Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 8:40



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 c4 tip mk1
etten leur
Bericht nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Deze week aan de achterkant nieuwe michelins 255/40/17 met n codering laten leggen. De continetals waren niet meer leverbaar. De auto rijdt als een dweil nu. Op lage snelheid is er niets aan de hand maar op de snelweg is het gewoon eng. De auto voelt aan alsof ik op balonbanden rij. Gisteren in een bocht van A2 naar A59 bij den bosch begon zelfs het PCM lampje te branden.
Wat zou dit kunnen zijn? Voor liggen de contis er nog op. De wielen zijn wel allemaal gebalanceerd maar auto is niet uitgelijnd. Bandenspanning is goed.
Dit gedrag kan toch niet alleen komen door het verschil tussen 2 merken?


25 jun 2016 22:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Eerst maar eens 300 km er mee rijden, dan zijn de eigenschappen van nieuwe banden pas te beoordelen.
En een keer goed laten uitlijnen verdien je waarschijnlijk terug door minder bandenslijtage.


26 jun 2016 2:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Hebben de banden dezelfde productiecode?
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


26 jun 2016 8:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C2, ex-996 4s, ex-964 C2, ex-911 2.7
Hoogland
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Hetzelfde meegemaakt met een BMW 530 x drive. Conti's en Michelin. Precies hetzelfde gevoel. Ik durfde in Duitsland niet harder dan 130. Volgens de garage was het niet mogelijk, maar 4 nieuwe michelins en het probleem was over. Lijkt of de 4wd en de electronica het probleem veroorzaakten. Waar het precies aan heeft gelegen weet ik nog steeds niet.
_________________________________________
If you have everything under control you don't drive fast enough


26 jun 2016 8:37
Profiel
PorscheForum Rakker
op zoek naar een 944
Vorden
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Had het ook bridgest. Achter conti voor. 4 conti's erop en klaar. Michelin heb ik jaren geleden al afscheid van genomen
_________________________________________
Het avontuur is om de hoek.


26 jun 2016 9:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Bandenspanning? 17" achter moet dat 36 psi (2.5 bar) zijn volgens het boekje.


26 jun 2016 9:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Had ik ook met de 4 nieuwe conti's sc2 met n codering. Na een paar honderd km geen last meer van en de wegligging is als vanouds.... :drive:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


26 jun 2016 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Verbazingwekkend :shock:

Wat we al niet accepteren van Michelin banden in deze prijs categorie...
Al zou je met 1 bar te weinig in je banden rijden, dan zou de auto zich nog niet als een dweil moeten gedragen lijkt mij.
Aleen uit veiligheids overweging al...
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


26 jun 2016 12:24
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Bij een C4 is het van belang dat de voor en achterbanden een gelijke omtrek heeft. Als er teveel afwijking in de omtrek zit zou je computer dat als een slip kunnen interpreteren en rare dingen gaan doen.

Voor de rest zou ik het echt niet weten. Ik heb alleen maar goed ervaring met Michelin.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


26 jun 2016 12:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Heb dit al eerder op ons forum voorbij zien komen.
Dacht dat het John Radder was met een 4S, ook een dweil :oops:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


26 jun 2016 13:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Da's niet aardig om te zeggen Hans... :^:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 jun 2016 14:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Ik heb ook Michelins op mijn Targa 3.6 laten zetten, en die banden flexen teveel op de wangen. De wang is niet hard genoeg als het ware waardoor je in snelle bochten een soort zetmomentje in de banden hebt, best irritant. Volgende keer zet ik er weer Pirelli onder in ieder geval.
_________________________________________
991.2 Targa 4 GTS


26 jun 2016 14:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Johann schreef:
Ik heb alleen maar goed ervaring met Michelin.


+1
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


26 jun 2016 14:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Ik ben einde april ook naar Michelin overgestapt na jaren Conti gereden te hebben.

Ik heb (tot nu toe) over de Michelin geen klachten, maar heb wel 4 nieuwe Michelins gemonteerd omdat ik
hier al meerder verhalen van problemen met het weggedrag heb gelezen bij 2 verschillende merken
voor en achter.

Ik merk eigenlijk geen verschil met de Conti's, behalve dat die vrij snel een vlak stuk
op de band hadden als de 964 langer dan een week stil stond. De Michelins hebben daar geen last van.

@rdyksman, als je voor de banden wissel geen klachten had zou ik voor ook een setje Michelins
monteren :idea:


26 jun 2016 15:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Almere
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
MarkS schreef:
Johann schreef:
Ik heb alleen maar goed ervaring met Michelin.


+1


+1 week of wat geleden ook Michelin laten monteren en veel grip en heel voorspelbaar bochtgedrag, alleen het eerste ritje met de nieuwe band had ik het gevoel alsof de wang wat zachter was dan ik gewend was... Maar dat kan ook tussen de oren hebben gezeten :mrgreen:
_________________________________________
www.Flatsix-Sportscar-Collectables.nl
Speciale Forumprijzen, pb voor meer info


26 jun 2016 16:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Hier ook slechte ervaring met Michelin Pilot sport (N3) in 2013.
Ik heb toen wat meer info opgezocht over de n coderingen.

Wat ik me kan herinneren is dat de N3 slappe wangen heeft, ik heb de set nog steeds en af en toe gaan ze nog onder de auto op de reserve set velgen.
Dan gelijk weer die irritante vertraging doordat de wangen zich moeten zetten, er gebeurd niks gevaarlijks maar het voelt wel onveilig vind ik.

