Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 19:45



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Al enige tijd merkte ik een geluid aan de achterzijde van mijn auto, dat varieerde met de snelheid. Het was een soort whoop-whoop-whoop geluid, dat vaak genoemd wordt bij gecupte banden of wiellagers of homokineet.
Aangezien ik aan de achterkant een paar maanden eerder de bovenste draagarmen had vervangen (de rest had ik al eerder gedaan) was mijn eerste gedachte dat ik daarbij misschien toch iets aan de uitlijning had veranderd, waardoor de banden ongelijkmatig waren gaan slijten en er cupgeluiden waren ontstaan. Ik heb de achterbanden dus laten balanceren (zaten nog nagenoeg goed), maar leken wel iets cup vorming te hebben aan de binnenzijde. Voor de zekerheid ook de uitlijning laten checken en iets bij laten stellen. Helaas verdween daarmee het irritante geluid niet.
Volgende verdachte was het wiellager. De auto heeft in 18 jaar tijd ca 220.000 gereden, waarvan 120.000 bij mij en de lagers zijn nog nooit vervangen. Het geluid leek iets harder te worden bij een bocht naar links, dus het rechter lager was sowieso verdacht.
Dat was een mooi kerstvakantie project.

Vooraf goed ingelezen in werkplaatshandboek, Pelican Parts artikel en diverse Youtube filmpjes over dit onderwerp bekeken. Er is al veel materiaal online beschikbaar, maar misschien dat in deze post nog wat nieuwe plaatjes voorkomen voor iemand die dit ook overweegt te doen.

Heb een aantal zaken nieuw besteld:
Twee lager sets (lager + schroeven + asmoer) van FAG (FAG713612270)
Afbeelding

Een cheapy wiellager puller set. (hiervan was helaas de grootste ‘klok’ te klein qua binnendiameter om het lager van 85 mm te kunnen ontvangen).
Afbeelding

Een enorme pullytrekker van Kraftman
Afbeelding

Een 32 mm slagmoerdop van Sonic (33532) voor de centrale moer op de aandrijfas;
Een 27 mm dop van Sonic (23527) voor op de pullytrekker.
Ik had ook nog een kaartje besteld (ATE 760130) waarmee je kunt controleren of het magnetische veld van het lager goed is, dat gebruikt wordt door de ABS sensor. Dit kaartje kwam te laat binnen, maar ik kwam er ook tijdens de klus achter dat ik een sensorring aan de aandrijfas heb zitten en dat die gebruikt wordt door de ABS sensor. Het magnetisch veld van het lager wordt bij mij dus niet gebruikt.
Daarnaast heb je veel doppen (15, 16, 18,) nodig om de draagarmen van de wielophanging los maken, zodat je de wielnaaf uit kunt nemen, een kogelpers (KS Tools 700.5610) en een torx dop 55 om de remklauw los te maken van de wielnaaf. Die materialen heb ik eerder al eens beschreven bij het vervangen van de veren en schokdempers.
Voor de 6 bouten van de aandrijfas aan de versnellingsbak heb je een inbus dop 8mm (Sonic 8244808) nodig, liefst met langere inbus, zodat niet knel komt met de rubber rand van de aandrijfashoes.
Een breaker bar en een slagmoersleutel zijn ook echt nodig.


28 dec 2019 0:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
De werkwijze
Auto op de brug.
Afbeelding
Wiellagers in de diepvries.
Wiel verwijderd.
Centrale moer van de aandrijfas met slagmoer sleutel losgemaakt. Met de slagmoersleutel op de zwaarste stand was dit nog aardig ‘hameren’.
Remklauw verwijderd, stekkers van rem losgemaakt en stekkerverbinding van de wielnaaf losgemaakt.
Afbeelding
Remklauw opzij uit de weg gehangen.
Spacer verwijderd
Remschijf verwijderd
Hitteschild van de remschijf verwijderd (4x 10mm)
Afbeelding
Handrem gedemonteerd (wat een gekl#%^t is dat met alle veertjes) en losgemaakt van de handremkabel. Handremkabel uit de wielnaaf geschoven vanaf de achterzijde.
Afbeelding
Bovenste twee draagarmen aan de kant van de wielnaaf losgemaakt.
Afbeelding
Sporingsarm van de wielnaaf losgemaakt.
Stabilisatorstang aan twee kanten losgemaakt van de ‘droplinks’ zodat je de stang kunt draaien.
Schokdemper van de wielnaaf losgemaakt.
Aandrijfas met 6 bouten losgemaakt van de versnellingsbak. Een beetje schuin geschoven zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Aandrijfas uit de wielnaaf geperst met pullytrekker. Rechts ging dit relatief makkelijk. Links was naast de pullytrekker ook behoorlijk wat hitte van een verfstripper en wat enthousiasme van een grote hamer nodig om de as in beweging te krijgen.
Afbeelding
Door wielnaaf naar voren te kantelen kan de losgemaakte aandrijfas nu uit de wielnaaf worden geschoven richting de versnellingsbak. Daarna kan de aandrijfas worden weggenomen.
Wielnaaf van de onderste draagarm losgemaakt, met kogelpers.
De wielnaaf is nu helemaal los en kan worden meegenomen naar de werkbank. Hier zie je de binnenzijde van de wielnaaf, met het oude lager. De binnenste ‘ring’ is de wielflens, waar je ook de vertanding aan de binnenzijde ziet, waar de aandrijfas op aangrijpt.
Afbeelding
Wielflens uitpersen uit wielnaaf. Eerst enkele klappen vanaf de achterzijde met een hamer op de slagmoerdop, die alleen de wielflens rand raakt. Daarna vanaf de achterzijde uitgeperst met de pullytrekker. Het oude lager gaat hierbij stuk en blijft gedeeltelijk aan de wielflens zitten.
Afbeelding
Het resterende deel aan de wielflens voorzichtig schuin inslijpen met een dremel en proberen los te trekken met een kleinere pullytrekker. Als de ring ver genoeg is doorgeslepen breekt hij open en kun je hem afnemen. Ik heb hier geen foto’s van. Het oude lager met korrelig vet:
Afbeelding
Om het resterende deel van het oude lager uit de wielnaaf te verwijderen eerst de afdekplaat aan de voorzijde van de wielnaaf verwijderen (4x 13mm) (Op het plaatje is het nieuwe lager al gemonteerd).
Afbeelding
In de FAG wiellagerset zitten 4 nieuwe bouten. Nu kan het lager worden uitgeperst met de grote pullytrekker. Hiervoor de 84 mm schijf gebruiken en dan vanaf de achterzijde naar buiten persen.
Afbeelding
Als je een wiellager trekset hebt met een ontvangst klok die groot genoeg is (meer dan 85 mm binnendiameter) werkt dat overigens makkelijker denk ik dan vanaf de achterzijde uitpersen met een grote pullytrekker.
Dit kost flink kracht, al is het maar omdat je weinig tegendruk kunt geven aan de wielnaaf als je met de momentsleutel of breakerbar draait aan de pullytrekker. Als je een grote bankschroef hebt waar je de wielnaaf in kunt klemmen gaat dit waarschijnlijk makkelijker…
Als het oude lager er uit is, kun je de zitting in de wielnaaf goed schoonmaken en licht insmeren met montagevet (anti seizing).
Lager uit vriezer halen en inpersen in wielnaaf met wiellager trekkerset.
Afbeelding Afbeelding
Wielflens nu met wiellager trekkerset inpersen in lager, waarbij je met een kleine ring alleen aan de binnenste ring van het lager trekt. Als de wielflens niet meer verder kan, voel je dat goed aan de momentsleutel.
Afbeelding

