Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 15:25



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
holle torsies 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht holle torsies
Wie is er op dit forum de wegligging en torsie specialist?
Of anders wie heeft er ervaring met holle torsies voor en achter van een dikte van 23 mm voor en 21 achter?

Groet,
Hans.


05 sep 2006 14:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Is dit een strikvraag :?: :lol:

23 voor kan wel, maar 21 mm achter :roll:

Standaard heeft de turbo 19 mm voor en 26 mm dikke veren achter.
Voor straatgebruik is dit een goede maar compromievolle keuze geweest.
De wegligging is goed , net als het comfort.

Maar als je een strakker rijdende auto wilt die hogere bochtensnelheden kan halen zul je iets dikkere veren moeten monteren.
Er zijn dus dikkere veren leverbaar ( niet origineel Porsche) die om gewicht te besparen hol zijn uitgevoerd.

De auto wordt stugger, helt daardoor minder over en geeft een solide indruk tijdens het rijden op een circuit.
Het comfort gaat er niet op achteruit, of je moet alleen maar op klinkerweggetjes willen rijden.

De hier op het Forum te koop aangeboden Ruf BTR heeft ook deze holle torsieveren.

Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


05 sep 2006 16:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Erwin,

wel de vraag even goed lezen he, er werd alleen gevraagd wie de specialist is, niet ofdat deze ook meteen een heel betoog wilde houden... :wink:

Als altijd natuurlijk weer een super antwoord gratis en voor niets...
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


05 sep 2006 16:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
23mm voor is alleen voor op het circuit
22mm gaat net op straat, maar is op het randje (en voor de meesten al te veel)

21mm achter bestaat niet
bovendien zou je dan beter gewoon een auto met voorwiel aandrijving kunnen kopen ;)

de achter torsies zal je moeten kiezen in combinatie met de voor torsies om de juiste balans in de auto te houden

verder is de keus (en combinatie voor achter) afhankelijk van gewicht van je auto, type bak etc. etc.

daarbij zal je andere dempers moeten monteren (voor zover die nog standaard zijn)
met standaard dempers en dikke torsies is het alsof je met versleten dempers rijdt

als je e.e.a. verder serieus neemt, dan zal je ook een set fatsoenlijke stabi's moeten monteren

voor het geval je je hebt zitten inlezen op div. amerikaanse sites...
koop geen ophangingstroep van Weltmeister of Sway-a-way!

kijk anders even op m'n site ('t www knopje onder dit bericht)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


05 sep 2006 17:27
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht juist die mannen bedoel ik.
Wielophanging
Verstelbare stabilisators (22mm voor / 22mm achter)
Holle torsie veren (22mm voor / 29mm achter)
Bilstein sport dempers
Alle ophangingsrubbers door lagers vervangen
Fuchs velgen
- voor 7J met 205/55/16
- acher 8J met 245/45/16
964 Carrera 2 remklauwen voor
RVS omvlochten remleidingen
ATE Racing Super Blue remvloeistof
Veerpoot brug voor
Turbo stuur stangen

Dit zijn jouw modificaties Jeroen.


Standaard stabi.
Standaard torsies.
Bilstein race dempers.
bovenlagers vervangen door uniball.
alle rubbers vervangen voor teflon bussen.
turbo 18 inch velgen.
voor 250 slicks.
achter 285 slicks.
turbo 993 schijven.
964 remtangen.
rvs omvlochten remleidingen.
remvloeist racing blue.
veerpootbrug.
turbo stuurstang.
geen interieur.
ramen van kunststof macrolan.
standaard motor.
remblokken ebc voor en achter.
kunststof voor en achterklep incl spoiler.
kunststof voor en achterbumper.
bumpsteer set. homemade.
extreemverlaagd.
rolkooi.
racestoel omp.
6 puntsgordel.
volgens Fia regels.

Dit de mijne.
Ik ben benieuwd wat de beste torsie veer verhouding is voor het cicuit.
Als je de waarden rijd die jij hebt is de wagen dan niet te stuiterig en hoe rijd hij in de regen?
Ik rij bijna alleen maar op het circuit alleen op de weg om te testen
:wink: .
Maar serieus ik ben nu aan de fase veren.
Ik wil van de rol in de auto af kan ik de standaard stabi houden in combi met de torsie combinatie 23 naar 22 of meer bv 33.
ben ik dan van het rollen af of moet je combineren met een stabi?
als er een stabi op komt verwijder je de standaard stabi ?

De auto is van 88 dus net zoiets als jij hebt Jeroen met de g50 bak.
En Erwin is geen strikvraag hoor maar daar zou jij toch niet in trappen.

groet,
HAns


05 sep 2006 21:51
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht site
http://www.elephantracing.com/suspensio ... iagram.htm

Kennen jullie deze site?

