Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Fuchs velgen

29 maart 2008 15:17

Ik wil mn fuchs velgen nu al een tijdje opkanppen. De huidige staat van mijn velgen is redelijk. Er zijn een paar putjes uit en het zwart is erg mat. De gepolijste rand is op 2 plaatsen aangetast door vermoedelijk velgenreiniger.

Nu zijn er mensen die het hart laten Poedercoaten en mensen die het hart spuiten.
Mijn vorige velgen heb ik bij Famon in Maasbracht voor een spotprijs laten opknappen. Deze zeggen nu dat ik de fuchs ook zwart kan laten spuiten en de rand opnieuw polijsten. Blijft dit op de lange termijn ook goed of kan ik toch beter iets meer uit geven en poedercoaten?
Groets,

29 maart 2008 16:32

De fuchs velg is gesmeed. het geheel wordt gepolijst, dan doet de fabriek een Anodisatie, en dan wordt het hart in de fabriek satijn zwart gespoten met wurth .

http://www.early911.co.uk/html/fuchs_rims.html

Een van de redenen waarom "polijsten" zo chique :roll: staat is dat de meeste shops geen anodisatie kunnen uitvoeren. Gepolijste velgen zijn gevoeliger aan zout, remstof enz enz en zijn onderhoudsintensief. Het doet me lachen dat net in Duitsland er slechts enkele mensen zijn die de fuchs velgen terug in de fabrieksstaat kunnen herstellen.

Indien je kunt, blijf van de anodisatie af.


Je kan natuurlijk ook de RSR finish hebben op je dikke 9 inch rears, maar het is wellicht een beetje "overkill" voor een weg wagen:

Linished border and petals, anodised border.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:wink:

Bert

Re: Fuchs velgen

29 maart 2008 18:17

wolfraider schreef:Ik wil mn fuchs velgen nu al een tijdje opkanppen. De huidige staat van mijn velgen is redelijk. Er zijn een paar putjes uit en het zwart is erg mat. De gepolijste rand is op 2 plaatsen aangetast door vermoedelijk velgenreiniger.

Nu zijn er mensen die het hart laten Poedercoaten en mensen die het hart spuiten.
Mijn vorige velgen heb ik bij Famon in Maasbracht voor een spotprijs laten opknappen. Deze zeggen nu dat ik de fuchs ook zwart kan laten spuiten en de rand opnieuw polijsten. Blijft dit op de lange termijn ook goed of kan ik toch beter iets meer uit geven en poedercoaten?
Groets,


Je velghart kun je prima spuiten! De velgrand is een ander verhaal.

Gepolijste velgranden hebben veel onderhoud nodig wil je ze mooi houden. Als je geanodiseerd rand nog netjes is zou ik die zo laten. Bij mij was de velgrand niet mooi meer en heb daarom besloten de velgrand te laten polijsten (zie foto in mijn album).

Bij het informeren naar anodiseren is mij verteld dat dezelfde 'glans' als origineel lastig terug te krijgen is en dat dat er dan 'doffer' uit zou zien. Persoonlijk vond ik de prijzen voor anodiseren ook niet mis.

Mijn auto staat altijd binnen en komt niet buiten met slecht weer of gepekelde wegen. De gepolijste randen netjes houden valt daarom nu wel mee.

Succes.

29 maart 2008 23:59

Als de velgharten nog origineel maar dof zijn, gewoon in de zuurvrije vaseline zetten net zoals je de velgranden hoort te behandelen :idea:

30 maart 2008 11:10

Ooit gaf iemand hier de tip om de velgranden met babydoekjes schoon te maken. Dat werkt prima en de olie zorgt ervoor dat ze makkelijk schoon te houden zijn.

