Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

997 Mk1

02 feb 2017 21:45

Onlangs de APK van m'n 997 Carrera S 3.8 cabrio weer gehad. Alles okay, maar...........
Aantekening bij de schokbrekers. Het schijnt een 997 probleem te zijn. Bovenaan, bijna bij de bevestiging van de stang, zit roest. Nu is het nog oppervlakte roest,
maar het gaat natuurlijk verder. Doordat de auto PASM heeft, is deze stang hol. Er loopt een electronica draad door.
Hierdoor zou de stang eerder kunnen afbreken. En dát wil je niet meemaken.
Nu dacht ik het met een koperborsteltje te reinigen en met zinkspray in te spuiten, og hammerite en zo het proces te stoppen. Dat wordt echter afgeraden.
Nu kosten 2 nieuwe schokbrekers (met PASM) zo'n € 2400.- en dat is een boel geld natuurlijk. Dat is dan origineel en zal, wanneer je deze units meteen behandeld, natuurlijk langer mee kunnen.
De schokbrekers werken n.l. nog prima, maar komen door dit kwaliteits/afwerkings euvel eerder aan hun eind.

Ik weet dat Bilstein een set schokbrekers verkoopt die zó gemonteerd kunnen worden en waarmee het PASM ook weer functioneert.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Beter als standaard, of te hard??? Ook andere merk ervaringen hoor ik graag, want ik zal er denk ik toch aan moeten geloven ze te vervangen dit jaar.....

Groetjes,

Léon :thumleft:

Re: 997 Mk1

03 feb 2017 0:19

Er zijn legio mogelijkheden. Er kwam onlangs een draadje voorbij van Erwin met een 997 die ook PASM compatibel wilde en voor Bilstein heeft gekozen.

viewtopic.php?f=5&t=48252

Andere optie is een svhroefset en icm PASM delete met terminators op de aansluitingen. Kan je je onderstel net zo instellen als je zelf helemaal wil.

Re: 997 Mk1

03 feb 2017 1:46

Ik heb ze beide voor ook onlangs laten vervangen (zelfde probleem) bij Steverink in apeldoorn. Zijn beide vervangen door bilstein b4 damptronics. Totale prijs was onder de €1000
Rijdt prima en vergelijkbaar met origineel. De dealer rekent erg veel voor deze klus.

Re: 997 Mk1

03 feb 2017 19:01

Kijk!
Dat klinkt goed. Zal daar mijn licht eens opsteken.
Thanks.
Dus...... even Apeldoorn bellen.

Re: 997 Mk1

04 feb 2017 12:55

Onder de €1000 is dan een goed deal.
2 van die dempers zijn al plm €820 via de Bilstein shop.

Afbeelding

http://www.bilstein-shop.com/nl/bilstei ... kmgcni2us4

http://www.bilstein-shop.com/nl/bilstei ... kmgcni2us4

Re: 997 Mk1

06 feb 2017 18:48

Hmm in dit geval ben ik blij dat ik deze optie er niet op heb zitten .. niet dat jij daar wat aan hebt natuurlijk 8) Succes

Re: 997 Mk1

06 feb 2017 21:36

Bij Rob goossen kost het ook zeker minder. Heb nog ergens de offerte liggen.....

Re: 997 Mk1

11 dec 2017 16:35

Bij mijn Cayman met PASM is ook roest geconstateerd. Hebben jullie een goed adres waar ik dempers kan laten vervangen?
Heb nu een prijs van 1700 euro ex btw voor de dempers en 325 ex btw voor het monteren. Dit is bij een porsche specialist.

Re: 997 Mk1

11 dec 2017 18:29

Grootje schreef:Bij mijn Cayman met PASM is ook roest geconstateerd. Hebben jullie een goed adres waar ik dempers kan laten vervangen?
Heb nu een prijs van 1700 euro ex btw voor de dempers en 325 ex btw voor het monteren. Dit is bij een porsche specialist.


Dat hebben ze allemaal aan de bovenkant. Als alleen de bovenste 2 cm onder de rubber ring is aangetast dan dat behandelen. Doen ze bij de dealer ook.

Re: 997 Mk1

12 dec 2017 10:10

Ik wist niet dat ze dat bij de dealer konden behandelen! De specialist zei ongezien meteen varvangen. Terwijl de gene die mijn porsche in Duitsland heeft gekeurd zei dat het nog prima te behandelen viel.

Bedankt voor je reactie!!

Re: 997 Mk1

14 dec 2017 9:28

Octaaf schreef:
Grootje schreef:Bij mijn Cayman met PASM is ook roest geconstateerd. Hebben jullie een goed adres waar ik dempers kan laten vervangen?
Heb nu een prijs van 1700 euro ex btw voor de dempers en 325 ex btw voor het monteren. Dit is bij een porsche specialist.


Dat hebben ze allemaal aan de bovenkant. Als alleen de bovenste 2 cm onder de rubber ring is aangetast dan dat behandelen. Doen ze bij de dealer ook.


Gister contact gehad bij met de dealer (Groningen). Ze willen het zelf graag beoordelen, om daarna een advies te geven wanneer het vervangen moet worden. Ze behandelen de schokdempers niet wisten ze mij te vertellen. Misschien moet ik zelf maar een roeststopper (owatrol) aanbrengen.

Re: 997 Mk1

18 dec 2017 21:06

Owatrol. Heeft er iemand ervaring mee?
Heb ff op hun site gekeken en daar staat dat het een olie is die penetreert tot aan het blanke metaal waardoor het oxidatieproces wordt gestopt. Dat denk ik ook, maar er staat niet bij voor hoe lang en wat er gebeurd als die olie veelvuldig met vocht in aanraking komt (olie? vocht? olie is lichter dan vocht?).

En misschien denk ik (als roest-/oxidatiehater) te negatief, maar als het zo goed is, waarom dompelen we onze auto's niet in de spul? Dan oxideren ze daarna niet meer. Toch? :scratch:

Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Plaats een reactie