Pagina 1 van 2
Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 13 feb 2012 20:22
door P-Track
Mijn 993 coupe is toe aan nieuwe pootjes, op dit moment staat de auto nog op de originele standaard monroe's met 110 duizend km op de klok.
De dempers worden Koni FSD's, maar ik twijfel over de veren bij deze dempers en dan met name voor het verlagen. Auto staat nu op standaard niet-sporthoogte, zie foto's.
Twee goede opties volgens Gert (Carnewal).
Porsche M033 veren betekend 20mm verlagen
H&R veren betekend 40 mm lager.
(Koni dempers zijn niet verstelbaar in hoogte.)
Ik ben bang dat 20mm lager een te klein verschil is met de huidige stand. 40mm gaat denk te snel richting RS of valt dat wel mee? Tips, ervaringen?
PS: Dat het FSD worden staat vrijwel vast, ik heb onlangs een C4S met FSD dempers gereden en dat beviel uitstekend. Bilsitein vind ik niet prettig, schroefset is niet nodig voor mijn gebruik.

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 13 feb 2012 20:28
door mb carrera
Hoe lager , hoe stugger
(mijn complimenten over de auto , glimt mooier als id de showroom

)
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 14 feb 2012 0:41
door Jeroen914
mb carrera schreef:Hoe lager , hoe stugger

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 14 feb 2012 1:26
door molen934
P-Track schreef:Twee goede opties volgens Gert (Carnewal).
Porsche M033 veren betekend 20mm verlagen


Dit is 20 mm lager M033

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 14 feb 2012 1:47
door Dimitri-Turbo
Hans heeft de ideale combi!
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 14 feb 2012 2:09
door Martin K.

+1 ik zou gaan voor de 20 mm verlaging, is niks teveel en toch....betere looks

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 14 feb 2012 12:18
door TonD
20mm is zeer zeker duidelijk zichtbaar, de mijne (weliswaar geen 993) is laatst ook 20mm omlaag gegaan. Ik vond de 'standaard' verlagingsveren van 30mm of meer te veel, ben daarom voor originele M030 veren gegaan. 40mm zou ik persoonlijk niet eens overwegen, te veel vind ik. Maar ja, zo veel mensen...
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 15 feb 2012 19:57
door P-Track
Ja hallo, de auto van Hans zou er zelfs met 14 inch wieldoppen nog goed uitzien.....
Keuze wordt vrijwel zeker het m033 verenpakket na forum input en rennlist. 40mm lager is exact RS hoogte en dat is niet handig voor een daily driver. Samen met de FSD's en nieuwe bussen in de A-armen moet er een strakke 993 uitkomen lijkt me. Uitlijnen en uitwegen bij Prins is de bedoeling.
Bedankt voor het meedenken en ik zal tzt een verslag posten
Grtz,
G
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 1:28
door Nine-eleven
Ik zeg . . .
KW Variante 3
Eén van de beste onderstellen voor een 993
Je doet jezelf en je 993 absoluut tekort indien je je niet laat informeren over deze set.
Met alle respect naar Gert (ik ken hem persoonlijk), maar ik wil hem toch niet scharen onder de onderstellen specialisten.
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 7:04
door horn
P-Track schreef:PS: Dat het FSD worden staat vrijwel vast, ik heb onlangs een C4S met FSD dempers gereden en dat beviel uitstekend.
als die ervaring je over de streep getrokken heeft, wellicht een open deur: welke veren zaten onder die betreffende C4S?

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 16:13
door P-Track
De C4S had M033 veren.
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 21:47
door Nine-eleven
P-Track schreef:. . . schroefset is niet nodig voor mijn gebruik . . .
Maar wel handig om op de gewenste hoogte te zetten
Temeer daar je 40 mm teveel en 20 mm te weinig vind.
Verder vind ik, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat bij elkaar geraapte dempers en veren, hoe goed de merken afzonderlijk ook mogen zijn, nooit een zorgvuldig samengestelde en geoptimaliseerde schroefset kunnen benaderen.

Bijkomend voordeel, de "poten" zijn volledig van rvs, alles is instelbaar, rijhoogte, in- en uitgaande slag en de fabrikant wint al jaren op rij met Porsche op de Nurburgring . . .
En
NEE ik heb geen aandelen in KW, maar na behoorlijk wat aangekl..t te hebben v.w.b. mijn onderstel (i.d.d. veren en dempers gecombineerd) nu al enkele jaren een zeer tevreden rijder.
Afgelopen zomer kreeg ik zelfs een compliment van de instructeurs die mijn circuittraining verzorgden dat zij dit een van de best sturende 993's vonden.
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 21:58
door Erwin
@ Nine-eleven, doe geen moeite.
Alhoewel zijn nickname anders doet vermoeden gaat volgens mij bij de TS de voorkeur uit naar een softer onderstel.
Want:
P-Track schreef: Bilsitein vind ik niet prettig, schroefset is niet nodig voor mijn gebruik.