Hans.


05 sep 2006 22:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
als de auto hoofdzakelijk voor circuit is zou ik het volgende aanraden

23mm torsies voor en 31mm achter

zowel voor als achter verstelbare 22mm stabi's van Tarett (www.tarett.com)
dat zijn de zelfde stabi's die Elephant racing verkoopt (Tarett en Elephant werken veel samen, Tarett verkoopt ook al het spul dat Elephant maakt)
Chuck van Elephant is geen onaardige kerel, maar persoonlijk vond ik het prettiger om met Ira van Tarret zaken te doen...

Als je serieus wil sturen kan je niet zonder verstelbare stabi's
Stabi's zijn er hoofdzakelijk om het overhellen te verminderen, maar je kan er ook heel precies de mate van onder en overstuur van de auto bepalen.
om een idee te geven van het effect van verstelbare stabi's: je kan een 911 daarmee (als je zou willen) net zo onderstuurd krijgen als een voorwiel aangedreven auto :mrgreen:

Voor moet je het e.e.a. aanpassen om ze te monteren, want daar loopt de stabi door het chassis heen, zoals bij de vroege modellen en niet onder de auto
Achter schroef je het spul er zo op

Alles bij elkaar ben je wel wat centen kwijt, maar je gaat je auto dan ook niet meer terug kennen in vergelijking met de dweil waar je nou in rijdt

Als je 't kan lijden, zijn de stabi's van SmartRacing nog iets mooier, maar niet per sé beter (wel heb je dan de mogelijkheid om later dikkere stabi's te kiezen zonder dat je alles opnieuw moet kopen)

De teflon bussen in je wielophanging moet je lekker in de brand steken ;)
Ik had zelf de polybronze bussen van Elephant en die werken goed, maar als ik weer een 911je zou bouwen, dan gingen er lagers in (heb ik voor de 914 nu ook klaar liggen)

Voor voor zijn er binnen kort als het goed is weer naaldlagers te krijgen (heel misschien heeft Tarett nog een verdwaald setje op voorraad)

Voor achter heeft WEVO (www.wevo.com) de ultieme veerplaat (fatsoenlijk verstelbaar en met kogellagers ipv rubber of kunststof troep)
Ook weer niet goedkoop, maar is relatief goed te doen en de centen meer dan waard (spul van Wevo is eigenlijk te mooi om onder je auto te schroeven :mrgreen:)
De veerplaten staan geloof ik niet op de site van Wevo, maar je moet Hayden maar eens een mailtje sturen voor wat info

In je lijstje zeg je dat je je auto extreem verlaagd hebt en een eigen fabrikaat bumpsteer kit hebt (laat eens weten wat, ik ben wel benieuwd)
Om te beginnen je auto fijn weer wat hoger zetten :mrgreen:
Extreem verlagen ziet er misschien wel "racey" uit, maar je vern##kt er de geometrie van de wielophanging mee
Als je 'm echt laag wil zetten, zal je de (voor) veerpoten voor moeten aanpassen (fusee omhoog verplaatsen). Hierdoor maak je het bumpsteer effect weer erger en zal je daarvoor ook een andere oplossing moeten zoeken (fusee armen verbuigen of een speciale bumpsteer kit)

Ben je dat allemaal niet van plan, zet je auto dan gewoon een paar tandjes hoger. Stuurt het vele malen beter

Verder zeg je dat je 993 turbo schijven hebt gemonteerd met 964 klauwen
Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt...
(993tt schijven zijn volgens mij veel te groot om in 964 klauwen te passen)

Ik durf te wedden dat 't stuiteren met stuggere veren minder wordt als wat je auto nu doet.
De dempers zijn veel te hard voor de standaard veren
De standaard veer is te zwak om de stugge demper weer goed uit te laten veren waardoor 'ie echt gaat stuiteren. Als je daar dan ook nog eens de extreme verlaging bij telt, dan rijdt je vrijwel constant op de einde van je veerweg (dus helemaal geen vering)

Als je de puntjes op de "i" wil zetten kan je na alle aanpassingen je Bilsteins laten "re-valven" naar de exacte specificaties van je auto (veren, stabi's en de uitweeg resultaten)

Ik weet niet of je ver uit de buurt zit, maar als je het leuk vindt kan je altijd langs komen om een potje te OH-en
Ik heb zelf o.a. de stabi's en naaldlagers voor de voorwielophanging en nog meer van die rommel liggen voor m'n 914 (voorwielophanging is het zelfde als van een 911) als je het een keer wil bekijken...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


06 sep 2006 2:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
kijk dar heb je wat aan op het proscheforum, ipv die topics waar iedereen over horloges zit te neuzelen.... :wink:
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


06 sep 2006 7:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.