| www.porscheforum.nl | https://www.porscheforum.nl/ |
|
Profieldikte banden voor en achter https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=50647 |
Pagina 2 van 2 |
Auteur: | vaudi [ 11 jan 2018 21:16 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Profieldikte banden voor en achter | ||||||||||||||||||
Het klinkt gek maar bovenstaande klopt beslist niet. De afstand van de weg tot het midden van het wiel is dus de straal waarmee je rekent. Bij zachte banden is deze afstand duidelijker korter. Dus de omtrek (2 x r x phi) vormt de omtrek die bepaald de afstand bij een wiel omwenteling. Hoe zachter de bande, destemeer zullen de banden vervormen bij iedere weg aanraking. Daardoor zullen ze ook veel harder slijten en heter worden. |
Auteur: | Verde [ 12 jan 2018 11:44 ] |
Berichttitel: | Re: Profieldikte banden voor en achter |
De omtrek blijft gelijk, alleen is deze niet meer netjes rond en voldoet de formule dus niet meer. De omtrek wordt bepaald door de stalen band. Interessant stukje leesvoer: http://mgaguru.com/mgtech/tires/ti103.htm Bandenspanning heeft dus wel invloed op de afgelegde afstand per omwenteling, maar slecht zeer marginaal. Het voorbeeld uit het artikel geeft een verschil van 0,5% tussen 24 en 10psi. Bij normale bandenspanning (dus niet een platte band tegenover een goede band zetten) is het verschil verwaarloosbaar. |
Auteur: | vaudi [ 12 jan 2018 12:22 ] |
Berichttitel: | Re: Profieldikte banden voor en achter |
De omtrek blijft gelijk, alleen is deze niet meer netjes rond en voldoet de formule dus niet meer. De omtrek wordt bepaald door de stalen band. Welke formule? De formule met de straal wegdek / hart wielnaaf. Daar gaat het om. Inderdaad het is % maar een klein verschil. Behalve bij Dragracing. Daar varieert tussen langzaam / en snel de overbrenging door vervorming van de banden. |
Auteur: | Kheldar [ 12 jan 2018 12:46 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Profieldikte banden voor en achter | |||||||||
Precies, procentueel lijkt het niet veel maar is perfect meetbaar met sesoren. Zeker als variatie tussen wielen onderling zoals bv. ten gevolge van een lekke band. |
Pagina 2 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |