Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:46



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Helaas mijn eerste echte pech geval gisteren mee gemaakt; In de buurt van Zutphen gestrand met een schakelpook die voor het gevoel geen connectie meer had met de bak. Kon geen versnelling meer wisselen, ook niet in z'n vrij zetten en pook was met geen enkele weerstand wat heen en weer te bewegen. Stond toevallig op dat moment in z'n 1 ivm wachten bij rotonde, dus 400m naar tankstation gereden en daar op de auto ambulance van van Amerongen, via Porsche Assistance. Bij van Amerongen huur auto mee gekregen om naar huis te komen.

Vanmorgen is de auto naar PC Gelderland gebracht en diagnose is een geknapte schakelkabel. Kan blijkbaar bij elke snelheid en elke versnelling gebeuren :pale: Kosten voor reparatie €840 :shock: Hier op het forum kan ik er niet zoveel over vinden na een snelle zoektocht, maar op Planet9 lijkt het regelmatiger voor te komen. Hier mensen met ervaring? Begrijp dat er geen garantie of coulance regeling voor zou zijn vanuit Porsche. Maar toch wel bijzonder dat dit kan gebeuren bij 90k km... :bang: Ben ook benieuwd of dit gevalletje pech is of dat dit met elke x duizend km kan gebeuren. Stranden op een zondagmiddag-plezierritje is nou niet bepaald iets waar je semi-structureel rekening mee wil gaan houden.
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


08 jan 2018 16:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Dat is zeker balen. Daar wil je inderdaad helemaal geen rekening mee houden bij plezierritjes en buitenlandse reizen.

Ik zie dat je af fabriek een shortshift hebt. Maakt dat de kans op kabelbreuk groter of minder groot? Enerzijds is snelheid van bewegen hoger maar anderszijds zal je door de kleinere hefboom minder kracht op de kabel zetten bij het inleggen van een versnelling.


08 jan 2018 23:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Volgens mij heeft de short shift geen directe invloed. Wat ik van ander fora begrijp is dat bij de 986/987 de kabel ergens een vrij scherpe hoek maakt wat mogelijk de kabel op termijn verzwakt door de extra frictie. Maar met de dealer heb ik nog niet in detail gesproken waar de kabel precies gebroken is. Vanmiddag kan ik hem als alles volgens plan verloopt ophalen, hopelijk hoor ik dan nog wat meer.
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


10 jan 2018 12:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Ik ben ook benieuwd waar hij gebroken is. De kabel loopt recht over de motor heen en moet een bocht van 135 graden maken om horizontaal de middenconsole in te gaan. Het is niet visueel te inspecteren. Alleen de aansluiting op de bak is van onderen af te zien maar daar zit geen knik.


10 jan 2018 13:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Bedacht me dat ik niet meer had aangegeven waar de kabel gebroken was dus om het even af te maken alsnog :salut:

De kabel zit in een omkapseling en op het punt waar de kabel naar buiten komt was ie geknapt. Dat is een punt waar relatief veel wrijving ontstaat en zou bij regulier onderhoud ook altijd gecontroleerd worden. Echter, als er een zwak punt in ontstaat neemt wrijving en slijtage opeens fors toe waardoor het dan ook snel te zwak kan worden en kabel knapt wegens de grote krachten die op staan. Aldus de officiële lezing die ik gekregen heb... :idea:

Oh ja en ik ben natuurlijk vooral heel blij dat alles weer gefixed is :lol:
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


26 jan 2018 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Bedankt voor de terugkoppeling. Als ik het goed begrijp is de binnenkabel gebroken waar hij onder de auto bij de versnellingsbak uit de buitenkabel komt. Dat is wel een punt wat te inspecteren is. In de gaten houden dus.


27 jan 2018 0:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Yep precies. Maar uiteindelijk zal het wel niet aan de lopende band gebeuren, heb van dit forum maar van één persoon gehoord dat die ook problemen heeft gehad met schakelkabel. Onderdeel moest ook uit Duitsland komen, anders hadden ze het vast op voorraad liggen :roll: :mrgreen:
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


27 jan 2018 10:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Cayman 987S
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Bert Jan dat niet zo mooi. Ik las je bericht omdat ik ook in dezelfde situatie ben beland met een CaymanS 987 Ook in de 1e versnelling zonder een mogelijkheid om nog maar iets te doen. Na onderzoek bleek dat de aansluiting op het kogelgewricht op de bak stuk is. Deze valt er zonder weerstand vanaf wanneer je het 'kommetje' op de kogel drukt.

Heb je het al laten maken? Ben ook wel benieuwd of ook de schakel ervaring is veranderd. Ik overweeg om het zelf te doen. het nadeel is dat het nogal een lastige bereikbare aansluiting op de bak is.


20 feb 2019 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
Laatste bericht van Bertjan in dit topic was 27-01-2018....zal inmiddels wel gemaakt zijn.

Wel vervelend BlackBox, hoop dat het je gaat lukken. Succes.


20 feb 2019 23:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Schakelkabel geknapt - 987S handgeschakeld
BlackBox schreef:
het nadeel is dat het nogal een lastige bereikbare aansluiting op de bak is.


Licht understatement :pale:

Ik heb de auto op bokken gezet en zelfs toen was het de grootste K :cry: T-klus ooit.
Heel mun armen onder de blauwe plekken aangezien je er telkens net niet bij kunt.

Mocht je in de gelegenheid zijn dan is een autobrug, en het verwijderen van je achterwielen wel een pluspunt. Wellicht niet kwa werkbaarheid maar sowieso kwa hoeveelheid licht en zichtbaarheid.

Succes!


21 feb 2019 8:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.