Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 12:47



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Aandrijfas of komkommersla? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Aandrijfas of komkommersla?
De APK-keurmonteur constateerde een scheur in de linker aandrijfashoes wielzijde. Die hoes wou ik vervangen, daartoe heb ik eerst homokineet en hoes aan de bakzijde van de as af gehaald. Daarna kon ik de hoes aan wielzijde er af halen. Toen zag ik dat er vuil bij de ingang van het homokineethuis zat. Eerst wou ik onder de auto dat homokineethuis gaan uitspuiten met benzine maar ik heb dan toch besloten de hele as uit te bouwen. Nadat ik twee uur spendeerde met de asmoer (460 Nm) losdraaien schoof de as er makkelijk uit.
Afbeelding

Ik spuit er 15 ml benzine in, dan schud en beweeg ik het ding en laat de benzine in de kom lopen, draai de as 120 graden en daar ga ik mee door tot ik het mooi vind.
Afbeelding
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


26 sep 2018 15:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Aandrijfas of komkommersla?
Gelukkig lijkt het er op dat geen vuil diep in de homokineet is gekomen. Ik zie steeds spikkels zitten, denkende "nu heb ik je, vuile zandkorrel" maar het blijkt steeds weer een "dotje" homokinetenvet te zijn. Ongeveer een halve liter benzine heb ik er doorheen gespoeld. Ik zal nog remmenreiniger er in spuiten, de laatste resten oud vet zullen daarmee verdwijnen. Tot nu toe heb ik geen speling kunnen voelen :ba:

Door het gehannes met de as is de homokineet bakzijde ook open geweest, deze ligt nu uit elkaar en ga ik ook schoonmaken en met nieuw vet weer in elkaar zetten, met de negen onderdelen op exact dezelfde plek.
Afbeelding
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


26 sep 2018 20:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.7 2001
Bericht Re: Aandrijfas of komkommersla?
Mooi, ik ben gek op dit soort DIY acties. Hou ons op de hoogte.


26 sep 2018 22:52
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Aandrijfas of komkommersla?
Leuk om te horen Seal :)
De homokineet wou niet echt lekker in elkaar. De eerste keer had ik hem in elkaar maar toch verkeerd; de "kogelkooi" die er in zit kon alle kanten uitdraaien maar het centerstuk, waar de as in zit, wou geen kant op. Toen haalde ik een kogel er uit in de hoop dat alles zich zou "zetten". Dat werkte niet dus haalde ik nog een kogel er uit. Op een gegeven ogenblik flikkerde het ding uit elkaar en wist ik niet meer welke kogels waar hoorden.
Dan ben ik maar vanaf begin begonnen: eerst twee kogels er in tegenover elkaar en zorgen dat de homokineet functioneert als hij moet doen. Dan nog een kogel erin en weer controleren. Dan weer een kogel, controleren, weer een kogel, controleren en zo verder tot alles er in zit.

Om kort te gaan: de homokineet wielzijde schoon en met nieuw vet en nieuwe stofhoes.
Homokineet bakzijde schoon, nieuw vet en oude stofhoes (deze hoes is pas een paar jaar oud).
Ik weet nu hoe het moet dus de rechtse aandrijfas komt ook een keer aan de beurt.
Afbeelding

De as weer in de auto gemonteerd, de zes bouten aan de bak netjes kruiselings op moment (83 Nm). De draad van de asmoer en het getande deel een weinig kopervet op gedaan. De asmoer zelf moet op 460 Nm, dat laat ik de APK-garage doen want ik heb zo'n momentsleutel niet.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


29 sep 2018 23:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911sc targa '82
Drenthe
Bericht Re: Aandrijfas of komkommersla?
Mooi dat hij weer in elkaar zit! Moet ik ook nog wel een keer doen.


30 sep 2018 17:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Aandrijfas of komkommersla?
Je moet die hoezen af en toe bekijken want als hij kapot is en ze keuren de auto af ben je dus te laat want dan kan vuil al in de homokineet zitten.
En als je één hoes vervangt vervang ze dan alle vier. Ze zijn even oud en dus even gammel.
WD40 schijnt goed te zijn voor rubber. Ik heb de stofhoezen van de aandrijfas rechts met WD40 ingesmeerd.

Bij mijn auto heb ik de asmoer nog wat vaster gezet:
Afbeelding
De APK-garage zet hem op 460 Nm vast.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


30 sep 2018 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.7 2001
Bericht Re: Aandrijfas of komkommersla?
Haha. zo'n hefboom heb ik ook eens gezien op Burner's Cars op YouTube, maar dan van staal. Van hout ziet het er nogal middeleeuws uit, maar het werkt.


01 okt 2018 19:58
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.