Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:13



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
20” winterbanden Cayman 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht 20” winterbanden Cayman
Hallo,
Ik heb een spiksplinternieuwe Cayman met daarop 20” banden, afspraak bij de Porsche dealer gemaakt voor winterbanden, krijg ik te horen dat ze dat niet doen. Winterbanden maar tot 19”. Iemand een idee waarom dat is? Een extra set velgen wordt wat kostbaar :-(
Chantal


10 nov 2017 10:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Ik zou zeggen,zorg dat je zomerbanden goed profiel hebben en rij dan zo de winter door. Tenzij je 5000km per maand met de auto gaat rijden en je dagelijks de baan op ‘moet’ met de Cayman. Of er mee naar het buitenland ‘moet’

Ik ben nog steeds van oordeel dat de Nederlandse winter qua performantie in 95% van de tijd geen winterband nodig heeft. Tenzij je dus echt beroepshalve veel de weg op moet.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 10 nov 2017 10:58, in totaal 1 keer bewerkt.



10 nov 2017 10:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Niet bij de dealer gekocht maar bij autobanden.nl voor een Macan GTS: 4st 20" wielen met Vredestein winterbanden en druksensoren voor €1495,00 (excl. BTW). Geen idee waarom de dealer geen 20" kan leveren.

Waarom ga je voor banden eigenlijk naar de dealer?
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


10 nov 2017 10:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Omdat de Porsche dealer enkel goedgekeurde banden monteert (met N-code). Die zijn er voor de Cayman maat waarschijnlijk niet in 20 inch.

De dealer heeft dus enkel deze opties.

Ik denk ook niet dat een SUV winterband zoals die voor de Macan een goede optie is voor de Cayman.
Daarbij moet je ook in de gaten houden dat de rolomtrekken of de verhouding daarvan tussen voor- en achteras min of meer binnen dezelfde range blijven zoals van de huidige banden anders, ga je problemen krijgen met PSM/ABS.

Onder je Cayman zit nu voor 235/35 en achter 265/35. Ik zou dan zoeken naar een winterband met dezelfde afmetingen. Als je dan toch een 20 inch winterband wil rijden dan zou ik idd zoals Brulaap zegt naar een goeie bandenboer gaan en te kijken wat hij voor winterband hij kan leveren die goed op de velgmaten past voor jouw auto. Hoeft wat mij betreft dan geen goedgekeurde band te zijn. Michelin Pilot Alpin PA4 is er in 235/35 en 265/35. eventueel een /40 of /45 band.

Houd er rekening mee dat 20ich winterbanden ook dik aan de prijs zijn dus dan zou het kunnen dat een extra setje 18 of 19inch velgen (niet Porsche) met een goede winterband misschien niet zo eens heel veel duurder is dan enkel 20inch winterbanden.

Tel er bij op dat bij elke bandenwissel de ene band er af moet en de andere er weer op. Dat kost extra tijd en geld, er moet ook weer gebalanceerd worden. Dat kost elke wissel ook weer extra, zeg bv. 50euro per keer. Dus na twee winters heb je 4 keer banden moeten omwisselen, dat is al 200euro extra dat je betaald. Met zulke grote en brede banden vereist balanceren ook wat meer aandacht en precisie dan een kleinere band van een normale personenwagen.

Komt nog bovenop dat de kans bestaat dat de velg een keer optisch beschadigd kan raken aan de velgrand bij al dat gewissel van banden. En de kans dat je ook wel weer eens een keer terugmoet om een wiel nog eens te laten herbalanceren. Dus extra tijd om weer eens terug te gaan.

En heel eerlijk ... als je een spiksplinternieuwe Cayman hebt. En je vindt het te veel geld om een goede set winterwielen aan te schaffen dan heb je misschien de verkeerde auto voor je budget gekozen. Maar dat is vast niet wat je wil horen :wink:

PS: Ook welkom op het forum ... en wij willen foto's zien!


10 nov 2017 11:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
+1

Kheldar schreef:
Ik denk ook niet dat een SUV winterband zoals die voor de Macan een goede optie is voor de Cayman.


Uiteraard :thumleft: . Ging er mij om om aan te geven dat er wel degelijk 20" winterbanden zijn (trouwens voor de Macan ook met N0-codering echter niet alle maten zijn in N0 verkrijgbaar; de Vredesteins hebben geen N0; EDIT: zijn ook nog 20mm smaller dan de zomerbanden).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


Laatst bijgewerkt door Brulaap op 10 nov 2017 16:26, in totaal 1 keer bewerkt.



