Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:33



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Sper-differentieel op een 987.2 PDK 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Sper-differentieel op een 987.2 PDK
Ha allen,

Is er hier iemand die heeft geprobeerd z'n standaard open diff te vervangen door een sper (LSD dan wel TBD)? De oorspronkelijke koper van mijn auto heeft elke mogelijke optie aangevinkt, behalve optie nummer 220, het LSD.

Ik ben aan het onderzoeken wat ik daar nog aan kan doen...

Het lijkt erop dat de enige optie een aftermarket Wavetrac is: http://www.wavetrac.eu/Wavetrac-ATB-LSD ... -PDK-.html. Deze lijkt ook verkocht te worden door Design911, maar dan voor 200 pond minder :) https://www.design911.co.uk/fu/pt376_13 ... ferential/

Verder kom ik er nog eentje tegen van OS Giken, fors duurder: https://www.motorsportparts.nl/porsche/ ... -superlock

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn eventuele complicaties bij het inbouwen? Of valt de klus mee?
Immers, de rest van de aandrijflijn is ingesteld op een open differentieel...

Gr,
Hans


20 nov 2018 20:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Sper-differentieel op een 987.2 PDK
Heb zelf ook al zitten kijken voor LSD voor de 996. Weliswaar in jouw geval voor een Cayman PDK maar denk dat de info die ik zo heb voorbij zien komen daar ook gewoon van toepassing voor is. Ik heb hierbij zelf geen praktische ervaring mee.

Voor een Torsen diff zou ik kijken naar Wavetrac. Voordeel van Torsen is slijtagevrij in tegenstelling tot de meeste platensperdiff. Vooral de OEM m220 optie lsd schijnen bij stevig gebruik na een tijd wel aan revisie toe te zijn, Porsche ziet het als een slijtage onderdeel. Althans bij 996 sleten ze nogal rap op circuit. Geen idee hoe dat nu is met de nieuwere. Zal vast wel anders zijn.

Wavetrac heeft als selling point dat hun spermechanisme zorgt dat het bij remmend de bocht in het sper onder pre-load staat en bij het uitaccelereren het sper direct zijn werking kan doen.

Voor een echte LSD komen bij het net afstruinen duidelijk twee namen naar voren in de community (ook voor PDK). De ene is OS Giken en de andere komt van Guards Transmission.

Alle twee claimen ze zo goed als slijtagevrij of slijtage-arm te zijn door hun sterkere ontwerp en betere frictieplaten die ze gebruiken. Zal voor de echte drift- en trackgurus misschien toch wel eens een keer aan revisie toe zijn ...

Guards heeft dan nog een iets betere naam omdat bij OS Giken in de eerste LSDs die ze voor 996 en aanverwanten op de markt brachten er in het begin veel van stuk zijn gegaan. Dat zou nu opgelost zijn. Dus waarschijnlijk ook geleerd van hun eerdere fouten voor de nieuwere modellen. Maar ik zou zeggen zoek even op rennlist daar zijn vast wel gebruikerservaringen te vinden.

OS Giken en Guards geven aan dat er geen probleem is met PSM. Kan desgewenst gewoon aan blijven. Door het LSD komt PSM pas later in werking.

Qua inbouw verschilt het erg. Er zijn er die het kunnen zonder de bak uit te bouwen (996). Guards zegt dat het kan als de persoon in kwestie weet hoe het moet. Er wordt standaard wel aangeraden onze versnellingsbak uit te bouwen voor het gemak en de precisie. Kost natuurlijk wel een heel stuk meer. Denk dat een goeie versnellingsbak specialist je daar meer over kan vertellen. En de leverancier kan je daar ook evt bij helpen. Zowel Guards als OS Giken hebben referenties daarvoor, hoogstwaarschijnlijk ook in NL.

Wil je alleen nog sportiever rijden, driften en eens hard de bocht uit accelereren dan lijkt me zo een torsensper meer dan voldoende. Wil je harder de bocht in, betere balans bij remmen en sturen voor het betere circuitwetk dan is een platensper zoals OS of GT misschien een betere keuze.

PS: prijzen op Design911 zijn excl. BTW


21 nov 2018 0:57
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Sper-differentieel op een 987.2 PDK
Dank Keldar, voor je uitgebreide reactie.

Het lijkt erop dat het een behoorlijk specialistisch klusje is, zo'n differentieel onafhankelijk van de versnellingsbak vervangen. Tenminste, dat beeld krijg ik als ik alle fora een beetje door kijk.

Ik heb idd ook gelezen dat het standaard Porsche (optie 220) sper een 40% platen-sper is, dat snel slijt. Het is ook niet los bestelbaar :)


21 nov 2018 11:57
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: Sper-differentieel op een 987.2 PDK
Update: sper geplaatst. Het is de wavetrac geworden. Vond OS Giken toch te duur.

Nog niet veel kunnen rijden wegens drukte, maar ben benieuwd.


04 nov 2019 10:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.