mkt schreef:Ik rijd 993S en vind de standaard dempers/veren te stug. Ik rijd voornamelijk veel in stad, maar ook op circuit.
Ik zit er aan te denken om een verstelbare set dempers/veren te laten maken bij Protreck (
http://www.protrac.nl) heeft misschien iemand daar ervaring mee? (kosten van dat grapje komt ongeveer op 3000 euro)
Ik wil graag een combinatie van zeer comfortabel en dat voor het circuit afstelbaar is naar lager/stugger.
Iemand tips?
Thnx in advance.
Maurice
Om te beginnen , wat jij wilt kan niet zoals jij het wilt.
Om een 911 de wegligging te geven zoals die nu is heb je dikke veren en stugge dempers nodig.
Die zitten standaard onder elke Porsche.
Omdat elk voordeel ook een nadeel heeft heb je bij rustig rijden een iets stuggere auto dan de doorsnee huis-tuin en keuken auto.
Dat is nu eenmaal zo. Ze zijn ook niet gebouwd voor veel stads gebruik, daar heb je Alto's ect. voor.
Wil je een comfortabelere Porsche, dan zou je dus dunnere veren en minder dempende schokdempers moeten laten monteren.
Wat jij nu wil kan eigenlijk niet.
Jij wilt een onderstel dat afstelbaar is, natuurlijk worden die geleverd maar zijn anders bedoeld. Ze zijn eigenlijk bedoeld om naar de wens van de rijder of naar gelang het circuit af te stellen. Dat is geen eenvoudig werkje dat je zo even van binnenuit doet. En als het al bestaat dan is de slapste stand altijd al stugger dan je nu hebt.
Het is namelijk altijd gemaakt voor de sportievere rijder die het maximale uit zijn auto kan halen.
En bedenk dat je dan alleen de schokdemperafstelling versteld, niet de veersterkte.
De enigste optie die jij eventueel hebt is een standaard onderstel te laten monteren van een normale 993.
Jij hebt waarschijnlijk nu een iets straffer onderstel onder jouw auto. Bedenk dan dat de wegligging op hoge snelheid iets minder wordt als je standaard veren en dempers laat monteren.
En het stugge van een Porsche word niet alleen gemaakt door de veren en demper combinatie. Ook de rubbers in de wielophanging en de dikte van de stabilisatorstangen zijn hier debet aan.
Mijn advies: zet het uit je hoofd en rij als je er echt niet tegen kunt door de weeks in een personenwagen en niet in een sportwagen.
Erwin.
Rebel Engineering