Volgens mij is dit alleen bij de N3 die ik toen per ongeluk ook kocht, N2 en N4 Pilot sport zouden dit niet hebben.
Iemand daar ervaring mee?
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


26 jun 2016 18:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Heb N3 MPS2 op m'n huidige 993 turbo. Geen enkel probleem met zachte wangen of dat de auto zich (extreem) moet zetten. Dacht ook dat de N codering specifiek voor Porsche juist een verstevigde structuur en hardere wangen betekende.

Enige keren dat ik minimaal "vreemd" weggedrag heb meegemaakt op vorige Porsches (993 turbo is tot nu toe voorbeeldig) was een kwestie van nieuwe banden (glad laagje eerste paar honderd km's) of verkeerde bandenspanning. Mix van verschillende merken heb ik altijd vermeden.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


26 jun 2016 18:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Johann schreef:
Bij een C4 is het van belang dat de voor en achterbanden een gelijke omtrek heeft. Als er teveel afwijking in de omtrek zit zou je computer dat als een slip kunnen interpreteren en rare dingen gaan doen.

Voor de rest zou ik het echt niet weten. Ik heb alleen maar goed ervaring met Michelin.

+1. Zou mij hier even op focussen, dit verhaal heb ik eerder gehoord, was overigens onder een Volvo XC70 (4wd).
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


26 jun 2016 21:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Het is ook maar net wat je gewend bent, liefst en het meest rijd ik op pilot sport cup1.
Die zijn zo stijf, dat beweegt gewoon niet.
Als ik de Toyo R888 daarna rijd voel ik al aardig wat meer beweging, je merkt het ook aan stuurreactie.
Daarna de pilot sport ps2 N3 die is nog weer een stuk slapper.

Maar ik kan het alleen vergelijken met de semi slicks die ik de laatste jaren rijd.
Toen ik de wagen net kocht stond ie op Brigdestone, daarna was de ps2 N3 zo wennen dat ik de auto heb laten uitlijnen , uitwegen, nieuwe draagarmen enz enz.... maar het zat echt in de banden (bij mij).

Succes.
Om erachter te komen zou je eens wat gebruikt banden goedkoop van mp kunnen halen om zo rijgedrag te testen, is een goedkope oplossing denk ik.
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


26 jun 2016 23:53
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Indien jouw wagen vóór de bandenwissel perfect reed, dan moet je inderdaad de oorzaak zoeken bij de banden.
Elke band, ongeacht het merk, kan nogal eens last hebben van een hoogteslag. ( statische onbalans). Dit zie je oa aan de band als hij ronddraait op de balznceermachine en zie je aan het schudden van bv jouw passagiersstoel, achter gordels etc.
Oplossing : laten opnieuw uitbalanceren, en opnieuw checken. Indien niet goed, nieuwe band vragen.
Ps op mijn BMW vorig jaar : op 4 banden, 2 met hoogteslag.
Op Porsche 997, 1 met hoogteslag.
Ze zien mij niet graag komen bij de bandenboer.


27 jun 2016 8:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
:scratch: Het ging TS toch om het rijgedrag cq wegligging van zijn auto na de montage van nieuwe banden. Volgens mij ging het niet over vibraties of trillingen.


27 jun 2016 11:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Het is al gezegd: banden ... :popcorn:


Je hebt nu op een C4 andere banden voor en dan achter.

Ik gok dat deze (sterk) varieren in leeftijd en (daarmee) hardheid, alsook omtrek (nieuw vs al wat versleten).


27 jun 2016 11:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Johann schreef:
Bij een C4 is het van belang dat de voor en achterbanden een gelijke omtrek heeft. Als er teveel afwijking in de omtrek zit zou je computer dat als een slip kunnen interpreteren en rare dingen gaan doen. .


Inderdaad ja. Met een 4-WD mag het profiel niet meer dan 2,5 mm rondom verschillen om het voor achter differentieel niet te slopen althans bij mijn X-Type. Ook op dezelfde aangedreven as mag er niet te veel verschil in profieldikte (en bandenspanning) zitten ivm het differentieel.


27 jun 2016 19:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Ik heb Michelin Pilot Sport 2 N3 onder mijn 996 C2 (18"). Deze bevallen mij super. Bandenspanning voor 2.5 en achter 3.0. Ook na een paar weken stilstand zijn de banden snel weer rond. Een stille en sportieve band. Tijdens slaloms
O.i.d. heb ik een set met (oudere) Conti's maar ben altijd blij wanneer de 18" Michelins er weer onder zitten. Bij vervanging voor mij weer dezelfde Michelins
_________________________________________
De precisie 911


27 jun 2016 21:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: nieuwe achterbanden 996 C4 en sturen als een dweil
Olaf schreef:
Het is al gezegd: banden ... :popcorn:


Je hebt nu op een C4 andere banden voor en dan achter.

Ik gok dat deze (sterk) varieren in leeftijd en (daarmee) hardheid, alsook omtrek (nieuw vs al wat versleten).


Ik reed al jaren op Conti's. Was ik niet ontevreden over, maar had geen vergelijkingsmateriaal. Had nieuwe
achterbanden nodig, maar die waren dus niet meer leverbaar. Overgegaan op rondom Michelin's.
Vooraf wat informatie ingewonnen, en het is mij ten sterkste afgeraden om verschillende banden op
voor- en achteras te monteren (bij een C4), heb ik dan ook niet gedaan.

Als jij dit wel hebt, zou dat zomaar een verklaring kunnen zijn voor een slecht weggedrag.

Ik ben zeer tevreden met de Michelin's, stil, meer grip, maar ik gooi en smijt niet met mijn auto.
Het zou zo maar kunnen dat na een paar rondjes Nordschleife er een heel ander verhaal te lezen is.

:drive:
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


27 jun 2016 23:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.