Sjeezerrr schreef:Naar aanleiding van het bericht met de 6j 7j verschillen....
Ik was altijd van mening dat wanneer je een 6j en 7j velg vergelijkt met dezelfde ET waarde, dan is het verschil
niet 1 inch, maar minder. De ET waarde wordt toch gemeten vanaf de hartlijn van de velg?
Maar als je 6j fuchs hebt gemonteerd gaat 25 mm zeker passen

Als je de velg-specs van de Fuchsen of ATS-en naast elkaar legt zul je zien dat een velg die inch smaller is, een ET waarde heeft van een halve inch groter. Het netto effect hiervan is dat:
- de band een halve inch naar binnen gaat.
- de velgrand aan de binnenkant op dezelfde plaats blijft;
- de velgrand aan de buitenkant een hele inch naar binnen gaat;
De ruimte tussen de band en het spatbord is bij 6J dus een halve inch groter dan bij dezelfde band op een 7J velg. Dit kun je corrigeren met een spacer van een halve inch (12/13 mm).
Als je achter 6J gebruikt op een 3.2 (standaard kan daar 8J op); dan kun je dus een 25 mm spacer kwijt om de wielkast vergelijkbaar op te vullen.
Op een 6J velg moet je echter max een 205 band leggen, geen 225 zoals standaard op de 8J. Dat geeft weer 10 mm extra ruimte aan beide randen van de band, waardoor je met je spacer naar 35 mm kan voor een 6J velg met een 205 band.
Zie hier overzicht van toegelaten velg / band combinaties:
http://www.pocg.de/technik/911/s_Felgen_auf_911.htm