Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 19:01



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Zwitserland
Bericht Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Hallo allemaal,
Nadat ik zo'n 10.000 km geleden alle blokken, sensoren en remvloeistof voor mijn 2000 Boxster S heb laten vervangen, is nu alweer het slijtagelampje aan. Eerst ging het nog weg, maar nu blijft het steeds aan.
De auto wordt gewoon op de straat en de Autobahn gereden. Nadat ik eens remmen moest bij hoge snelheid op de Duitse Autobahn, bleef het lampje aan.

Ik dacht dat de remblokken wel wat langer mee zouden gaan, zeker omdat ik er de vorige 35.000 geen problemen mee had. Kan het zijn dat de schijven nu ook vervangen moeten worden? Bij circuitgebruik kan ik me hoge slijtage voorstellen, maar toch niet op de openbare weg? Gaat de indicator ook nog vanwege andere redenen aan? Hoe kan ik vaststellen, welke blokken versleten zijn?

Dank voor de reacties :salut:


24 aug 2018 10:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
DMJ, dat kan meerdere oorzaken hebben de meest simpele is dat de slijtage indicator kapot is. een onbekend merk remblokken kan ook een grotere slijtage geven, een rand op je remschijf kan ook een oorzaak zijn maar dan piepen meestal je remmen en slijt de buitenste rand van je remblok meer dan gewoonlijk het geval is. een mogelijkheid waar ik op gok is dat je remklauwen te ernstig kleven. een remblok loopt altijd tegen de schijf ook al rem je niet, tijdens het remmen verhoog je de druk op de remschijf middels je remblokken, laat je de rem los dan is de druk op de remschijf minimaal. als de remcilinders geoxideerd en of beschadigd zijn dan zal er altijd extra druk op de remschijf blijven bestaan waardoor er een overmatige slijtage ontstaat. zet de auto in zijn neutraal en duw hem met de hand een stuk naar voren, als hij gelijk stopt nadat je hem hebt losgelaten heb je een probleem met je remcilinders loopt hij een klein stukje door dan hoef je het daarin niet te zoeken. remvloeistof heb je 10.000km geleden vervangen maar hoeveel jaar is dat geleden en welk merk en welke ingrediënten of met andere woorden heb je de juiste remvloeistof er wel in??
_________________________________________
Picasa album


24 aug 2018 10:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwitserland
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Dankjewel, ik zal eens gaan kijken! Ik heb een Tippie, als ik de rem los laat na het starten hoor ik vrijwel altijd een "tok", als de rem loskomt.
Ik heb hem de vorige keer naar een garage gebracht die meerdere Porsches doet, maar geen Porsche garage is. Is een Fiat-dealer... :oops:
Die werkzaamheden waar ik het over had, waren in oktober 2016 dus niet echt lang geleden.


24 aug 2018 11:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
dan is kwaliteit remolie en remblokken even van belang, daar kan een heel groot verschil in zitten. FIAT dealers doen meestal Ferrarieieieieieies en dat is een trapauto vergeleken met een echte Porsche :mrgreen:
_________________________________________
Picasa album


24 aug 2018 11:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
10.000km is wel rap voor remblokken. Zo snel haal ik zelfs niet :mrgreen:

Waren ze alle vier de remmen op? Of enkel voor? Eens kijken of ze op dezelfde as wel ongeveer gelijk zijn afgesleten vertelt wat meer over de situatie. Wat is de staat van je remschijven.

Weet je welke blokken ze hebben gemonteerd?

Ivm met de tip hierboven voor de remvloestof; Koop zelf een fles Motul RBF 660 en laat ze er het remsysteem eens mee flush. En afvullen.

Of anders voor twee/drie tientjes meer Castrol SRF. Men zal waarschijnlijk zeggen dat het misschien overkill is. Is het ook. Maar de SRF heeft als voordeel dat het één van de minst hygroscopische remolie is die er verkrijgbaar is en daarmee hoef je er bij normaal gebruik nooit meer naar omkijken tot aan het volgende service interval.