30 maart 2008 17:19

Ok, het hart moet wel echt gespoten worden omdat er ook putjes lak weg zijn. De velgrand van rechtsachter heeft een drietal dikke lijnen. Deze zijn ruw en niet meer glanzend. Het ligt er niet op en denk dus dat dat gedeelte gewoon is aangetast.
Ik zal morgen anders ff een foto maken en plaatsen, dat is een stuk duidelijker.
Groets

31 maart 2008 19:49

Maar weet er iemand een adres waar ze kunnen anodiseren? Mijn velgranden zijn in het verleden gepolijst en daarna in de blanke lak gezet. Nu beginnen er op verschillende plaatsen witte adertjes onder de blanke laklaag te komen, waardoor het er niet meer uit ziet. Ik zou ze het liefste weer origineel maken, maar de adressen die ik tot nu toe heb gevonden waar man kan anodiseren, willen er liever niet aan beginnen.

31 maart 2008 20:33

NOOIT je anosided fuchsvelgen met velgenreiniger reinigen, zeker diegene die men gebruikt in de hand-carwash bedrijven:de anodisatie reageert en je krijgt DIT:

Afbeelding

Met fuchs is het perfect okay om gewoon hetzelfde zeep sopje te gebruiken als dit waar je de wagen mee wast en ze blijven goed. Af en toe eens een gewone polish gebruiken en in de winter een lekkere laag vasiline erop of een autoglym (of ander merk) wheel protection

Afbeelding

en huppakee.

Het grote probleem van lakken van fuchs velgen (en andere aluminium velgen) is dat door steenslag de laklaag wordt aangetast. vocht komt onder de laklaag en je moet opnieuw beginnen.

Fuchs= ofwel anodiseren ofwel gepolijst laten en polishen maar!

De GT3-ers hier moeten gewoon elk jaar hun velgen even laten opnieuw doen totdat iemand voorstelde om velgenrand te anodiseren om alle problemen een beetje in toom te houden

Afbeelding

Afbeelding

Simple but effective! (maar niet goedkoop)


Bert

31 maart 2008 21:44

Double G schreef: Mijn velgranden zijn in het verleden gepolijst en daarna in de blanke lak gezet.


Daarom heb ik ze niet in de blanke lak laten zetten, op den duur krijg je altijd beschadigingen in de blanke lak en dat zorgt ervoor dat je weer opnieuw kunt beginnen. Nu haal ik na ieder ritje een doekje over de onbehandelde gepolijste velgranden.

Wheeltrim in nijkerk kon wel anodiseren, maar ik schrok aardig van de prijs.

01 apr 2008 10:43

Sjeezerrr schreef:Wheeltrim in nijkerk kon wel anodiseren, maar ik schrok aardig van de prijs.

laat mij ook eens schrikken

01 apr 2008 11:14

K-H Keller / velgenspezialbetrieb Leverkusen Duitsland, ik dacht ongeveer 150/ 180 euro per velg, dit adres is hier ook al eens eerder langs gekomen, ik weet niet dat er ook iemand ervaring heeft met dit bedrijf , m vr gr Mr. Guzzi.

01 apr 2008 12:48

+ BTW erbij!

Bwo, alles is relatief natuurlijk. Eerst en vooral:

*is de Fuchs velg een classic design
*tweedens enorm sterk omdat het gesmeed is en niet geperst aluminium
*derdens enorm licht (4,5 kg) dus het "unsprung weight" van de porsche is mightily reduced (vergelijk dat eens met de 12 kgs van de replica mille miglia 17 inch cup1 wheel- :lol: )

http://en.wikipedia.org/wiki/Unsprung_weight

*vierdens: je origineel setje fuchs velgen met 4 period correct date stamps brengen al snel een 1600 euri op (6 en 9x16inch, of 7 and 8 x 15 bv)
*vijfdens: je fuchs helemaal te laten opknappen is een bargain indien ze weer een goede 15 jaar meegaan, denk ik maar zo :twisted:

bert
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 01 apr 2008 13:26, in totaal 2 keer bewerkt.

01 apr 2008 13:22

Bertroex schreef:"unsprung wright"
right?

