Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 10:45



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
Sinds een aantal weken heb ik een vervelende trilling met bijbehorend geluid vanaf de achterzijde van mijn 996 C2 Mk2. Ook na monteren en balanceren nieuwe achterbanden en een rondje uitlijnen blijft deze trilling. Ik heb recentelijk alle draagarmen aan de achterzijde al vervangen voor nieuwe. Bij een bocht naar links lijkt het whoop-whoop geluid ietsje harder te worden, dus ik verdenk in ieder geval het rechter achterwiellager. Beide achterlagers ga ik in de kerstvakantie dan ook vervangen (18 jaar oud en >200k meegegaan).

Omdat ik niet helemaal zeker ben dat dit het op zal lossen, kijk ik ook nog naar de versnellingsbak steun. Ik heb de motorsteunen een jaar of twee geleden vervangen, en dat was ook echt nodig (waren al een centimeter 'uitgerekt'). De versnellingsbak 'bushing' heb ik nog niet vervangen.

Nu zie ik dat voor het vervangen van deze 'bushing' er een tool beschikbaar is van AGA-tools, waarbij je de versnellingsbak niet hoeft te demonteren om de bushing te vervangen. Heeft iemand ervaring met deze tool? Heeft iemand deze tool ook beschikbaar die ik zou mogen 'huren'? Ik vind het klussen altijd een mooie aanleiding om gereedschap te kopen :lol: maar 300 euro/dollar voor eenmalig gebruik is wel erg veel. Ten opzichte van gewone lagertrekkers heeft deze tool een 'hapje eruit', waardoor hij goed past op de versnellingsbak.

Afbeelding Afbeelding


18 dec 2019 23:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
Weet iemand eigenlijk waarom een reguliere bushing-puller niet gebruikt kan worden?


19 dec 2019 9:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
De versnellingsbak ligt er binnen een half uur onderuit, mits je een brug ter beschikking hebt. Ik zou persoonlijk niet zo’n ding kopen maar de bak demonteren. Desnoods op zoek naar iemand met een brug. Je hebt geen speciale gereedschappen nodig voor demontage en montage, als is een transmissiekrik wel handig.


19 dec 2019 10:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
Ik zou trouwens ook even de rubbers van de stabi stang vervangen nu je toch bezig bent. Als ze versleten zijn geeft dat ook een vervelend geluid. Ik geloof iets van 12 euro voor 2 rubbers bij de dealer (ik had de M030 uitvoering).


19 dec 2019 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
Dank voor de reacties!
Stabirubbers (ook M030) zijn ook al vervangen, evenals de 'droplinks'. Veren en schokdempers heb ik vorig jaar gedaan.

Ik heb sinds enige tijd een poets schaarbrug, die een meter hoog komt, dus dat zou het probleem niet zijn. Ik vind het alleen lastig in te schatten of het demonteren van de versnellingsbak 'eventjes' lukt. Komend voorjaar wil ik de koppeling vervangen dus dan moet ik het toch ervaren, maar ik wil niet zo lang rond blijven rijden met de irritante trilling, dus als de bushing slecht is, ga ik dat wel eerder doen.


20 dec 2019 0:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
Is een insert dan geen tijdelijke oplossing? Eenvoudig te monteren zonder speciaal gereedschap
De steun zelf komt dan wel met de koppelingswissel.


20 dec 2019 10:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
Ik heb als het goed is nog ergens een dropbox met werkplaatshandboeken staan van bijna alle types behalve 356. 996 sowieso. Zal vanavond eens kijken.

Koppeling wissel is echt makkelijk, uur of 3 zonder vliegwiel wissel (maar die hoeft ook niet standaard vervangen te worden).


20 dec 2019 12:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Versnellingsbak ophangrubber vervangen - AGA-tool
Dank Dennis, de werkplaatshandboeken heb ik al en de nodige youtube filmpjes heb ik ook al gezien. Goed om jouw inschatting te horen van 3 uur voor de koppelingswissel, maar voor mij als amateur zal dat vast wat langer zijn :wink:

@Verde, een insert als tijdelijke oplossing is misschien zo gek niet. Zal eerst eens kijken deze vakantie hoe het er echt voorstaat.


20 dec 2019 16:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.