24 aug 2018 11:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Ik had in mijn 944S2 ATE Super Blue Brake Fluid DOT4 remolie zitten. Dat beviel erg goed, vooral bij een wat steviger rijstijl.

- 100% synthetisch
- verhoogd kookpunt
- hoge tolerantie tegen stoom
- uitstekende bescherming tegen corrosie

Afbeelding

Bij mijn 987 Boxster is vervanging voorlopig nog niet nodig, maar als daar vervanging weer aan de orde is gaat dit er dan ook weer in. :salut:
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


24 aug 2018 12:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Mijn ervaring is dat de indicatielampjes wel erg snel gaan branden :roll:

Hieronder de remblokken (links) nieuw en rechts met een brandend indicatie lampje :twisted:

Afbeelding

Je kan nog wel 2x de afstand rijden voordat ze echt op zijn.

Ik zou ze eerst maar eens visueel controleren :idea:


24 aug 2018 20:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwitserland
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
WillemB schreef:
Mijn ervaring is dat de indicatielampjes wel erg snel gaan branden :roll:

Hieronder de remblokken (links) nieuw en rechts met een brandend indicatie lampje :twisted:

Afbeelding

Je kan nog wel 2x de afstand rijden voordat ze echt op zijn.

Ik zou ze eerst maar eens visueel controleren :idea:


Zowel voor- als achter zijn de remblokken 2 jaar geleden vervangen.

Mooi plaatje heb je gemaakt, dank je wel...
Ja, ik heb er even snel naar gekeken. Ik dacht inderdaad voldoende "vlees" te zien zitten. Maar dan nog, zouden ze echt zo snel gesleten zijn in slechts 10 dkm? Heb ik een watjes-rijstijl (steeds in de remmen) of misschien een ander probleem?
Binnenkort zal ik naar het lokale Porsche centrum gaan, dat word zeker weer duur maar ik zal die factuur van 2 jaar geleden meenemen. Misschien checken ze het dan extra, want zo snel moet dat niet versleten zijn. Eerst moet nog een andere auto mijn aandacht hebben omdat die naar de keuring moet, dus ik zal de afspraak over een week of 2 maken...


24 aug 2018 21:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
10dkm voor remblokken is onmogelijk, tenzij je rijstijl daartoe aanleiding geeft, maar dan nog....
Voor vrijloop vd wielen is het overigens aan te bevelen om ze individueel te beoordelen, dus krikken als je geen brug hebt.
Denk meer aan fout gemonteerde sensor


24 aug 2018 22:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Het mag duidelijk zijn : na 10.00 km. remblokken vervangen => dan is er iets aan de hand.
Bij een gemiddelde rijstijl moeten ze VEEL langer mee gaan.

Of de FIAT-dealer heeft rotzooi gemonteerd. Kan ik me haast niet voorstellen, het is geen
Daihatsu Cuore.

Of (zoals aangegeven) blijven je remklauwen "hangen", wat voor overmatige slijtage zorgt.
Maar blijft er dan 1 hangen, of 2, of … ?

Andere mogelijkheid, die ik zelf heb mee gemaakt : het lampje gaat branden, alles controleren,
niets aan de hand, niets versleten, geen klachten, remt prima.
Oplossing : klein beetje remvloeistof bijvullen. Blijkt bij een 964 gevoelig te zijn. Als de boel
niet op max. staat => lampje aan. Je zoekt het in de remblokken, de oplossing ligt ergens
anders.

Maar een 964 is uiteraard geen Boxter S.

Succes er mee !
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


24 aug 2018 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwitserland
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Helaas is een 964 geen Boxster, maar laten we dat maar eens proberen. Klinkt aannemelijk en beter dan zo snel die blokken alweer wisselen!


25 aug 2018 1:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwitserland
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tsja, ik weet het niet... het lijkt toch een beetje gesleten, maar om nu al dat lampje aan te laten gaan..... Misschien is er ook een sensor kapot?


25 aug 2018 15:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Afgaande op de foto's moet er iets anders aan de hand zijn, deze remblokken zijn keurig en
zeker niet aan vervanging toe.

Weet je zeker dat het lampje de remblokken slijtage indicator betreft :?: Of heeft het lampje nog een (andere)
functie :idea: Check even je manual :!:

De 2e foto is de ontluchtingsnippel wat "vochtig"...... is je remvloeistof niveau wel op niveau :?:


25 aug 2018 16:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
De slijtage sensoren zijn een draadje die doorslijt als de remblokken tot een bepaald punt zijn afgesleten. Ze worden aangesloten op een stekker op de veerpoten. Als een stekker slecht of geen contact maakt zal je rode lampje met de Brake wear indicator oplichten. Je kan ze eens doormeten door de stekkers los te maken en de weerstand te meten. Kan je gelijk voelen of de stekkers goed "klikken" bij het weer aansluiten. Wellicht is alleen losmaken en goed vastmaken van de stekkers al genoeg om het contact weer te herstellen.


25 aug 2018 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 sc coupe 82' chiffon weiss
Haarlem
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
lagunamak schreef:
10dkm voor remblokken is onmogelijk, tenzij je rijstijl daartoe aanleiding geeft, maar dan nog....
Voor vrijloop vd wielen is het overigens aan te bevelen om ze individueel te beoordelen, dus krikken als je geen brug hebt.
Denk meer aan fout gemonteerde sensor



eens 10000 km is wel heel snel. en als je remmen aanlopen, moeten ze na een rustige rit gloeiend heet zijn. @Schijven, als er een flinke rand op zit, zijn ze wel aan vervanging toe, maar die zie ik niet op de foto's. meestal gaan schijven dat gelijk met de blokken mee.

ik doe zelf ongeveer 30000 km met een setje blokken, maar ik rij vrij normaal, niet super hard.


Ik heb overigens vrij veel auto's aangeschaft die wat ouder waren (10-15 jaar oud), en vrijwel alle hadden nog nooit de remvloeistof vervangen. Ook als ze dealer onderhouden waren (!). Het gevolg was groene vloeistof die haar werking totaal verloren heeft, maar vooral ook klauwen die aan revisie toe zijn en steeds bleven hangen. Remvloeistof moet gewoon regelmatig ververst worden.
Hopelijk is dat bij jouw auto af en toe gebeurd...


25 aug 2018 19:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwitserland
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Remvloeistof is dus uit oktober 2016, maar dank je voor het aanmerken!
Afgaande op jullie reacties zal ik eens kijken of er misschien niet wat extra vloeistof bij moet!


26 aug 2018 0:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Remvloeistof is bijna 2 jaar oud, is meestal de levensduur ervan. Misschien eerst vervangen, dan kijken of t probleem zich nog voordoet.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


26 aug 2018 9:15
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Na 10dkm alweer remblokken alweer versleten
Octaaf schreef:
De slijtage sensoren zijn een draadje die doorslijt als de remblokken tot een bepaald punt zijn afgesleten. Ze worden aangesloten op een stekker op de veerpoten. Als een stekker slecht of geen contact maakt zal je rode lampje met de Brake wear indicator oplichten. Je kan ze eens doormeten door de stekkers los te maken en de weerstand te meten. Kan je gelijk voelen of de stekkers goed "klikken" bij het weer aansluiten. Wellicht is alleen losmaken en goed vastmaken van de stekkers al genoeg om het contact weer te herstellen.


What he said...De lampje is een zeer eenvoudig ding en niet niet gekoppeld aan je computer. Je hoeft dus ook niet te restten o.i.d. Het is een simpele circuit die aan of uit kunnen zijn.

Als de stekker er niet goed is zat kan hij gaan los trillen. Even op je buik liggen en alle stekker nalopen, sleutel op contact en kijk of de lampje uit is gegaan.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


26 aug 2018 10:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.