Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 16:49



Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
987.2 op circuit: oververhittende remmen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Degene die Assen nog een motorcircuit noemt is er de afgelopen 20 jaar niet meer geweest, laat staan er te hebben gereden.


25 jun 2020 13:45
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
HAP :!: :cheesy:


25 jun 2020 13:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Korte update: in het kader van meten = weten heb ik een infra-rood thermometer besteld en ga ik, voordat ik weer van alles ga veranderen, eerst weer eens rijden en wat kritischer zijn op m'n remgebruik. Vier rondjes rijden, meten. Weer vier ronden, weer meten.


25 jun 2020 17:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Oké en als je dan temperaturen meet, wat ga je dan met die waardes doen? Kun je er conclusies uit trekken , heet worden ze toch wel.
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


25 jun 2020 19:31
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ik wil weten hoe die curve verloopt zodat ik weet hoe lang ik kan rijden en hoe lang ik moet koelen.

En ik wil weten hoe heet t wel niet wordt zodat ik weet hoe rigoreus mijn eventuele aanpak moet zijn.


25 jun 2020 20:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Dat laatste had ik inderdaad verwacht, maar dan moet je vergelijkingen hebben denk ik in dezelfde omstandigheden anders is temp waardes vergelijken lastig . Of het nu 600 of 700 of 800 Graden wordt , met welke temperatuur moet je wat doen? Als je die info vooraf hebt is dat makkelijk.....
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


25 jun 2020 21:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ik vind het toch raar. wel vaker eens rondjes gerost op Zandvoort. Ook met +25 temperatuur. Nooit last gehad van zompig wordende remmen. Standaard OEM remconfigurarie en ook eens met Ferodo DS2500 blokken op standaard schijven. Dat waren niet extreem trage rondjes (02:11-02:13) en redelijk op scherp van de snee (van mijn kunnen) dus zeker niet optimaal remmen. 7-10 rondes achter elkaar. Nooit wat gemerkt dat remmen minder werd.


25 jun 2020 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Wat voor auto was dat Kheldar?

Zoals gezegd: wortel van het probleem is het te pas en vooral te onpas remmen door PSM, specifiek in deze auto. Ook als je het gas erop hebt dus.

Als jouw auto geen PSM heeft, of je dat écht uit kunt zetten, ben je op het circuit een gelukkig mens :)


26 jun 2020 5:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
PSM kan gewoon uit hoor. Daar is een zekering voor die je even moet verwijderen.
Nadeel is dat je ABS ook niet meer werkt, maar dat hebben ze in de Porsche Cup en de Formule 1 ook niet :mrgreen:


26 jun 2020 9:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
996 mk2 met PSM aan

Ik moet wel even nuanceren die tijden waren ongeveer mijn PB. Niet erg nauwkeurig getimed. Dus zeker geen constante pace. Meestal lag die door verkeer en het zoeken en finetunen van de optimale flow (of eerder gezegd het missen daarvan) een stuk hoger 2:15-2:20 ofzo.

Als PSM steeds aangaat te pas en onpas.
Staat je auto op andere banden/wielmaten dan OEM? Enkel achterbanden onlangs vervangen?
Uitlijning achter goed?


26 jun 2020 14:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Je zou idd eens kunnen meten of er een groot temperatuurverschil is tussen de voor en achter remmen.
PSM dat zo te veel ingrijpt is altijd door op een van de wielen te remmen. Vaker achter dan voor.

Misschien moet je gewoon een LSD installeren als je zoveel tracked ... minder snelheidsverschil tussen de wielen onderling. :mrgreen:


28 jun 2020 9:00
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
heb al een LSD, een Wavetrac om precies te zijn :)


28 jun 2020 10:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Is het met LSD wel een tijd zonder PSM triggers geweest?
Kan je ongeveer aangeven wanneer het is begonnen en wat er dan tussentijds eventuee verandert is aan de auto?


28 jun 2020 10:58
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Sorry zie je reactie nu pas :)

Heb nauwelijks zonder het sper op het circuit gereden dus kan daar geen uitspraken over doen.

Heb nu in Piwis iig het sperdiff ‘aangevinkt’, wie weet doet die parameter nog iets goeds. Het was daadwerkelijk een parameter van het PSM dus je zou verwachten dat die er niet voor niks zit.

Af-fabriek sper is welliswaar een platensper maar de optie aanvinken komt denk ik toch dichter bij de waarheid dan m helemaal uitlaten.

Woensdagavond hopelijk weer even proberen.


06 jul 2020 11:14
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Platensper of torsensper zou volgens mij niet uit moeten maken voor de computer. Ik benieuwd of het nu is opgelost.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


06 jul 2020 19:30
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Trackday gehad op Nürburgring GP. Ik was beetje underpowered te midden van een een vloot aan GT3 RS’en maar dat terzijde.

Hele dag gereden in sport plus en met psm ‘uit’. Heb alsnog PSM interventies gezien bij het uit accelereren van hele krappe bochten. Dat zijn daar vooral turn 1, 3 en 4. Remmen werden tot zo’n 230 graden. Toen werd t pedaal dus wel wat weker, maar met kwartiertje koelen op openbare weg was t weer OK. Brake fade kwam doordat ik zonder voldoende te koelen te lang had doorgereden. Max leek een beetje op zo’n 20 minuten te zitten, en meer dan één echte push-lap per stint moest ik eigenlijk niet doen.

