Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:24



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Welke dempers/veren voor 996? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Welke dempers/veren voor 996?
Mijn 996 MK1 is momenteel voorzien van H&R veren op originele (US) dempers.

Aangezien ik de auto heel erg gevoelig vind voor o.a. zijwind en sporen wil ik er wat aan doen.

Uiteraard ga ik eerst alle rubber in de diverse draagarmen controleren en indien nodig vervangen.
Daarnaast kijk ik voor andere schokdempers.

Op de boxster had ik Koni FSD, die het erg goed deden, maar ik zie bij bv carnewall ook een complete M30 set (dempers, veren en stabi's).

De vragen die ik nu heb;
-is er een betere vervanger voor de draagarm rubbers, of beter origineel houden?
-hoe goed is de M30 set ten opzichte van origineel? Maakt dat veel verschil, of is het beter andere dempers te nemen (bilstein/Koni) met eibach (of de huidige H&R)

Met de M30 set komt de auto in elk geval weer iets omhoog van wat het nu is. (M30 is 10mm, h&r is 35mm)

Wie heeft er ervaring mee?


04 aug 2017 15:25
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Welke dempers/veren?
Gevoeligheid kan ook nog in de banden zitten...

Wat wil je van de auto, mag ie stug/sportief of heb je liever comfortabel?

Optie 1 zou ik andere dempers uitzoeken die bij de HR veren passen

Optie 2 zou ik voor origineel gaan veren en dempers.

Alle andere opties zullen duurder uitpakken lijkt me.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


04 aug 2017 17:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren?
De banden zijn Dunlop sport Maxx rt2. (Voor 235, achter 265 18")

Het mag stug, maar niet knetter hard. Opzich is hij nu qua comfort fijn,maar t mag wel ietsje strakker/harder.

De M30 retrofit set kost bij carnewall 1350,-. Dempers, veren en stabi's (die zijn dikker dan standaard?)
Set bilsteindempers kost 750/800.
Qua kosten valt me dat mee.
Schroefset kost 1900,- instelbaar van bilstein. Maar dat heb ik vaker onder diverse alfas gehad, maar vond dat te hard.. nier gordel.was geen overbodige luxe dan...


04 aug 2017 17:43
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren?
Bilstein B6... prima balans tussen sportief en comfort. Had ze altijd op mijn GTV-6 jes. Nu op de 964


04 aug 2017 21:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Welke dempers/veren?
Hehe, waar komen die ook alweer vandaan arjan??
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


04 aug 2017 21:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Een B6 is in mijn ogen vergelijkbaar met een koni geel. Klopt vrij aardig toch? (Daarmee reed en rijd ik op mijn 33jes en 75's en de bilstein had ik ook op de gtv6 )

Nu vraag ik me af of de M30 daarmee vergelijkbaar is, of moet ik die anders zien?

En bij die set zitten de stabi's. Zijn die veel dikker? Of beter de (nog dikkere?) GT3 stangen nemen?


05 aug 2017 1:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Koni geel is echt anders dan B6. B6 is gasgevuld en dempt zowel ingaande als uitgaande slag. Koni geel is oliegevuld en dempt alleen uitgaande slag.


05 aug 2017 8:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Ok duidelijk.
En de stabi's?


05 aug 2017 11:16
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Stabi's vind ik altijd een beetje het blijven toevoegen van ingrediƫnten aan een al goed gerecht...op een gegeven moment klopt de smaak niet meer. Te vaak wordt er bijvoorbeeld aan de voorkant een dikkere stabi geplaatst waardoor de achterkant weer anders reageert zodat je dat ook weer moet aanpassen waardoor de voorkant weer anders wordt...enz, enz.

Met te dikke stabi's krijg je een skateboardeffect...te weinig rol en een mogelijk veel sneller uitbrekende achterkant.


05 aug 2017 12:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Welke dempers/veren?
de Fiscalist schreef:
Hehe, waar komen die ook alweer vandaan arjan??

Van mij :popcorn:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


05 aug 2017 13:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 cabrio, bj 1999
Dronten
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Ik heb 2 jaar geleden een M030 (origineel Porsche) setje gekocht bij Design911 (dempers + veren+ stabi's) voor mijn 996 cabrio. Is volgens mij hetzelfde setje als van Carnewal.
Auto staat iets lager, is iets stugger maar vooral nog steeds goed uitgebalanceerd (dempers/veren en stabi's) aangezien het een standaard upgrade is van Porsche. De wegligging en handelbaarheid is er ontzettend op vooruit gegaan.


05 aug 2017 13:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Had de M030 ook op mijn 996.2 zitten. Vond dit absoluut niet te hard en stuurde lekker strak.
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


05 aug 2017 14:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
giulia schreef:
Koni geel is echt anders dan B6. B6 is gasgevuld en dempt zowel ingaande als uitgaande slag. Koni geel is oliegevuld en dempt alleen uitgaande slag.


Snap dat laatste niet en wil graag wat leren. Als je bijvoorbeeld een verkeerdrempel oprijdt krijg je toch een hele rare reactie als de ingaande slag niet gedempt wordt? :scratch:
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


05 aug 2017 23:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Heb zelf ooit de m030 dempers gehad onder de 996. Was daar zeer te spreken over. Groot verschil met origineel vergeleken. Daar heb ik eerlijk gezegd niet heel veel ervaring mee, anders dan proefritten en meerijden met anderen.

Mijn ervaring is ook dat als je het een verbeterd, het andere weer om de hoek komt wat voor verbetering in aanmerking komt, dus heb je de dempers gedaan, dan komen de banden. Heb je die vervangen door semi slicks dan komen vervolgens de remmen. Andere remvloeistof of blokken tot gevolg.

Succes!

Dat wat Gulia zegt klopt niet helemaal. Oliegedempt wil niet zeggen dat de ingaande slag niet gedempt wordt. Die wordt ook door olie gedempt, hebt is een soort ventiel met diverse metalen plaatjes op elkaar waar de olie langs moet. Twee kanten op. Heen en terug zeg maar. Ik neem aan, maar weet dat niet zeker want ken alle verschillende types Koni niet, dat het emulsiedempers zijn. Waar gas en olie bij elkaar zitten in de demper. Heb je een apart gasreservoir dan zijn olie en gas gescheiden van elkaar.
_________________________________________
Nooit te oud om te leren.


11 aug 2017 22:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Ik heb af fabriek al de M030 optie, maar ook al H&R veren. Ik weet niet beter dan dat dit origineel zo geleverd is. De dempers zijn overigens ook nog de originele (met 170.000km), dus ik overweeg om het setje te vervangen. Lijkt me ook een leuke klus.

Afbeelding


11 aug 2017 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Volgens mij zijn dat de veren die ik nu ook heb! Daarmee ging hij toch een paar cm naar beneden.

Hopelijk binnenkort weer eens tijd om me er in te verdiepen en een bestellijstje te maken.


16 aug 2017 11:34
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
1998 996 Carrera
EHV
Bericht Re: Welke dempers/veren voor 996?
Ik verbaas me echt over wat je schrijft want ik vind dat de 996 als een blok op de weg ligt, met wat voor weer, wind of regen dan ook. Ik rijd met een M030 ROW origineel onderstel met volgens mij ook nog originele dempers (140k km).

Ik kan dus een upgrade naar M030 van harte aanraden.

Is er vwb de schokdempers nog een voorkeur van medelezers? Koni vs Bilstein B8? Ik wil nu schokdempers gaan vervangen, vandaar de vraag.


09 sep 2017 17:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.