01 apr 2008 13:24

912 schreef:
Bertroex schreef:"unsprung wright"
right?


Sorry

weight

dank voor de verbetering: ben een beetje afgeleid vandaag... :roll:

Bert

01 apr 2008 19:06

Marco schreef:
Sjeezerrr schreef:Wheeltrim in nijkerk kon wel anodiseren, maar ik schrok aardig van de prijs.

laat mij ook eens schrikken


Ik heb het bedrag verdrongen geloof ik.... :?

Eigenlijk weet ik het gewoon niet meer, wel dat het een behoorlijk bedrag per velg was (250 per velg?). Maar ik zou zeggen... bel ze en je weet het.

01 apr 2008 20:06

Ik ben ongeveer 2 maanden geleden nog bij Wheeltrim geweest voor mijn werk en toen heb ik het gelijk gevraagd. Mij werd verteld dat ze niet anodiseren, eventueel polijsten zou wel kunnen. De prijs voor een velgrand was iets van een €75,- per stuk dacht ik.

01 apr 2008 22:45

Bertroex schreef:Met fuchs is het perfect okay om gewoon hetzelfde zeep sopje te gebruiken als dit waar je de wagen mee wast en ze blijven goed. Af en toe eens een gewone polish gebruiken


Ook een polish is absoluut uit den boze omdat je daar ook de geanodiseerde laag mee aantast :!: Behalve als de velgen al gepolijst zijn, dan is je laagje toch al weg.

01 apr 2008 22:48

Bertroex schreef:*tweedens enorm sterk omdat het gesmeed is en niet geperst aluminium


Je bedoelt ws gegoten aluminium want gesmeed is in vorm geperst! :wink:

Verder geniet ik enorm van je (technische)bijdragen dus doe zo voort :thumright:

01 apr 2008 23:01

Volgens mij zijn Fuchs velgen gesmeed aluminium ! ! ! :idea:

01 apr 2008 23:05

MR.GUZZI. schreef:Volgens mij zijn Fuchs velgen gesmeed aluminium ! ! ! :idea:


Klopt helemaal, ik heb het alleen over de tegenstelling die Bertroex schrijft: gesmeed vs geperst :wink:

01 apr 2008 23:31

okay boys,

Afbeelding :(

Laat ons eens opnieuw proberen....

fuchs=forged alloy=strong and light
fuchs=gesmeed aluminium=sterk en licht

replica Mille miglia cup jobbies= cast alloy=not quite THAT strong and heavy
namaak Mille miglia cup horrors =gegoten aluminium=toch niet dat sterk, misschien wel vet maar zeker te zwaar ;)

Ook belangrijk te verduidelijken:

Bert schreef:Ook een polish is absoluut uit den boze omdat je daar ook de geanodiseerde laag mee aantast :!: Behalve als de velgen al gepolijst zijn, dan is je laagje toch al weg.


Ik sprak hier van een gewone lakpolish zoals bv

Afbeelding

niet de metaalpolish zoals bv

Afbeelding

Met de metaalpolish zoals Autosol beschadig je idd de anodising.


Thanks for clarifying 8)


Bert
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 01 apr 2008 23:38, in totaal 1 keer bewerkt.

01 apr 2008 23:33

weet iemand hoe je die geanodiseerde laag eraf krijgt? lang schuren?

01 apr 2008 23:35

Double G schreef: eventueel polijsten zou wel kunnen. De prijs voor een velgrand was iets van een €75,- per stuk dacht ik.

vind ik duur. ik heb mijn velgen laten epoxeren PLUS de velgrand polijsten PLUS de centercaps spuiten PLUS wegwerken stoeprandschade voor 85 euro per velg. :shock:

01 apr 2008 23:40

man das zo,n monnikenwerk :cry:

02 apr 2008 17:41

Stomme vraag maar hoe kan ik zien of de velg geanodiseerd is??
Plaats een reactie