Al met al dus wel managebaar maar zou de auto graag nog wat robuuster maken. Nu ben ik naar mijn zin toch wat te veel bezig met koelen ipv rijden.


14 jul 2020 21:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Dan toch maar naar een set girodisc schijven met echte sportieve remblokken, dan is alles opgelost.
Toch zonde dat je constant met oververhitting bezig bent op zo'n dag.
De track schijven zijn eenmalig een beetje duur, maar ze gaan ook veel langer mee.
Daarbij is het onafgeveerde roterende gewicht dan ook gelijk een stuk lager. Dat merk je echt wel op de vooras.
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


14 jul 2020 22:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
hansw schreef:
Hele dag gereden in sport plus en met psm ‘uit’. Heb alsnog PSM interventies gezien bij het uit accelereren van hele krappe bochten.


Als je in Sport in het ABS bereik remt met beide voorwielen zal de PSM weer inschakelen. Heb je dat nog gemerkt?

Volgens de handleiding zal een uitgeschakelde PSM ook nog ingrijpen als de wielen aan één kant grip verliezen. Is dat wat je merkte?


14 jul 2020 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
jacobt schreef:
Dan toch maar naar een set girodisc schijven met echte sportieve remblokken, dan is alles opgelost.


Denk niet dat de remschijf/blok combinatie oorzaak zijn van intermittent psm. Overhitting van de remmerij zou wel een gevolg knn zijn van de psm problemen. Dus dan zou deze mooie upgrade alsnog versneld opgefikt worden.

Ik vind die girodisc wel een mooie oplossing. Vooral minder onafgeveerd gewicht. Waar bestel jij ze? Staat op mijn lijstje als er een volgende keer schijven vervangen moeten worden. Welke blokken?

Lijkt me dat OEM of equivalent blokken voor straat daarvoor een prima combo zijn met zo een schijf die langer meegaat. Dan maar vaker blokjes vervangen en de schijf sparen.

De Ferodo DS 2500 die ik paar keer gebruikte remden fantastisch maar vraten de schijven wel snel op.


15 jul 2020 0:03
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Octaaf schreef:
hansw schreef:

Als je in Sport in het ABS bereik remt met beide voorwielen zal de PSM weer inschakelen. Heb je dat nog gemerkt?

Volgens de handleiding zal een uitgeschakelde PSM ook nog ingrijpen als de wielen aan één kant grip verliezen. Is dat wat je merkte?


Op je eerste vraag: nee. Heb er nog wel eens bewust naar gekeken.

De tweede vraag: ja dat is wat psm denkt dat er gebeurt terwijl ik denk dat er nog wel wat meer in het vat zit, want zó lomp ga ik helemaal niet op het gas.


15 jul 2020 6:08
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
jacobt schreef:
Dan toch maar naar een set girodisc schijven met echte sportieve remblokken, dan is alles opgelost.


Waarom lossen die girodiscs dat op dan? Ook daar komt dan toch flinke warmteontwikkeling op, dus waarom zou die uiteindelijk de remvloeistof niet te warm laten worden?


15 jul 2020 6:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ik weet niet of je al geantwoord had op een vorige vraag van me of je andere bandenmaten (wielmaten), nieuwe voor- of achterbanden hebt gemonteerd recent?


15 jul 2020 9:09
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Mij is vroeger geleerd dat groter schijven en groter klauwen resulteert in lager temperaturen als je flink moet remmen. Dus misschien is je Cayman gewoon onder bemeten voor jou niveau? Ik denk dat je toch een meer track focused auto er van moeten maken, of je moet overstappen op een echte track day auto.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


15 jul 2020 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Kheldar schreef:
Ik weet niet of je al geantwoord had op een vorige vraag van me of je andere bandenmaten (wielmaten), nieuwe voor- of achterbanden hebt gemonteerd recent?


Banden zijn 18” semislick Federal. Maatvoering conform de opgaaf van de 18” banden van Porsche: 235 40 voor en 265 40 achter. Ze zijn van dit voorjaar.

Nooit met andere banden op deze auto veel circuit km’s gemaakt dus ik kan op dit punt niet vergelijken.


15 jul 2020 13:46
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Johann schreef:
Mij is vroeger geleerd dat groter schijven en groter klauwen resulteert in lager temperaturen als je flink moet remmen. Dus misschien is je Cayman gewoon onder bemeten voor jou niveau? Ik denk dat je toch een meer track focused auto er van moeten maken, of je moet overstappen op een echte track day auto.


Hmm ja de druk wordt dan over groter oppervlak verspreid, makes sense.

Wat betreft mijn niveau: erg leuk wat je zegt, streelt mijn ego! Geen idee wat mijn niveau is :) Maar ben beginner dus heel bijzonder kan t niet zijn.

Misschien nog maar eens een instructeur meenemen, dat werpt altijd licht op de zaak.

Wie kent er goede?


15 jul 2020 13:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.