Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 18:02



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Bonkend geluid stuurkolom 996 targa 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Na ± 1 tot 2 uur rijden (heeft het te maken met temperatuur?) komt er een bonkend geluid (en te voelen in stuur) uit stuurkolom (dat is althans mijn waarneming) van mijn 996 targa uit 2002. Auto stuurt en remt overigens uitstekend.
Tijdens rit naar Dolomieten is probleem zich gaan voordoen. In Stuttgart bij Porschedealer laten nakijken. Probleem was tijdens testrit met monteur helaas niet waarneembaar....en dus zoeken naar speld in hooiberg. Voor de zekerheid is alles rondom vooras (remmen/schokbrekers enz) op zicht nagekeken en is auto "veilig verklaard" (wel prettig voor een rit door de Dolomieten). Met Porsche Rotterdam besproken en afgesproken direct langs te rijden voor rit met monteur als probleem zich voordoet. Tot die tijd....heeft iemand een idee waar dit fenomeen vandaan zou kunnen komen of heeft iemand dit eerder bij de hand gehad?
Groet, Ted


05 aug 2012 11:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Zijn het niet de banden?


05 aug 2012 12:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Hallo Ted,

Is het echt bonkend geluid (dus hard!) of meer een nokkelend geluid? (ik weet het, woord nokkelen bestaat niet, maar toch weet iedereen waar je het over hebt, wanneer ervaren). Meer een soort tok, tok, tok.

Wanneer het laatste, zou je de volgende post eens moeten lezen. Is een bekende kwaal van de 996.

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=32483


05 aug 2012 18:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Ik heb geen 4S en weet ook niet welk je ervaart wat je omschrijft.
Een paar manden geleden had ik ook soms en dan bedoel ik ook soms en soms niet een ''tokkelend'' :lol: geluid.

Toen ik naar de garage ging hadden ze een testrit gemaakt, ook zo goed als niet te horen of was er nu iets of was er niets.
Begon zelfs te denken dat het tussen mijn oren zat. Diegene die meereden hoorden ook niets ik was de enige.

Maar toch was er een methode om het geluid naar boven te laten komen. Op sommige wegen zijn er soms reflectors die uit de weg komen, je kent ze wel, ze komen bijna 2 cm uit de weg en zijn schuin afgevlakt. Ze staan ook op een afstand van minder dan 1 meter van elkaar. Als je daar bij een snelheid van 40-70km/h overheen rijdt dan hoor je het wel. (linker of rechterkant niet beide tegelijk!)

Waarom iets soms horen en waarom niet.

De ophanging bestaat uit draagarmen een veerpoot en een stabilisatorstang.(zie afbeelding hieronder)

Afbeelding

Er zijn verschillende mogelijkheden waarbij oneffenheden enkel door de schokbrekers en de draagarmen worden opgevangen.
Soms zijn het toch enkel de torsiestaaf(1) die zijn werk doet. Indien de rubbers(2) rond de torsiestaaf versleten zijn is het mogelijk dat in combinatie met de warmte deze makkelijker kunnen bewegen. (mogelijks whoewhoe geluid of bij goed schuiven kloengkloeng geluid)
Deze vibraties en of stoten worden doorgegeven aan het stuur door stangetjes(5). Aan deze stangetjes zijn bevestigingspunten die beweegbaar zijn. Ook daar kan het een 'tokkelend' geluid geven.

In mijn geval waren de rubbers vervangen en het linker stangetje. Als dit probleem niet tijdig aangepakt wordt, wordt het alleen maar erger.

Zoals ik bovenaan geschreven heb, ik weet niet dat dit voor jouw van toepassing is, maar misschien helpt dit je een beetje verder.
_________________________________________
997S


05 aug 2012 23:20
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Dank voor jullie zeer waardevolle reacties!!!
Banden zijn nagekeken en zijn niet de veroorzaker van het probleem.
Richard, de post waar jij naar verwijst komt griezelig overeen met het geluid in mijn auto.
Ik was niet op het woord "nokkelen" gekomen, maar dat lijkt de juiste omschrijving. Met name ook het gevoel in het stuur/stuurstang komt volledig overeen.
Als ik het goed heb gelezen zou vervangen van de reactiestangen een oplossing kunnen bieden.
Erik, ook jouw omschrijving voldoet grotendeels aan hetgeen ik meemaak. Met name je opmerking dat bij hogere temperatuur het probleem zich meer kan voordoen (dat idee heb ik namelijk ook).
Ik zal bij Porsche Rotterdam ook dat meegeven.
In elk geval geeft dit 2 oplossingsrichtingen waar ik op kan "sturen".....
Wellicht kan het wachten tot de volgende onderhoudsbeurt, ik laat jullie in elk geval de uitkomst weten.
Nogmaals, thanks.


06 aug 2012 10:18
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Nog even de afloop.
Stabilisatiestangen vervangen heeft niet de oplossing gebracht.
Uiteindelijk zijn de stuurkogels vervangen (links veroorzaakte het probleem).
Afgelopen 2 weken 5000 km door Europa gestuurd zonder een enkel issue! Top!


11 aug 2013 21:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Goed dat dit weer verholpen is!

Ook leuk dat je nog even de uitkomst laat weten! :thumleft:


11 aug 2013 21:25
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Graag gedaan. Dat is het mooie van dit soort media. Wellicht heeft een "collega" Porscherijder er nog eens iets aan. Nogmaals dank voor de hulp en reacties.


12 aug 2013 11:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 930 Turbo 991.2 Targa
Breda
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Heb hetzelfde euvel: Koud wegrijden, nergens last van. Na 20-30 min rijden over een klinker weg een tokkelend geluid uit het vooronder. Bij flinke drempels geen last.

2 jaar geleden zijn de draagarmen vervangen, vorig jaar een 030 sportonderstel bij Carnewal laten plaatsen, droplinks voor vervangen, binnenste- en buitenste spoorstangen vorige maand vervangen, maar tokkelen blijft maar bestaan. :bang: Iemand?


09 sep 2013 13:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Zoals je hebt kunnen lezen bij medeforummer Ted waren het de stuurkogels die dit geluid veroorzaakten en niet een mankement aan één van de andere onderdelen die werden genoemd. Zijn de stuurkogels gecontroleerd?


09 sep 2013 14:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 930 Turbo 991.2 Targa
Breda
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Ja, Zijn ook preventief vervangen...


09 sep 2013 14:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Schokbrekers en toplagers gecontroleerd?


09 sep 2013 18:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Klinkt als de rubbers van de draagarmen. Na een jaar of 10 drogen de rubbers uit en merk je dat met een bonkend geluid over kleine oneffenheden. Bij koud weer verergert dat en bij warm weer vermindert / verdwijnt het.
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


09 sep 2013 19:11
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 930 Turbo 991.2 Targa
Breda
Bericht Re: Bonkend geluid stuurkolom 996 targa
Draagarmen zijn 2 jaar oud. Bonkt ook niet echt. Eerder een set dopsleutels die ligt te ratelen.

Schokbrekers zijn vorig jaar vervangen door Carnwal ivm 030 sportonderstel. Net op de site gekeken, en lagers vd veerschotels zitten daar niet bij. DAT zou hem wel eens kunnen zijn.

Thanks...


09 sep 2013 20:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alvin01


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.