10 nov 2017 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Porsche adviseert bij de 987 en 981 om bij 18 inch achter 255 winterbanden te monteren ipv de 265 die je bij zomerbanden gebruikt. Zal wel met het gebruik van sneeuwkettingen te maken hebben. Dus niet dezelfde afmetingen als bij zomerbanden gebruiken!


10 nov 2017 15:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Goudbezie schreef:
Ik heb een spiksplinternieuwe Cayman met daarop 20” banden


Misschien toch maar beter die optie 20inch niet aangevinkt. Kostte nochtans ook extra.


10 nov 2017 20:55
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Beete Chantal,

Goede keuze, een Cayman en dan ook op 20" wielen! :thumleft:
Wat is de reden dat je ook 20" winterbanden wilt? :scratch:
Nadeel: niet ondersteunt, beschadiging velgen en nodeloos oprekken banden (2*4).
Voordeel: ?

Al jaren zellf twee sets: 20" zomer en 19" winter.
Leuk elk siezoen een andere look :D
Zou dat overwegen :salut:
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


10 nov 2017 23:28
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Porcay schreef:
Leuk elk siezoen een andere look :D

Je zet er een smiley achter maar ik vind dat dus echt. Koop altijd andere velgen als zomervelgen :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


11 nov 2017 9:11
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
horn schreef:
Porcay schreef:
Leuk elk siezoen een andere look :D

Je zet er een smiley achter maar ik vind dat dus echt. Koop altijd andere velgen als zomervelgen :lol:


Juist! Daarom is het ook een smiley en geen :mrgreen:
Ik meen wat ik zeg, zoals bijna altijd 8)
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


11 nov 2017 10:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Altijd mooi hoe belangrijk mensen de look van velgen vinden.
Mijn mening: mijn velgen interesseren mij niets; als de P geparkeerd staat kan ik ze vanuit de woonkamer niet zien; als ik vlak bij de P sta denk ik meestal “ik wil rijden” en als ik er in zit kan ik ze toch niet zien. En tenslotte: als ik de P was denk ik “wat een rotwerk die velgen schoonmaken” :)
Dus: wat mij betreft liggen er stalen velgen onder ......
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


11 nov 2017 10:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
I call your bluff! :wink:


11 nov 2017 10:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Ben altijd serieus :mrgreen:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


11 nov 2017 11:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911sc targa '82
Drenthe
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Ik zit nog wel op die foto te wachten....


12 nov 2017 11:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Hit and run ...


12 nov 2017 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911sc targa '82
Drenthe
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Misschien moeten we mensen verplichten een foto te plaatsen voordat ze iets anders mogen posten :mrgreen:


12 nov 2017 14:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Dan haken ze allemaal af.


12 nov 2017 14:20
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Dank voor al jullie reacties en oplossingen!
Ik was van het weekend even offline, dus wat late reactie van mijn kant.

Misschien had ik er bij moeten vermelden dat het een leaseauto is.
Dus de prijs voor winterbanden incl. wisselen zit in het leasebedrag.
Een extra set velgen+banden zit niet in het leasebedrag en zou extra zijn (als het al zou mogen van de leasemaatschappij).

Daarnaast wil ik niet de helft van het jaar rijden met minder mooie velgen en/of andere maat banden.

Voorlopig besloten om het te houden bij alleen zomerbanden. Kreeg de ski's er toch al niet in ;-)

Foto krijg ik niet ge-upload helaas (tips?).
Edit: wel profielfotootje gelukt, sort of :-D


13 nov 2017 10:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Ski's moeten ook op het dak.


13 nov 2017 15:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
En de winterbanden moeten van de leasemaatschappij zeker ook via de dealer gewisseld worden?


13 nov 2017 17:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Laat je leasemaatschappij ook toe dat je bij een andere partij laat gaan dan de dealer? Is het winterbanden contract dat ze hebben afgesloten bij de dealer?

Als dat zo is heb je dus een winterbanden optie in je leasecontract waarvoor je betaalt maar waar het onmogelijk is om er gebruik van te maken. Want officieel volgens Porsche normen bestaan er geen winterbanden voor jouw lease-auto

Als het zo is dat alles qua lease via de dealer loopt, zou ik dat toch aankaarten bij de leasemaatschappij. Je betaalt nu voor iets waar je geen gebruik van kan maken. Die fout ligt niet bij jou en hadden ze op voorhand moeten weten.

Zouden ze op zijn minst het leasecontract moeten aanpassen zodanig dat het met een setje 18 of 19 inch wintervelgen is. Eventueel dat je dan maandelijks een klein beetje extra betaald als leasebedrag.

Succes


14 nov 2017 10:15
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 20” winterbanden Cayman
Ik heb het inderdaad voor elkaar gekregen om het winterbandenplan uit het leasecontract te halen.
Dus probleem opgelost.


15 nov 2017 10:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.