Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: Remschijven krom

02 jun 2010 23:48

Nou in ieder geval ,mij hebben jullie zover gekregen :drunken: :drunken: :drunken: :mrgreen:

Re: Remschijven krom

03 jun 2010 20:25

maurice schreef:Volgens mij heeft Pail het wel correct;
De energie die bij vertraging vrijkomt, is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid.

E=(m*v²)/2

E=kinetische energie in J
m=massa in kg
v=snelheid in m/s


Volgens mij is het dus zo;
Neem een auto van 1500 kg
Bij 200 km/u (55 m/s) heeft de auto dus een kinetische energie van (1500*55²)/2= 2268 kJ
Bij 100 km/u (28 m/s) heeft de auto dus een kinetische energie van (1500*28²)/2= 588 kJ

Van 200 km/u terug naar 100 km/u betekent dus dat je 1680 kJ moet kwijt raken en van 100 km/u naar 0 maar 588 kJ.

Of zit ik er dan naast


Nee, klopt. Remmen gaat niet om impuls maar energie. Kinetische energie wordt opgenomen door de wrijving tussen blok en schijf en vervolgens omgezet in warmte en slijtage van de blokken/schijf. Als je de auto tegen een muur botst om af te remmen zou het meer om impuls kunnen gaan m.i. :mrgreen:

Re: Remschijven krom

03 jun 2010 20:30

maurice schreef:E=(m*v²)/2


Volgens mij is het dus zo;
Neem een auto van 1500 kg
Bij 200 km/u (55 m/s) heeft de auto dus een kinetische energie van (1500*55²)/2= 2268 kJ
Bij 100 km/u (28 m/s) heeft de auto dus een kinetische energie van (1500*28²)/2= 588 kJ

Van 200 km/u terug naar 100 km/u betekent dus dat je 1680 kJ moet kwijt raken en van 100 km/u naar 0 maar 588 kJ.

Of zit ik er dan naast


:oops: Je hebt helemaal gelijk denk ik... :oops:

** zoekt zijn natuurkunde boek weer eens op **

Re: Remschijven krom

03 jun 2010 20:43

:sick: :sick: :drunken: :drunken: :mrgreen:

Re: Remschijven krom

03 jun 2010 21:46

Eejjj.... Da's best een hoop energie! Als je die energie nou terug zou kunnen winnen en dan opslaan in een accu, zodat je daarmee een elektromotor kunt aandrijven enne.... :^: :^: :^:

Re: Remschijven krom

03 jun 2010 22:00

Wimpie67 schreef:Eejjj.... Da's best een hoop energie! Als je die energie nou terug zou kunnen winnen en dan opslaan in een accu, zodat je daarmee een elektromotor kunt aandrijven enne.... :^: :^: :^:


Dat wordt inmiddels al toegepast in bussen!

Re: Remschijven krom

03 jun 2010 23:50

Pas op: voor je het weet komt Kers terug :twisted:

Re: Remschijven krom

04 jun 2010 12:53

:bang: :bang: :bang:

Re: Remschijven krom

04 jun 2010 16:49

horn schreef:Pas op: voor je het weet komt Kers terug :twisted:

dit weekend niet ,dat weet ik zeker :D

Re: Remschijven krom

04 jun 2010 19:43

Ow, hoe weet jij dat zo zeker? :mrgreen:

Re: Remschijven krom

20 okt 2010 21:44

Ik vervolg dit topic even met mijn "kromme remschijfervaring".
Mijn 993 staat momenteel voor een grote beurt bij de specialist. Bij het demonteren van de remtangen (wilde ze laten spuiten) bleek dat 3 van de 4 een revisiebeurt nodig hadden omdat er zuigers vastzaten. Ook moesten vóór de blokken vervangen worden. Wat nu echter bleek bij de testrit is dat, met de nieuwe blokken, ook de schijven voor krom bleken te zijn (flinke trillingen bij remmen). Nou kan ik me voorstellen dat er reacties komen van: "dat je die kromme schijven niet eerder opgemerkt hebt" :wink: . Maar echt trillen heeft ie nooit gedaan icm met de oude blokken.

Does this make sense is nu mijn vraag? Kunnen schijven krom geraken van beperkt functionerende tangen? Schijven en blokken zijn 30k km terug vervangen (heb de auto 1 jaar en 11k km gereden).

Re: Remschijven krom

20 okt 2010 21:51

jah kan zeker.

door dat als je stilstaat bij bijvoorbeeld een verkeerslicht en je hebt net stevig afgeremd dan zijn je schrijven vrij heet.

als je dan je voet op de rem houd bijvoorbeeld dan kunnen schijven krom worden.
dit kan dus ook gebeuren omdat je zuigers vast zitten.
en hier door koelen schrijven niet gelijkmatig af en trekken ze krom.

dus advies gewoon lekker vervangen niet door goedkope imitatie spullen.
gewoon origineel of beter ;)

Re: Remschijven krom

20 okt 2010 21:56

Het functioneren van schijfremmen en speciaal de beweging van de zuigers.
Tijdens remmen komt de zuiger iets - d.w.z. onderdelen van een millimeter - naar buiten en drukt remblok op schijf.
Na loslaten rempedaal wordt de zuiger teruggetrokken door een minimale kracht namelijk de afdichtingsrubberring rond de zuiger die terugdraait in zijn 'nul' positie.
Zitten de zuigers nu vast dan zullen deze dus niet terugbewegen en blijft het blok tegen de schijf hangen.
Veel hitte van de wrijving en daardoor snelle slijtage van het blok en heet lopen van schijf.
Gevolg spanningen in de schijf en kans op vervorming.

