Pagina 1 van 1
"Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 18:38
door Thefrits
Na 1,5 jaar bezit en verschillende zaken reeds onder handen genomen, zit ik toch met een kleine irritatie te rijden
Vandaag op de snelweg een flauwe bocht genomen met constante snelheid, en dan voel je de achterkant licht schudden.
Het lijkt alsof de auto een beetje van links naar rechts gaat. Bij rechtuit ook waarneembaar, maar vreemd genoeg iets meer
in een bocht. Recentelijk zijn vervangen:
- nieuwe draagarmen voor.
- steun/ophanging versnellingsbak.
- draagarm LA.
- 4 nieuwe Bilstein dempers
- 4 nieuwe Michelin banden.
- Uitlijning.
Ik merk ook, eigenlijk was dit al van begin toen ik de auto had, dat de motor tijdens stilstaan bij bv verkeerslicht
ook licht schud van links naar rechts. Specialist heeft de laatste keer gereden met de auto, en vond niks noemenswaardig.
Denkelijk niet gevoeld, wel waarneembaar de steun van de versnellingsbak en deze ook vervangen.
Iemand enig idee wat zou kunnen zijn ?!?
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 18:45
door bully
Denk aan de motorbloksteunen.
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 18:50
door Thefrits
Ja, dacht ik eerst ook. Volgens Specialist nog goed…..
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 18:51
door elloy
Dat is het enige waar ik aan zou denken, en het mist nog in het rijtje

Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 18:56
door doctor porsche
Ik heb soortgelijke problemen gehad.
Maar nu goed, ongeveer Zelfde rijtje er door gewerkt alleen de koni fsd er nog niet onder, wel besteld.
Ik heb ook Draagarmen gedaan, waarom alleen LA?
Zou dat t niet zijn?
993 wel bekend met wat zwabberen, zeiden ze ook bij PCA.
Gert Carnewal schijnt ook goed te kunnen uitwegen en PCTG Porsche centrum t gooi.
Bij wie ben kom je?
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 19:12
door Thefrits
Destijds volgens aankoopkeuring bij Porsche was alleen LA nodig.
Ik zit toch sterk te denken dat het toch wel die steunen kunnen zijn.
Misschien deze toch maar eens vervangen door RS steunen. Kan nergens in facturen achterhalen dat deze al een keer vervangen zijn.
993 heeft nu 189.000 gereden. Lijkt me al erg veel..
Gert ken ik wel, maar nog nooit geweest. Ik zit een beetje met de afstand…

Dik 2 uur rijden enkel….
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 19:12
door molen934
Keer naar een meeting komen en een rondje met mijn 2 S rijden, probleem komt mij niet bekend voor
Mag ook een keer langs huis komen als je een dagje A.dam doet.
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 19:21
door Thefrits
Ga ik zeker doen Hans. Thanks

Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 20:23
door Olaf
... de 2S en 4S hebben er minder last van - maar MI zijn alle 993's wat gevoelig voor sporen in de weg.
Je kan ook eens proberen om met een ander setje wielen te gaan rijden - en kijken of je verschil bemerkt

Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 20:53
door Thefrits
Je bedoelt dan met minder brede banden achter?
Kan ik idd wel eens proberen....
Thx!
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 21:09
door Taatjen
Is inderdaad een euvel van de 993,moest er ook aan wennen

Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 21:29
door P-Track
Een 993 blijft gevoelig voor opzij huppelen in bochten en bij spoorvorming zowel voor als achter. Achterzijde 9 vd 10 keer uitlijning. Als het alleen bij rechtuitrijden en flauwe bochten is dan zet ik in op uitlijnen ervan uitgaande dat je draagarmrubbers niet helemaal rot zijn ( dat zou je dan ook horen trouwens...).
Al zijn ze visueel nog ok, nieuwe motorsteunen is na 189K km echt merkbaar trust me. RS is niet nodig, je zou C4 steunen kunnen kiezen, iets stugger dan C2 ( en goedkoper... ).
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 20 jul 2014 21:43
door Olaf
Thefrits schreef:Je bedoelt dan met minder brede banden achter?
Nee, ook een ander merk, type kan schelen
... of wellicht dat het gevoel (de ervaring) toch iets versterkt is/wordt door een afwijking in je huidige banden/velgen ...
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 8:46
door Thefrits
Zouden banden zo'n verschil kunnen maken dan ?
Maar ik ga het zeker eens proberen !
P-TRACK:
Thanks! Nieuwe steunen komen er zeker.
Kan ik dan gewoon C4 steunen zetten op een 2S ?
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 9:12
door doctor porsche
@molen934
Ik woon ook in Amsterdam, oud zuid
Ben wel benieuwd naar jouw onderstel
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 9:32
door molen934
Heb daar niet zoveel aan laten doen.
Jaartje terug bij Robert Visser voor nieuwe schokkers laten monteren, gingen iets zweten.
Ook laat ik hem regelmatig vierkant uitlijnen en het is eigenlijk van al mijn vorige luchtkoelers de fijnst sturende 911.
Bespaar ook nooit op banden en hij staat nu op Michelins Pilot Sport banden.
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 9:48
door Remmel
Ben je al bij Olav of Peter langs geweest Frits?
Die hebben er wel kijk op...
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 9:50
door doctor porsche
molen934 schreef:Heb daar niet zoveel aan laten doen.
Jaartje terug bij Robert Visser voor nieuwe schokkers laten monteren, gingen iets zweten.
Ook laat ik hem regelmatig vierkant uitlijnen en het is eigenlijk van al mijn vorige luchtkoelers de fijnst sturende 911.
Bespaar ook nooit op banden en hij staat nu op Michelins Pilot Sport banden.
orginele shocks?
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 10:46
door P-Track
Thefrits schreef:Kan ik dan gewoon C4 steunen zetten op een 2S ?
Correct, partnummer voor de C4 steunen: 993 375 049 05. Reken op een kleine € 300 incl BTW voor een set. Specialist doet dit in een uurtje.
Als je toch C2 steunen wilt: 965 375 049 00, origineel Porsche +/- € 500.
Alpo in Haarlem heeft ze normaal gesproken op voorraad.
Montage is vrij eenvoudig. Als je een krik hebt en een dopsleutelset ben je binnen 2 uur klaar. Hieronder een DIY uitleg voor de RS mounts maar principe is hetzelfde:
http://www.pcarworkshop.com/index.php/993_-_RS_Motor_Mounts
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 10:48
door molen934
doctor porsche schreef:molen934 schreef:Heb daar niet zoveel aan laten doen.
Jaartje terug bij Robert Visser voor nieuwe schokkers laten monteren, gingen iets zweten.
Ook laat ik hem regelmatig vierkant uitlijnen en het is eigenlijk van al mijn vorige luchtkoelers de fijnst sturende 911.
Bespaar ook nooit op banden en hij staat nu op Michelins Pilot Sport banden.
orginele shocks?
Yep
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 11:33
door Thefrits
Mijn "Shocks" zijn Bilstein B8. Ik heb ook een M033 verlaagd onderstel. Is trouwens standaard op de 2S.
P-track --> Thanks ! Nuttige info.
En JP, ja ik kom net van Olav af na wisseling van ophang rubber versnellingsbak

Misschien een en ander toch nog eens goed laten uitlijnen na wisseling motorsteunen.
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 11:50
door wolf
ach de 993. altijd een zwabberkontje geweest. te ingewikkeld onderstel.
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 13:11
door Gizmo
Ik denk dat je vergeet erbij te zetten voor de meeste monteurs.
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 14:42
door Peter
Gizmo schreef:Ik denk dat je vergeet erbij te zetten voor de meeste monteurs.
Nee hoor, voor alle monteurs. Degene die anders denken moeten maar eens in een 996/7 gaan sturen dan weet je weer dat een 993 altijd wat zwabbert.
Re: "Schudden" achterkant 993.
Geplaatst: 21 jul 2014 16:41
door RGJC4
Mijn 993 voorzien van de RS ophangrubbers (motor) gezien het prijs verschil toch voor deze gekozen, het verschil is wel te merken.
Verder heb ik de rubbers waarmee het achterframe tegen de koets zit vervangen door aluminium bussen en alle afstelarmpjes (achter) vervangen door armpjes voorzien van monoballs dit samen met Billstein PSS9 schobrekers zorgt ervoor dat e.e.e prettig stuurt. ik heb overigens Michelins PS2 gemonteerd op de 993, stukken fijner dan de Goodyears die ik eerst had. Wat hier eerder al geschreven is: goed uitlijnen maakt het verschil! Ik ga hiervoor naar Gert Carnewal, is even rijden maar dan staat het ook goed.