De wielnaaf met nieuw lager kan nu worden teruggeplaatst op de draagarmen. Dit is de omgekeerde volgorde van demonteren.
Vergeet niet de aandrijfas terug te plaatsen in de wielnaaf, voordat je allerlei draagarmen monteert aan de wielnaaf. Don’t ask me how I know.
De centrale moer van de aandrijfas moet met 460 Nm worden vastgezet. Mijn momentsleutel haalt dat niet, maar met een breaker bar van 0,55 m en mijn gewicht van 90 kg * 9,81 m/s2 kom ik aardig in de buurt. De breaker bar veert daarbij aardig mee en ik wil liever niet de 1/2 inch aansluiting eraf breken… Mijn slagmoersleutel zou 900 Nm moeten kunnen halen, maar niet met de luchthoeveelheid die mijn compressor aankan. Ik ga dus komende dagen nog wel even langs mijn garage om te checken of dit voldoende vast zit.

Al met al een flinke klus. Ik ben als hobbyist met 2 lagers wel 2 a 2,5 dag bezig geweest, waarbij ik ook veel tijd besteed om alles schoon te maken wat ik in handen heb.
Na de proefrit bleek dat het ‘whoop-whoop-whoop’ geluid verdwenen was dus het doel lijkt bereikt!


28 dec 2019 0:07
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Leuke write up! We moeten meer van dit soort posts hebben op dit forum :thumleft:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


28 dec 2019 6:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Mooi verslag :thumleft:

Toch nog een vraag.....Ik begrijp dat je de auto niet hebt laten uitlijnen na van het vervangen van de draagarmen :?:

Ik heb laatst zelf de onderste draagarmen van de DD (Volvo V70) vervangen en daarna laten uitlijnen, maar dat was toch hard nodig.

EDIT Lees je verhaal nog een keer en lees nu dat je de uitlijning toch hebt laten doen.... :oops:


28 dec 2019 9:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Uitlijning had ik inderdaad wel gedaan na de draagarmen aanpassing. Maar eigenlijk hebben bij de normale 996 alleen de onderste draagarm en de onderste 'sporingsarm' (toe control arm) een excentrische bout voor de afstelling. De rest heeft geen verstelmogelijkheid. Ik snap dus niet goed hoe iets zou kunnen 'verlopen' als je die bouten niet aanraakt.


28 dec 2019 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Heel mooi en gedetailleerd verslag!
Tevens ook knap dat je er zelf aan begint. Dit soort klusjes zou ik zelf niet zo maar durven doen.


28 dec 2019 19:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Rwere: Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Ha! Mooi verslag en goed werk, prachtig dat zelf uitvogelen en gereedschap erbij zoeken. still going strong je 996 dus :drive:


30 dec 2019 7:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.7 2001
Bericht Re: Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Johann schreef:
Leuke write up! We moeten meer van dit soort posts hebben op dit forum :thumleft:


Helemaal mee eens. Echt leuk om te zien. En gelijk duidelijk dat ik daar nog even niet aan ga beginnen :mrgreen:


31 dec 2019 12:02
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Re: Vervangen wiellager achterzijde 996 C2 Mk2
Knap gedaan!

Truc met lager in de vriezer heb ik in het verleden veel toegepast bij wiellagers van motoren.
Vele malen simpeler, maar werkt wel! :thumleft:


31 dec 2019 17:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.