Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:48



Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Driften met een 996 Carrera zonder sper? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
996
Bericht Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?
Als ik me niet vergis heeft de M 3 standaard een sper, dus dan zit het wel goed met driften.
Ik heb vroeger op mijn z3 coupe 3.0 een sper laten zetten (meer voor een sportief en op de grens beheersbaar weggedrag dan om specifiek te driften) maar dat was een quaife die vooral bij accelereren zijn werk deed maar niet biij deccelereren / gas loslaten - en spelend met het gas een bocht door gaan of driften zat er dus niet in. Als je even gas terug nam dan was de drift meteen over. Had wel op de grens van glijden een veel beheersbaarder weggedrag. In mijn Boxster S had ik ook een quaife met die eigenschappen. Die fout wil ik nu met de c2 voorkomen en gaan voor een platensper. Maar gezien kosten maar eerst vering/ demping op orde brengen met denk ik bilsteinb6.


20 feb 2018 23:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?
Op een Z3 3.0 zit standaard al een sper.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


20 feb 2018 23:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?
M3 heeft standaard idd een sper maar de mijne is nu voorzien van een Quaife. Heeft de vorige eigenaar overigens al gedaan. Wat jij beschrijft qua gas los en weg drift, dat heb ik dus niet. Maar je eigen ervaringen zijn uiteraard het belangrijkst voor je keuze. Had de Z3 3.0 standaard niet een Torsen diff? Heb ik iig wel op mijn Z3 2.8.


20 feb 2018 23:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?
Ik heb gelezen dat de platenspers die af fabriek gemonteerd worden wel ‘erg’ onderhevig zijn aan slijtage. Afh van rijgedrag uiteraard. Dus stel je zoekt een tweedehands (versnellingsbak met) sper is de kans er dat je die eerst moet laten reviseren wel groot.

Op internet lees ik dat originele sper kan gereviseerd worden met stevigere frictieplaten en andere modificaties. bv. Guards (GT) kom je tegen op Amerikaans fora. Ook een naam die je vaak tegenkomt is OS Giken. Maar hadden in beginperiode blijkbaar veel SP-ers die kapotgingen. Of dat nu beter is?

Zijn er alternatieven? Of een adres met kennis van zaken in de buurt waar je een bestaand sper kunt laten reviseren en tegelijkertijd robuuster kunt laten maken?

Wavetrac is dan weer een torsen type. Al zou blijkbaar daar het probleem van pre-loading en drift stoppen bijgas terugnemen geen probleem zijn ?


21 feb 2018 19:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?
Een Z3 coupe heeft net als een 968 CS M220 een torsensper. Daar kun je prima mee driften, is niet of nauwelijks aan slijtage onderhevig, maar is qua sperwerking variabel waardoor je een drift minder makkelijk vasthoudt dan met een platensper. Een platensper is idd aan slijtage onderhevig, maar slijt m.n. als je ordinaire donuts gaat draaien. Weinig koeling, dus veel warmte ontwikkeling en snelle slijtage tot gevolg. Ik verving op mijn C-Kadett (jawel een GTE uit 1978 met 75 procent sper) begin tachtiger jaren iedere 40.000 km de platen. Kon je gewoon bij ZF bestellen. Het verschil met nieuwe sperplaten is best wel merkbaar, maar ook met bijna versleten platen was het nog altijd beter dan zonder sper.
Overigens kon ik met mijn 993 C2 prima driften zonder sper, maar met sper houd je 'm net iets langer vast zeker in korte bochten.
Het is maar net wat je er mee wilt gaan doen. Pak je af en toe dwars een afrit of ga je 10x per jaar naar een drifttraining of driftdag?


24 feb 2018 20:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?
Goede uitleg/toelichting Hans.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


24 feb 2018 22:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.