De "big reds" komen van een 993 turbo
De klauwen zijn grotern en de zuigers die er inzitten zijn groter en ook de remblokken zijn groter. De remschijven van een turbo zijn ook groter
Groter, groter, groter
En ja, daar hebbie die eigenwijze eikel weer, het gaat je niks of nauwelijks iets opleveren
Je auto gaat er in ieder geval NIET beter of harder van remmen en de remafstand wordt dus NIET KORTER!!!
(ondanks het gebruikelijke gehannes dat je overal en van iedereen hoort en leest)
Eh... dan ga ik er even van uit dat je huidige remsysteem goed funktioneert. Zolang je je wielen kan blokkeren door te remmen, zijn je remmen groot genoeg. Ik neem aan dat dat bij je 993 geen probleem is (nou ja, je zult de ABS kunnen activeren dan)
Je rem / vertragings capaciteit wordt namelijk niet zo zeer door de grootte van je remmen bepaald, maar de hoeveelheid grip die je banden leveren.
Aangezien de grip van je banden kleiner is dan de grip die de remklauwen op de schijven hebben (de wielen blokkeren) heeft het dus in dat opzicht geen nut om NOG GROTERE schijven/klauwen/blokken te monteren. Deze zullen namelijk hooguit je wielen EERDER laten blokkeren.
Waarom zou je wel grotere remmen moeten monteren???
Grotere klauwen en vooral schijven kunnen meer hitte absorberen.
Bij veelvuldig herhaald hard remmen (b.v. op het circuit) kunnen je remmen te heet worden. Als gevolg kook je je remvloeistof en heb je geen druk meer op je rempedaal.
Monteer je grotere klauwen/schijven, dan kan je dus meer rem-hitte verwerken en blijven je remmen het langer doen.
Dus zolang je geen last hebt van "fading" (het wegzakken van de pedaal druk), heb je geen grotere remmen nodig.
Heb je er wel last van (je moet op de openbare weg wel HEEL ERG JE BEST DOEN!) dan kun je eerst eens overwegen om een andere remvloeistof te gebruiken (Racing Super Blue van ATE is een hele goeie en goedkope oplossing).
Als dat niet of niet voldoende helpt, DAN PAS heb je grotere klauwen/schijven nodig...
Hoe zit het dan met de verhalen van mensen die zweren dat hun auto ineens beter remt???
Dat valt vrij eenvoudig te verklaren. De remmen worden groter, maar de hoofdremcilinder blijft het zelfde. De overbrenging tussen je voet en het remblok veranderd dus. Over het algemeen is er minder spierkracht nodig om de zelfde vertraging op te roepen (even afhankelijk van de combi van remmen en hoofdrem cilinder).
De bestuurder heeft dus het idee (of gevoel) dat de auto harder of beter remt... ga je de remafstand in meters vergelijken, dan zal je zien dat het geen reet uit maakt (tenzij je stiekum ook bredere banden hebt gemonteerd)
Als je e.e.a. wilt ombouwen, neem dan contact op met Vd Gugten in Bodegraven... hij doet regelmatig rem-conversies en kan je zo vertellen wat voor adapters etc. je eventueel nodig hebt en wat het geintje je gaat kosten...
Internet:
www.vdgugten.nl
Telefoon: 0172-650839
gr.
Jeroen