Re: Remschijven krom

20 okt 2010 22:06

Als je er nu eens, in 1 keer alles nieuw op zet, ben je weer een tijdje van dat gelazer af :idea: En het echte spul, niet van die goedkope rommel :!:

De schijven trekken nooit direct krom, maar bij intens gebruik, en het ineens parkeren van de wagen en het niet laten afkoelen van de schijven, doormiddel van nog een paar rondjes of km rustig door te rijden gebeurt dat!

Re: Remschijven krom

20 okt 2010 22:16

als de boel ic schijven en blokken 30K terug vervangen is en jij rijdt normaal en vrij frequent dan vind ik het een raar verhaal. wie is die specialist?

Re: Remschijven krom

20 okt 2010 22:27

dank voor de reacties. Ik kan e.e.a. nu wel rijmen. De echte test komt van het weekend als ik de rechte schijven met top werkende remmen kan proberen.

Ik heb overigens de, door meeste forummers, verguisde Tiptronic :) . En sta dus regelmatig met voet op de rem... :scratch:

(en ik neem de tip van het goed laten afkoelen ter harte)

ps. de kromme schijven waren overigens origineel.

Re: Remschijven krom

20 okt 2010 22:39

@Wolf
er is geen enkele twijfel aangaande constatering Porsche specialist - wilde puur even spiegelen aan ervaringen van andere forummers

Re: Remschijven krom

24 okt 2010 13:46

Verklaring van Paul II klopt m.i. Vastzittende zuigers kunnen ook vastzitten en er niet meer uitkomen (bij de oudjes dan na lang stilstaan). Dan heb je meestal maar 1 blok aan 1 kant beschikbaar, geheid kromtrekken.

Doe jezelf een lol en vervang regelmatig (dus minimaal een keer in de 2 jaar) de remvloeistof. Ik weet niet hoe veel je rijdt maar dit maakt heel veel uit. Naast het vochtaantrekkende karakter van remvloeistof is het ook zo dat er wat residu ontstaat dat je er dan netjes uitspoelt voordat e.e.a. vast gaat zitten en worst case verstopt (moet je het wel erg bont maken trouwens).

Als je niet frequent racete zou je m.i. ook geen speciale vloeistof moeten gebruiken maar gewoon normale dot 4.1. Maar hier zijn vast wat meer en beter gefundeerde expert meningen over.

Re: Remschijven krom

24 okt 2010 18:19

Heb gisteren de auto opgehaald na de grote beurt. Moest even diep in de buidel tasten, maar dan heb je ook wat! Wat een verschil :lol:
Ik ga in het vervolg vastzittende remzuigers echt wel herkennen...

@Niels, Ik heb de 993 een jaar (en 11k km) en laatste grote beurt was bijna 3,5 jaar en 30k km geleden. Dus het was inderdaad wel tijd.

Re: Remschijven krom

24 okt 2010 18:30

En als je nu ook soms nog terugschakeld met de Tip en wanneer je remt dit meer stevig dan voorzichtig/glijdend doet :wink:

Remvloeistof vervangen uitsluitend ivm vochtopname -> mogelijk dampbelvorming bij hoge belasting -> fading.

Re: Remschijven krom

24 okt 2010 19:17

Paul, waar komt die bruine kek vandaan die ik eruit tapte. SLuit overigens niet uit dat dit door velen jaren stilstaan kwam. Ik kreeg de indruk dat dit residu is uit de slangen/leidingen? Zeker weten doe ik het niet in ieder geval. De cilinders in de klauwen zaten wel ook vast met dezelfde troep incl roest (gebruikelijk bij de oude uitvoeringen).

Re: Remschijven krom

24 okt 2010 21:33

Paul II schreef:Remvloeistof vervangen uitsluitend ivm vochtopname -> mogelijk dampbelvorming bij hoge belasting -> fading.


Fading : Blijf tijdens het rijden attent op een verminderde remwerking. Indien steeds harder op het rempedaal getrapt moet worden om remvertraging te bewerkstelligen, heeft u te maken met fading. Fading (verbrande remblokken) kan zeer plotseling optreden. Tijdens het verbranden van de remblokken ontstaat een koolstoffilm, dat als 'smeermiddel' tussen remblok en remschijf gaat werken. Hierdoor kan de remwerking sterk verminderen of zelfs vrijwel geheel verdwijnen.

viewtopic.php?f=16&t=26153

Re: Remschijven krom

25 okt 2010 18:42

@Niels: door roest vorming in o.a. cilinders kan de remvloeistof best bruin verkleuren, maar heeft nog geen effect op functioneren van het systeem.

Re: Remschijven krom

25 okt 2010 20:00

@Paul II: Hoe zit het nu met die fading? Dampbelvorming bij hoge belasting, dan moet de remvloeistof al koken! Fading is hierbij niet aan de orde, fading is zoals ik het hierboven aangaf.

http://www.encyclo.nl/begrip/fading zie nr. 3

Re: Remschijven krom

26 okt 2010 11:21

Fading is inderdaad het verminderen of wegvallen van remwerking, oorzaak wordt niet aangegeven!

Niels begon over remvloeistof en de noodzaak van verversen want water > dampbel etc. De originele remvloeistof kookt hierbij niet maar uitsluitend vochtdeeltjes die damp worden en dan samendrukbaar zijn. Dat is één oorzaak van fading, die wel het meeste optreedt.

Het laagje tussen blok en schijf na verbranding van frictiemateriaal is een 'volgend' stadium, d.w.z. dan moet de rijder extreem balastend bezig zijn geweest of er is een technisch probleem door een slepend, niet goed terugkomend, remblok. Ook fading, zeker :wink:
Plaats een reactie