Prins niet uit een ei en zeker als je alle gegeven meeneemt én er zelf op toeziet zal het wel goedkomen.
Succes en we lezen het wel.
09 apr 2009 21:13
Eric schreef:Toen de man aan mijn P bezig was zei hij mij dat hij voor het afstellen van de achterwielophanging een stuk gereedschap nodig had wat zij niet bezitten
Nine-eleven schreef:3) ik alle uitlijngegevens meeneem, inclusief de kinematic toe, en als een bok op de haverkist zit om toe te zien dat e.e.a. goed wordt afgesteld
Dat gaat dus een uitdaging worden.......
20 apr 2009 8:00
Dit weekend naar Duitsland (Stuttgart

) geweest, op de heenreis niet echt een lekker gevoel, mede door het wegdek, maar boven de 230 niet echt een vertrouwd gevoel. Mijn passagier (ook forumlid, P-bestuurder) ervaarde hetzelfde toen hij het stuur overnam. Tijdens de terug reis, bandenspanning gecontroleerd en zaten allemaal 0,1 bar boven de 'voorgeschreven' 2,5 bar, daar heb ik nog eens 0,2 bar bij gedaan en het maakte een wereld van verschil. Uiteindelijk op een rustig moment bijna de 270 aangetikt.
Er zijn onder die van mij Continentals gemonteerd incl N-codering
Laatst bijgewerkt door
strak op 20 apr 2009 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.
20 apr 2009 13:26
Ik heb ook ervaren dat bandenspanning belangrijk is (rij met 2.5 bar voor op 225 breed en 3.0 bar achter met 265 breed). Ook als je banden schuin afgesleten zijn (doordat je met teveel camber rijdt voor een scherper insturende auto op het circuit) merk je dit meteen.
20 apr 2009 16:51
Sinds kort ben ik van 17 naar 18 inch gegaan, het heeft de auto toch wel een stukje zenuwachtiger gemaakt. Een keer goed uitlijnen zal best helpen maar nieuwe draagarmrubbers zal ook best veel schelen. Hoeveel 'speling' mag je erop hebben eigenlijk, ik kan er met een flinke schroevendraaier wel enigsinds beweging in krijgen.
20 apr 2009 17:02
strak schreef:mede door het wegdenk
Als ik het wegdek wegdenk, is het probleem opgelost...
20 apr 2009 18:40
LongJohn schreef:Hoeveel 'speling' mag je erop hebben eigenlijk, ik kan er met een flinke schroevendraaier wel enigsinds beweging in krijgen.
Die beweging is normaal zolang je niet kunt zien dat de rubbers gescheurd zijn of losliggen van de ijzeren bus waarin het rubber gevulcaniseerd zit.
.
20 apr 2009 21:05
horn schreef:Als ik het wegdek wegdenk, is het probleem opgelost... 
SCHERP
20 apr 2009 22:29
Die beweging is normaal zolang je niet kunt zien dat de rubbers gescheurd zijn of losliggen van de ijzeren bus waarin het rubber gevulcaniseerd zit.
Dan zal ik er morgen nog eens kritisch naar kijken, bedankt voor de info
.[/quote]
29 apr 2009 22:17
Erwin van Rentech heeft inmiddels de 993 vakkundig en nauwgezet uitgelijnd en heeft de velgen gebalanceerd met een merkbaar positief resultaat. Uiteindeliijk ben ik nu wel tevreden met het resultaat cq weggedrag al beleef ik een iets vage besturing vanaf ca 140 km. Misschien een zak met zand voorin ?
De banden van Continental hebben een N codering en zijn op ca 2.7 bar gebracht.
29 apr 2009 22:25
Of een volle tank.
De mijne blijft echter met een lege tank ook bij 200+ nog stabiel.
29 apr 2009 22:40
... en die is door dezelfde tovenaar onder handen genomen, toch

Jos Pizzuto

mss de bandenspanning nog maar iets anders zetten

bv 2.5 voor en 3.0 achter
29 apr 2009 22:55
Jos Pizzuto schreef:Uiteindeliijk ben ik nu wel tevreden met het resultaat cq weggedrag al beleef ik een iets vage besturing vanaf ca 140 km. Misschien een zak met zand voorin ?
De banden van Continental hebben een N codering en zijn op ca 2.7 bar gebracht.
De 993 had oorspronkelijk Conti's en vond de auto deinerig op wat golvend wegdek. Volgens bepaalde tabellen zijn ze comfort gericht i.t.t. tot de andere 3 grote merken: Pir, Mich. en Brid. M. en B. bevielen me veel beter, strakker op de weg.
Je kunt rustig eens testen met 10 kilo helemaal voorin. Mocht dat verbetering geven dan beslist uitwegen!
Wat betreft Prins: ook ik heb hele goede herinneringen aan het uitwegen van mijn 3.2, maar we praten wel over ruim 10 jaar geleden (vestiging bij Schenkviaduct in Den Haag).
30 apr 2009 2:58
Paul van Engelen schreef:Wat betreft Prins: ook ik heb hele goede herinneringen aan het uitwegen van mijn 3.2, maar we praten wel over ruim 10 jaar geleden (vestiging bij Schenkviaduct in Den Haag).
Toko zit inmiddels in Wassenaar (van Hallstraat 30), nog geen circuitervaring met mijn 993 op KW Variante 3 maar tot op heden is mijn ervaring op het beroerde Nederlandse wegdek positief.
De bekende (beruchte) uitstapjes bij richels overdwars blijven nu achterwege.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.