Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:59



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Cayman S velg winterband combinatie 

zijn winterbanden in de maat 245-40-18 voor de achterzijde van de cayman S van 2006 acceptabel
Poll eindigt op 15 jan 2018 9:26
JAZEKER 2% verschil in diameter is te weinig 33%  33%  [ 1 ]
HET KAN 2% verschil in diameter is veel maar je kan best doorrijden 33%  33%  [ 1 ]
NEE 2% verschil in diameter is onacceptabel 33%  33%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 3

Cayman S velg winterband combinatie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S 987, Hyundia Ioniq Electric
Bericht Cayman S velg winterband combinatie
Sinds dit wekend ben ik in het bezit van een Porsche Cayman S van 2006.
Ik ben er zeer blij mee want dit was altijd al mijn droomauto.
Mijn vriendin vind het overigens geen mooi model.
Hiervoor was ik in het bezit van een rode porsche 944 turbo uit 1986 maar dit is toch ff wat moderner.
Ik rij ook elektrisch vanaf eind februari dus vangt dit mooi mijn range anxiety op van 160-200 km met een lading.

Op dit moment heb ik onder mijn Cayman S 19 inch zomerbanden op zitten met de maat 265-35-19
Ik heb toen ik de auto kocht een set winterbanden op 18 inch velgen erbij kunnen kopen maar volgens mij is de band een verkeerde maat 245-40-18
De diameter van de velg band combinatie is een verschil van meer dan 2 %.
Is dit acceptabel als je deze set er apart hebt bijgekocht bij diegene die je ook de Cayman heeft verkocht?


10 jan 2018 9:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Cayman S velg winterband combinatie
Kijk eens wat het % verschil is met nieuwe banden die 8 mm profiel hebben en versleten banden die APK waardig nog maar 2 mm profiel hebben :idea:

Ik zou me er niet druk om maken, het is geen 4WD .. en je wilt mss zelfs nog wat ruimte houden voor een sneeuwketting en daarom niet breder gaan :popcorn: .. je zou evt. voor een 235/45 R18 kunnen kiezen :wink:


10 jan 2018 9:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayman S velg winterband combinatie
pfff, 2% stelt niks voor.
De nieuwe banden zijn zelfs lager dus problemen ga je niet krijgen (er van uit gaande dan de et-waarde past bij de auto).
Alleen staat je Porsche nu bijna een cm lager bij de grond, dus even opletten bij die drempel war je voorheen net overheen kwam :wink:

tip: https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm


10 jan 2018 10:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Cayman S velg winterband combinatie
Omtrek is wegens geen 4wd inderdaad niet relevant. De winter achterbanden voor een 987S moeten maar 255 zijn ivm montage vd kettingen. Kwa breedte: Een standaard Boxster 987 staat voor op 205 en achter op 235 17 inch banden dus daar ook geen issue.


10 jan 2018 11:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S velg winterband combinatie
Toch opletten verschil kan niet eindrloos groot worden want als ik het goed heb houdt PSM de omwentelingssnelheden van alle wielen in de gaten. Dus als de afwijking te groot wordt dan zou dat problemen kunnen geven. Misschien iemand met meer kennis van zaken die dit kan bevestigen of ontkrachten.

Ik zou sowieso de bandenmaten aanhouden zoals door Porsche aangegeven. Zeker als het winterbanden zijn. Zoveel keus is er daar niet voor. Kijk hier even als referentie:
https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... ce/wielen/

Als je dan al afwijkt liefst zo goed als mogelijk de verhoudingen respecteren. Ik rij bv op de 996 met 2 sets wielen (zomerband) 235/40/18 op 8 en 8,5J voor 275/35/18 op 10J of 295/30/18 op 10,5J achter. Dat zit allemaal mooi dicht tegen elkaar qua rolomtrek.

Dat van die slijtende banden klopt ook wel maar misschien precies daarom dat Porsche 3% verschil marge aangeeft om het verschil niet te veel te laten oplopen. Zeg maar dat bin slijten het verschil maximaal kan oplopen tot 5% (ik zeg zo maar wat). Men hanteert natuurlijk altijd bredere veiligheidsmarges en toleranties. Om het zo fool-proof te maken.

Dus vermoed dat je wel ver kan gaan met afwijkende maten. Maar denk eraan dat het in een noodsituatie wel van invloed kan zijn op de werking van PSM.


10 jan 2018 11:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.