Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

12 apr 2018 19:59

:mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

12 apr 2018 20:47

Heren/dames ... on-topic blijven anders ga ik het melden!

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

12 apr 2018 21:18

Kheldar schreef:Er reed hier iemand toch ook het hele jaar door rond met ski’s op de auto ... mis ik wel nu!


Als die nou het hele jaar op winterbanden zou rijden zou het nog een beetje on-topic zijn (als de wielen goed vastgezet zijn) :mrgreen:

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

12 apr 2018 22:06

Wel on-topic maar op niveau :mrgreen:
Kun je de bouten die met 130nm zijn vastgezet zonder problemen losdraaien met 180nm? Of gaat dat ten koste van de elastische huppelepup van de bouten :ba:

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

13 apr 2018 7:19

Het moment (koppel) waarmee ze was zitten blijft 130Nm en als je de momentsleutel instelt op 180 Nm dan krijg je ze gewoon los zodra je 130Nm bereikt. Heeft dus geen invloed op de elastiteitsmodules enz.
Wat ik nog wel eens doe als ik het moment van los te draaien bouten niet weet: ik stel de momentsleutel in op een waarde en zet de bout vast; zodra de sleutel klikt (en de bout niet vaster gaat), verstel ik de waarde net zo lang tot ik voel dat de bout echt vaster gezet wordt. Dat is dan het in te moment (Nm).

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

13 apr 2018 7:55

Misschien nog een leuk punt. Het aanhaalmoment voor bouten i.c.m. vet zoals kopervet :!:

Als ik het goed heb, zet je de bouten vaster i.c.m. vet i.v.m. hetzelfde aanhaalmoment. Maar hoe bepaal je dan het aanhaalmoment?

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

13 apr 2018 8:21

Waarom zou je dat willen?
Is niet de procedure

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

13 apr 2018 8:58

Ik kwam deze discussie laatst tegen. Heb ik nog even opgezocht. Inderdaad, geen vet op de bouten i.v.m. veranderd aanhaalmoment.

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

24 apr 2018 21:51

hallo allemaal,
dank jullie wel voor alle reacties. :cheers:
ondanks dat ik zwarte bouten heb is naar mijn mening 130 Nm het juiste moment.
echter door de stelligheid in de reactie om deze wat zwaarder aan te halen zal ik de bouten de komende tijd maar wat in de gaten houden. Bij gelegenheid zal ik ook PCL eens vragen.
voor nu dank voor het meedenken!
blij mee :ba:

Re: aanltrekmoment licht metalen lobster velgen 997-1

25 apr 2018 10:34

Het beste is idd om na een paar ritjes, na wat belastings- opwarm- en afkoelcycli de boel nog eens na te trekken op de aangegeven momenten. Dan zit het zeker goed vast.
Plaats een reactie