FSD, ik wist niet dat Koni deze maakte, zal in combinatie met standaard of M033 veren zeker beter rijden dan met de standaard dempers,
dus voor de meeste mensen geen verkeerde keuze. Goede prijs / kwaliteit verhouding lijkt mij.
Niks mis met die keuze, ook al ging ik voor wat anders.
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 23:07
door P-Track
Uiteraard rijdt een 993 met een goede schroefset beter, strakker en mischien sneller maar dat is voor mij niet de issue. Ik ben in mijn audi in 99% van de gevallen sneller dan in mijn 993. Maar in de laatste heb ik zeker meer lol! En die lol komt voor mij voor een groot gedeelte uit de imperfecties.
Ik vind het interessant om in het oorsponkelijke jaren 90 ontwerp te rijden met zomin mogelijk moderne aanpassingen. Het is dat de monroe's zoveel duurder zijn anders had ik die besteld! Uit proefritjes blijkt dat de combi FSD met Porsche veren erg lijkt op de setup die ik nu al heb dus prima voor mij.
Alhoewel zijn nickname anders doet vermoeden gaat volgens mij bij de TS de voorkeur uit naar een softer onderstel.
Is een liefhebber van circuit rijden automatisch iemand die nooit een comfortabel onderstel zou kiezen?
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 23:39
door Erwin
P-Track schreef: Uiteraard rijdt een 993 met een goede schroefset beter, strakker en mischien sneller maar dat is voor mij niet de issue.
P-Track schreef: Is een liefhebber van circuit rijden automatisch iemand die nooit een comfortabel onderstel zou kiezen?
Kan ik hier op uitmaken dat je een andere auto hebt voor het circuit?
Of hou je van relaxt en comfortabel iedereen in de weg rijden op Circuit Zandvoort

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 feb 2012 23:48
door P-Track
Hahaha, nee wat ik bedoelde was dat iemand die regelmatig het circuit bezoekt niet per definitie op zn dagelijks vervoer een hard onderstel wenst!
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 20 feb 2012 0:01
door Erwin
Dat dacht ik al.
Dus:
Alhoewel zijn nickname anders doet vermoeden gaat volgens mij bij de TS de voorkeur uit naar een softer onderstel.Klopt wel ?

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 22 feb 2012 17:05
door gcar
Nine-eleven schreef:Met alle respect naar Gert (ik ken hem persoonlijk), maar ik wil hem toch niet scharen onder de onderstellen specialisten.
Wat is dan wel een "onderstel specialist" ?
- Ik heb meer dan 1000 vering-sets verkocht voor de 993 en daarvan een groot deel zelf geinstalleerd en afgesteld/uitgelijnd.
- Bilstein B6 met extra schroefdraad bedacht, ontwikkeld en uitgetest voor de 993, wat nu de standaard Bilstein 993 demper is voor de Amerikaanse markt.
- Bilstein gewezen op een probleempje (floating springs) met de B6 en sommige veren wat geleid heeft tot de introductie van de B8 voor de 993.
- Koni Nederland info/feedback gegeven voor de ontwikkeling van de FSD voor de 993.
- Adrian Streather info en foto's bezorgd over de onderstellen van de 964, 993 en 996 voor in zijn boeken.
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 22 feb 2012 18:39
door Olaf
Mooi stukje werk, Gert

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 18 mei 2014 7:25
door doctor porsche
En??
Zitten ze erop die Koni FSD?
Wat zijn je ervaringen?
Erg benieuwd
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 mei 2014 12:39
door Pw250
Ehm, Topic is 2jr "oud" en de TS doet in Bilstein

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 mei 2014 13:26
door 993Aventuragrun
Yep, en het is eigenlijk niet aan mij om te reageren maar ik weet toevallig dat TS uiteindelijk Bilstein HD incl. H&R veren eronder heeft geplaatst. Al hoor ik 'm soms wel eens praten om dit te wijzigen in PSS10's
(...zegt de man die nog steeds de standaard Boges eronder heeft zitten, ahum)
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 mei 2014 13:59
door doctor porsche
Net koni fsd besteld dan zal ik t wel laten weten

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 mei 2014 15:07
door 993Aventuragrun
...maar welke veren

Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Geplaatst: 19 mei 2014 16:29
door Cazzo Super Veloce
Hoor hier nooit iets over Intrax, terwijl die ook Porsche doen.
Iemand ervaring mee?