Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Driften met een 996 Carrera zonder sper?

07 jan 2010 22:14

Af en toe wat driftend een bocht door accelereren is het leukste dat er is. :drive: Met mijn huidige -excuses- Z3 Coupe 3.0 lukt dat heel aardig. Die heeft echter een sper. Lukt het ook met een 996 Carrera 2 -die met het gewicht op de aangedreven achterwielen nu eenmaal heel veel tractie heeft- zonder sper/LSD ??

Epicurus :res: op dit forum: "Ik weet niet wat jullie ervaring is, maar persoonlijk vind ik het 'ouderwetse....' LSD (Limited slip diff. optie 220) wat abrupt ingrijpen (stevige block), het 'engeltje' van de ABD (aut. remdiff. optie 224) doet dit m.i. veel genuanceerder (wel voelbaar....) en een stuk gecontroleerder. Geef mij maar de 'moderne' systemen....."
Dus toch een sper en liever nog ABD?

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

07 jan 2010 22:26

En u bent.......... :?:

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

07 jan 2010 23:08

Guus Buch. :wink:

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

08 jan 2010 13:37

als je de ruimte hebt lekker doen hoor Guus, zou het sperretje gewoon vastbakken, doen ze op de e30 ook

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

08 jan 2010 14:20

gast schreef:Als je voldoende gas geeft met je 996 wil die perfect driften hoor :wink:

En niet alleen een C2 ook een C4 wil prima driften als je het een beetje onder de knie hebt :wink:

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

10 jan 2010 22:05

Bedankt voor de reacties :cheers: dat geeft de burger moed.
Ik heb op verschillende sites al interessante en betaalbare 996's c2 gezien. Komt financieel goed uit dat de 996 nu niet zo populair is (Britse blad EVO vindt dat niet terecht: 5 sterretjes voor de 996 tussen 1998 en 2001; daarvoor en daarna ietsie minder). Bij een proefritje -zonder garagist lijkt me- kan ik checken of een sper gemist kan worden voor een leuke drift; en anders maar wat langer zoeken. In Zwitserland meldde Airhead :salut: zijn spers goed te krijgen alleen ruilt dat wat lastig in.

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

13 jan 2010 13:02

populariteit daling heeft wellicht andere reden :roll:

Is al veel over geschreven hier, zoekfunctie gebruiken voor 'problemen' en '3.4' bijvoorbeeld.

Dat gezegd vind ik het ook een hele mooie auto! Helemaal met GT3 kitje of liefst echte GT3

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

13 jan 2010 13:04

driften...vraag me af wie op het forum het echt kan en doet...

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

13 jan 2010 13:19

Ik natuurlijk!

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

13 jan 2010 14:48

moet ik je en keer in de rondte slingeren wolf, geen punt hoor..

neem wel je verbanddoos mee dan voor de zekerheid..


heb een paar keer een driftdagje gedaan, ging wel aardig, maar om nu te zeggen dat je een driftking bent, nee, dat mag paul V alleen..

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

04 okt 2012 20:37

Het valt me overigens wel op dat erg weinig auto's de optie 220 hebben, ben ze nog niet tegen gekomen. Lijkt me toch wel een must als je een echte stuurman bent, een platensper.

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

04 okt 2012 23:21

Drift dagje met mijn 3.2 is erg fun en gaat super, juist om dat ie optie 220 heeft :D :D

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

05 okt 2012 0:13

Broer van Boudewijn (rip) en Menno?

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

06 okt 2012 10:56

guusbuch schreef:Af en toe wat driftend een bocht door accelereren is het leukste dat er is.


Dit kan met een normaal differentieel wel, als je de auto een beetje forceert en uit balans haalt.
Maar het echte drift werk is haast niet te doen met een normaal dif.
Geef mij maar een fijn 40% platen sperretje, maar het is natuurlijk maar net wat je jezelf aanleert en hoe je gewent bent te rijden.
Mijn voorliefde gaat uit naar het oude spul.

Boxster S heeft te veel grip voor t vermogen; past 235 op 8,

09 okt 2012 22:47

Al weer een tijdje terug stelde ik de vraag of je met een 911 kon driften. inmiddels is het geen 911 geworden maar heb ik een mooie djungelgrune boxster S uit duistland gehaald. Heerlijke machine en open rijden is nog leuk ook (belangrijkste reden voor de keuze was beste wegligging en meeste vermogen voor minste geld). Inmiddels heb ik bij Geeris ijn Heeze een quaife-sper laten inbouwen. Dat maakt accelereren en op de motor remmen in bochten leuker en veiliger; je voelt gewoon veel beer wat ie doet. Een beetje driften zou ik ook leuk vinden alleen is 252 pk daarvoor niet genoeg: die achterwielen hebben nu eenmaal zo veel grip! Ik wil daarom op de velgen achter van 8,5 inch ipv 255mm 235mm leggen. Weet iemand of dat zomaar past en of dat niet en koste gaat van de balans of zo?

