Pagina 1 van 1
richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 15:03
door 500gls
ik heb 4 jaar over een resto gedaan ( zie projecten : van 911 naar RS rest ) en de auto is inmiddels goedgekeurd door de rdw, pffew.
echter bij het uitlijnen kwam eruit dat de voorkant niet helemaal ok zit, de veerpoten konden niet ver genoeg uit elkaar gesteld worden om goed uitgelijnd te raken.
ik ben dus aan het overwegen om hem naar een richt specialist te brengen om dat te laten verhelpen ( celette bank ) heeft iemand een goed adresje omgeving randstad ?
gr,
bas
Re: richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 15:21
door PaulusdB
Re: richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 15:32
door 500gls
ik heb hem reeds een bericht gestuurd.
dank je
Re: richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 17:17
door lagel
zonde nu moet hij weer voor een deel uit elkaar

Re: richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 19:51
door Jeroen914
500gls schreef:...de veerpoten konden niet ver genoeg uit elkaar gesteld worden om goed uitgelijnd te raken...
De veerpoten moeten (in principe) ook niet uit elkaar, maar naar elkaar toe, anders krijg je positief camber en dat wil je niet...
't kan natuurlijk ook dat je veerpoten niet helemaal recht zijn
Re: richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 19:58
door 500gls
het chassis zit blijkbaar op dat punt niet helemaal lekker en moet dus om goed uitgelijnd te worden iets uit elkaar getrokken te worden, vandaar
Re: richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 20:05
door porschefabian
OM hoeveel gaat het??
Als ze uit elkaar moeten kan je overwegen ze uit elkaar te laten persen..
Maar om te beginnen kun je zelf al het een en ander meten .
je kan kruislings meten vanaf diverse gelijke punten om het verschil te ontdekken.
met een tekening met juiste maten kun je ook al verder uitsluiten....
Re: richten van 911
Geplaatst: 31 mei 2013 20:26
door 500gls
nou na een betere inspectie zit het ene spatbord ook in het midden dichter tegen de kofferbak deksel en sluit de deksel niet helemaal mooi en kloppen daar de sluitnaden niet helemaal dus het is iets meer dan alleen dat de veerpoten uit elkaar geperst moeten worden, mss is dat al genoeg maar ik vermoed toch ergens in de afgelopen 40 jaren ergens wel een aanrijdinkie.
gezien het feit dat ik alle ringetjes en boutjes heb vastgehad van deze 911 wil ik het toch ook wel goed afronden qua sluitnaden en rijgedrag..
hier is de torsie stang die je boven op de veerpoten ziet zitten maximaal uitgedraaid en nog kwam ie niet binnen zijn waarden:

Re: richten van 911
Geplaatst: 01 jun 2013 7:01
door roondejong
Ik zou me, zoals Jeroen al aangaf, eerst maar eens richten, op de draagarmen en veerpoten. Free app downloaden en de hoeken van de draagarmen, veerpoten en spindels(astap) meten. Bij een aanrijding is een verbogen astap/ wielpoot over het algemeen toch het eerste probleem dat zich aandiend. Om een verbogen astap op de spindel op te lossen moet er bovenaan vaak wel heel veel gebeuren om dit op te lossen. Vanachter het beeldscherm is het moeilijk oordelen maar begin te zoeken aan de onderzijde zou ik zeggen.
Re: richten van 911
Geplaatst: 01 jun 2013 7:31
door Rinaldo
Welke app is dat. Ik wil dit ook controleren.
Re: richten van 911
Geplaatst: 01 jun 2013 9:21
door ccr-timo
Alsk mij er even mag met bemoeien het meten geeft een indikatie of hij redelijk binnen normen staat, maar zet een oudje maar eens op de bank voor te richten ook al heeft deze geen schade gehad.
Je zult dan zien dat deze door de jaren niet meer op z;n plaats staat
We hebben er al veel gehad waar een poot de bank niet meer raakt, ook al klopten de meetingen.
En als de goed kijkt zie je dar er hier 2 ook niet op hun plek komen.


Re: richten van 911
Geplaatst: 02 jun 2013 21:20
door roondejong
Rinaldo schreef:Welke app is dat. Ik wil dit ook controleren.
Digitale waterpas (meet op tiende graad) van Carpenter.
Re: richten van 911
Geplaatst: 02 jun 2013 22:20
door Rinaldo
Bedankt. Werkt goed en is ook handig voor de sleurhut.
Re: richten van 911
Geplaatst: 13 jun 2013 0:44
door 964 Ed
Hoi Bas, vervelend man.
Je kan ook Waalgarage even bellen. Die zitten vlak boven Amsterdam en ook aardig wat kennis van lastigere klussen aan oude P's.
Ik had problemen met uitlijnen met me 964, en daar kregen ze het wel in orde. Zat een stuurvork verkeerd, andere specialist kon niks vinden
