Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 8:06



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 ) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Utrecht
Bericht Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 )
De extra veer ( rubber ) van mijn schokbreker voor is kapot en versleten en wil deze gaan vervangen.
Kan iemand mij zeggen wat de functie is van deze veer, is het om de laatste eindschok van de grote veer op te vangen?

Verder ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het verwijderen van een schobreker aan de voorkant van een 986.
Met name de stappen en wat er allemaal extra losgenomen moet worden om de veer te demonteren en onder de wielkas vandaan te halen.


Afbeelding


27 feb 2019 7:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht Re: Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 )
Hoi Evert

Dit is de zogenaamde 'bump stop' en is inderdaad voor het opvangen van de klap wanneer de veer zijn maximale compressie bereikt.
Dit dempt dan nog enigzins de klap ten opzicht van staal op staal.

Ik heb geen ervaring met een 986, maar waarschijnlijk kun je volstaan met het opvangen van de veerspanning, bovenst schroeven demonteren, veerspanning geleidelijk lossen, gehele ophanging laten zakken,
stofkap en bumpstop verwijderen, nieuwe er op zetten en in omgekeerde volgorde alles weer terug zetten.

Voor het opvangen van de veerspanning, kun je veerspanners kopen:
Afbeelding
kosten niet de wereld.
Of voorzichtig maar wel stevig een krik onder de draagarm zetten, top schroeven losmaken en dan langzaam de veer ontspannen door de krik onder de draagarm te laten zakken.

zoek effe op youtube, daar vind je veel DIY filmpjes, mss niet van een 986 maar het principe verschilt niet zo veel per auto.

Voor het perfecte even de uitlijning laten controleren, maar als de auto niet vreemd rijd kan ik me voorstellen dat je dit uitstelt tot de volgende beurt.
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


27 feb 2019 9:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Utrecht
Bericht Re: Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 )
DeniS2 schreef:
Hoi Evert

Dit is de zogenaamde 'bump stop' en is inderdaad voor het opvangen van de klap wanneer de veer zijn maximale compressie bereikt.
Dit dempt dan nog enigzins de klap ten opzicht van staal op staal.

Ik heb geen ervaring met een 986, maar waarschijnlijk kun je volstaan met het opvangen van de veerspanning, bovenst schroeven demonteren, veerspanning geleidelijk lossen, gehele ophanging laten zakken,
stofkap en bumpstop verwijderen, nieuwe er op zetten en in omgekeerde volgorde alles weer terug zetten.

Voor het opvangen van de veerspanning, kun je veerspanners kopen:
Afbeelding
kosten niet de wereld.
Of voorzichtig maar wel stevig een krik onder de draagarm zetten, top schroeven losmaken en dan langzaam de veer ontspannen door de krik onder de draagarm te laten zakken.

zoek effe op youtube, daar vind je veel DIY filmpjes, mss niet van een 986 maar het principe verschilt niet zo veel per auto.

Voor het perfecte even de uitlijning laten controleren, maar als de auto niet vreemd rijd kan ik me voorstellen dat je dit uitstelt tot de volgende beurt.


Hey Denis2,

Bedankt voor je reactie en uitleg.
Ik ga mij verder verdiepen en op youtube wat filmpjes zoeken.


27 feb 2019 10:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 )
Mijn tip: schokdemper incl. veer demonteren van de auto, dan pas op de werkbank de veerspanners gebruiken en de topmounts lossen. Er is in de wielkuip niet veel ruimte en is de kans aanwezig de coating in de wielkuipen te beschadigen.
Zie hier: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... prings.htm

Overigens een goed moment om de overige delen te inspecteren en zonnodig te vervangen, naderhand even laten uitlijnen.

moest wel even lachen om die fransen en hun vertaling van bumpstop


27 feb 2019 10:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht Re: Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 )
:scratch: :scratch: :scratch: Ik vraag me af waarom ik altijd in de wielkuip heb zitten kloten.
wss angst voor de spanning op de veer, groter dan logisch nadenken dat ie helemaal niet weg kan schieten :bang: :lol:
_________________________________________
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.


27 feb 2019 11:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 )
:-). Inderdaad veel filmpjes op Youtube. Niet iedereen dezelfde aanpak. Zou wel stuurkogel ff 'lossen'. Waars.ook onderste draagarm binnenzijde, wel markeren. 3 moeren veerpoot ook markeren. Complete veerpoot kan er nu uit. Goed opletten bij terugplaatsen op markering (pijl in rijrichting). Zou altijd daarna uitlijnen.
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


28 feb 2019 15:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Macan S
Bergambacht
Bericht Re: Functie extra veer schokbreker voor en demontage ( 986 )
Exact dat onderdeel was bij mij bij aanschaf nog te doen, links en rechts.
RSeleven heeft dat toen gedaan en kosten bumpstop waren inderdaad laag, in tegenstelling tot de arbeid.
Als je dit zelf kan doen scheelt het je zo EUR 700,00


28 feb 2019 18:34
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.