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

13 okt 2012 22:55

252 pk niet genoeg?

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

14 okt 2012 6:08

Ik zou zeggen koop nou maar gewoon de oude BMW 3-serie voor driftfun en geniet van de Boxster om te toeren.

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

14 okt 2012 9:04

huh? niet kunnen driften met 252 pk? ik zie mensen driften met veel minder pk's... waar zou dat dan aan moeten liggen?

Re: Boxster S heeft te veel grip voor t vermogen; past 235 o

14 okt 2012 9:09

Operator-error :wink:


guusbuch schreef:die achterwielen hebben nu eenmaal zo veel grip!



... wat dacht je van een iets hogere bandendruk - of (straat-legale) "driftbandjes" :?:

Meer PK's maakt het mss wel makkelijker - maar zelfs met een oude VW kever valt te driften :idea:

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

17 aug 2017 23:35

Daar ben ik weer over dit onderwerp. Heb inmiddels 5 jaar later een mooie blauwe 996 gevonden! Op mijn Boxster S (te koop trouwens) had ik een quaifesper laten plaatsen en alhoewel die het weggedrag verder verbetert heb je dacht ik om met gas spelend driftend een (natte) bocht door te gaan een ander type sper nodig dat bij niet alleen bij accelereren maar ook bij decellereren spert. Weet iemand wat je dan moet kopen. En wat het kost? (bij de Boxster 3,5 mille).

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

18 aug 2017 0:11

Ik zou me niet blind staren op de hardware. Volgens mij kan je met een Boxster S prima driften, De drift huur BMW's komen niet boven de 200pk. Een sper ga je volgens mij pas bij drifts op een hogere snelheid (met meer gewichtsverplaatsing naar het buitenste wiel) echt missen is mijn ervaring. Ga maar een dag op Lelystad proberen zou ik zeggen. 165,- voor een ochtend of middag of 299,- voor een hele dag. Ideaal op een natte asfaltvlakte waar met pilonnen een leuk driftparcours met ong. 12 bochten wordt uitgezet. Dus geen schade aan de auto als je uit de bocht gaat (in tegenstelling tot driften op een circuit of op de openbare weg (PS Artikel 5 als je gesnapt wordt)). Wel een setje extra achterwielen meenemen voor de terugweg. Op wielen met 235 bandjes achter zal het nog makkelijker gaan. De voorwielen van een Boxster passen volgens mij ook achter. Achterbanden oppompen tot 4 bar want dat doen ze bij de drift huurautos ook. En je PSM uitzetten want andrers stapt hij geen centimeter opzij.

Echt dikke pret. Een aanrader.

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

18 aug 2017 9:12

Een platensper is het enige sper dat ook functioneert bij afremmen. Is vooral gewenst op het circuit om ook bij afremmend de bocht in te duiken de balans in de auto te optimaliseren.

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

18 feb 2018 22:07

Dank je Kheldar. Platensper dus. Ik ga op zoek naar een over specialist of merk

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

19 feb 2018 9:24

Heb je met de Quaife nu wel/niet gedrift? Ik heb er 1 onder m’n M3 (E46) en wat jij beschrijft qua de bocht door driften gaat daarmee prima, heb je niet persé een platensper voor nodig.

Re: Driften met een 996 Carrera zonder sper?

20 feb 2018 23:28

Als ik me niet vergis heeft de M 3 standaard een sper, dus dan zit het wel goed met driften.
Ik heb vroeger op mijn z3 coupe 3.0 een sper laten zetten (meer voor een sportief en op de grens beheersbaar weggedrag dan om specifiek te driften) maar dat was een quaife die vooral bij accelereren zijn werk deed maar niet biij deccelereren / gas loslaten - en spelend met het gas een bocht door gaan of driften zat er dus niet in. Als je even gas terug nam dan was de drift meteen over. Had wel op de grens van glijden een veel beheersbaarder weggedrag. In mijn Boxster S had ik ook een quaife met die eigenschappen. Die fout wil ik nu met de c2 voorkomen en gaan voor een platensper. Maar gezien kosten maar eerst vering/ demping op orde brengen met denk ik bilsteinb6.
Plaats een reactie