| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Sperdifferentieel
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=51629
Pagina 1 van 1

Auteur:  lindemans [ 12 aug 2018 2:36 ]
Berichttitel:  Sperdifferentieel

Het schijnt vrij uitzonderlijk te zijn dat mijn 3.2 uit 89 af fabriek een sperdif heeft, niet iets wat doorgaans als optie op een cabrio werd gekozen (net als mn turbo stoelen :-) )

Nu weet ik wat een sperdif doet en dat je in extremere situaties dus altijd tractie houdt op beide wielen.

Wat me echter opvalt is dat 2 specialisten die ooit een stukje met de auto reden, onder andere Erwin toen hij in Steenwijk bij het wegrijden de eerste bocht om ging (redelijk rustig, niet snel en met droog weer) spontaan riepen "hee heeft dit ding een sperdifferntieel ?"

Kennelijk is dat te voelen als je met de auto de bocht om gaat, ik vraag me al langere tijd af hoe ze dat dan merken.

Ik ken alleen de mijne dus ook het verschil niet, kan iemand uitleggen wat er dan anders aanvoelt - ook bij redelijk normaal de bocht om rijden ?

Auteur:  Kheldar [ 12 aug 2018 5:02 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

Bij wat kortere/scherpe bochten op (wat) tragere snelheid hoor en voel je het door de sperwerking die optreedt doordat het buitenste wiel relatief gezien een stuk grotere afstand moet afleggen dan binnenste. Buitenste wiel spint harder dan binnenste.

Dit (deels) sperren hoor je mechanisch, zeker bij wat lagere snelheid omdat er minder andere motor/rij-geluiden zijn en ook aan evt wat knerpende banden. Het binnenste wiel zal door de sperrende werking even snel willen draaien dan buitenste.

Waarschijnlijk merkt hij het ook bij wat gas bijgeven in zo een kortere bocht dat de auto zich net wat anders zet.

Hoor en voel jij dat ook? :)

Auteur:  lindemans [ 15 aug 2018 1:03 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

Dank voor je uitleg, het is een 40% sper , maar ik snap nu dat die in een scherpe korte (langzame) bocht inderdaad de sper kan activeren. Zelf merken kwa insturen kan ik niet beoordelen omdat ik geen 911 zonder sper gewend ben of uberhaupt heb geprobeerd.

Ik zal inderdaad eens opletten qua geluid.
In een hele korte bocht zal je bij iets gas geven een andere krachtverdeling op de wielen hebben als de sper in werking gaat door het relatief grote snelheidsverschil tussen de wielen. Die had ik me niet gerealiseerd, dat zal je dan ook merken in dat hij dan anders instuurt.

Thanks !

Auteur:  Erwin [ 15 aug 2018 8:19 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

lindemans schreef:
... maar ik snap nu dat die in een scherpe korte (langzame) bocht inderdaad de sper kan activeren.


Ja, dat kan. Maar alleen door ineens vol gas te geven. Een ouderwetse degelijke platensper heeft een bepaalde voorspanning, dat is iets anders dan de sperwerking door belasting of afremmen op de motor.

lindemans schreef:
...
In een hele korte bocht zal je bij iets gas geven een andere krachtverdeling op de wielen hebben als de sper in werking gaat door het relatief grote snelheidsverschil tussen de wielen. Die had ik me niet gerealiseerd, dat zal je dan ook merken in dat hij dan anders instuurt.


Nee, dit is niet waar het om gaat. Je voelt een sper in deze situaties omdat de auto niet vrij rolt. De auto wringt dan i.p.v. door de bocht rollen. En je het sper soms geluid hoort geven.


Wil je eenvoudig testen of jouw auto een sper heeft is dit een manier:
Rij een straat in.
Zet de auto een meter vanaf de stoeprand.
Zet de versnellingspook in de 1.
Draai de wielen helemaal naar links.
Geef volgas en laat direct ineens de koppeling los.

Geen sper: Alleen een hoop gegil van de banden en je staat nog op nagenoeg de zelfde plek.
Wel sper: Je hebt jouw auto op de makkelijkste manier op de andere rijbaan in tegenover gestelde rijrichting geparkeerd.

Er schijnen ook andere manieren te zijn om te kijken of je een sper hebt, maar dit is de leukste!

Auteur:  harryv8 [ 15 aug 2018 9:04 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

is het ook niet zo dat als je de auto opkrikt en een achterwiel draait in de rijrichting , de andere kant het zelfde meegaat draaien
je dan een sper hebt?

Auteur:  Anne 2.7 [ 15 aug 2018 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

lindemans schreef:
Het schijnt vrij uitzonderlijk te zijn dat mijn 3.2 uit 89 af fabriek een sperdif heeft, niet iets wat doorgaans als optie op een cabrio werd gekozen (net als mn turbo stoelen :-) )

Ik had op mijn 1970'er DAF 44 ook een beperkte sper, af fabriek. :mrgreen:

Auteur:  DeniS2 [ 15 aug 2018 11:38 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

Erwin schreef:

Er schijnen ook andere manieren te zijn om te kijken of je een sper hebt, maar dit is de leukste!



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Auteur:  de Fiscalist [ 15 aug 2018 11:44 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

wel aan de juist kant van de straat gaan staan, anders is het een hele snelle manier om de stoep op te knallen en Erwin een hoop werk te bezorgen... :mrgreen:

Auteur:  lindemans [ 15 aug 2018 11:47 ]
Berichttitel:  Re: Sperdifferentieel

Haha - dank voor de tips Erwin.... ik denk dat ik het er maar bij laat dat ik weet dat er en sper in zit....
Jij hebt t gemerkt en hij staat ook op de stickers met optiecodes....

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/