Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 6:02



Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
987.2 op circuit: oververhittende remmen 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
http://www.jaapvanlagen.eu/Driver-coaching/

En anders via GP Elite of DF (Driving Fun, Peter zit hier ook op het PF).
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


15 jul 2020 16:04
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Jaap is een topper en rijd supercup, dus weet het een en andere over hard rijden met een Porsche.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


15 jul 2020 16:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Precies. Daarom ook op 1 wat mij betreft. Als je het doet moet je het goed doen hè. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


15 jul 2020 16:54
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Cool, wist niet dat JvL dat deed!


15 jul 2020 18:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
hansw schreef:
jacobt schreef:
Dan toch maar naar een set girodisc schijven met echte sportieve remblokken, dan is alles opgelost.


Waarom lossen die girodiscs dat op dan? Ook daar komt dan toch flinke warmteontwikkeling op, dus waarom zou die uiteindelijk de remvloeistof niet te warm laten worden?


De Girodisc kan veel meer aan dan standaard spul, echt sport remblokken kunnen ook veel meer aan waardoor de hele Combi minder heet wordt . De Girodisc raakt zijn hitte ook sneller kwijt . Maar bovenal gaat de auto een stuk beter sturen door de besparende kilo’s op de juiste plek.
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


15 jul 2020 23:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Johann... grotere remschijven zal in geval van een PSM dat te onpas zit te remmen dus alleen de temperatuur wat verlagen, maar feitelijk het onderliggende probleem niet oplossen?

Hans, heb je het probleem al eens voorgelegd aan iemand die vaker met een cayman het circuit opgaat? Je zou het eens bij Verkerk kunnen neerleggen. Die hebben ook een track-cayman geloof ik. Misschien weten ze iets meer waardoor PSM eventueel zou knn opspelen. Of dat het normaal is. Maar ik vermoed dat je dat al eens gedaan hebt.


16 jul 2020 11:02
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Kheldar schreef:
Hans, heb je het probleem al eens voorgelegd aan iemand die vaker met een cayman het circuit opgaat? Je zou het eens bij Verkerk kunnen neerleggen. Die hebben ook een track-cayman geloof ik. Misschien weten ze iets meer waardoor PSM eventueel zou knn opspelen. Of dat het normaal is. Maar ik vermoed dat je dat al eens gedaan hebt.


Yep, ben bij Verkerk. Ze racen daar vooral 987.1 S handbakken. Op Planet9 etc lees je over het uitschakelen van de stuurangle-sensor en de g-krachten sensor. Die maakt PSM dan effectief dood. Het nadeel is daarbij dat ik dan ook mijn SportPlus mode kwijt ben, omdat je wel een PSM failure krijgt. Dat wil ik niet :)

Een nog effectiever fix zou zijn om die sensor-signalen te 'faken'; dus dat het stuur altijd recht staat en er altijd sprake is van 0 G. Maar niemand van ons weet hoe de logic en samenhang van PSM met andere systemen er precies uitziet. Zitten er allerlei safety measures in waardoor het systeem dan alsnog op tilt gaat?

Voor nu denk ik dus dat ik zal moeten leren er omheen te rijden. Pas als ik een technische oplossing op het spoor ben waarvan ik echt vind dat-ie veelbelovend is ga ik weer sleutelen. Maar op Planet9 lijkt er ook geen end-all-solution te zijn. Ook lopen de discussies over 987.1 handbakken en .2 PDK's door elkaar heen. Appels met peren vaak.

En ja, girodiscs zijn toch ook symptoombestrijding.


16 jul 2020 11:13
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
jacobt schreef:
De Girodisc kan veel meer aan dan standaard spul, echt sport remblokken kunnen ook veel meer aan waardoor de hele Combi minder heet wordt . De Girodisc raakt zijn hitte ook sneller kwijt . Maar bovenal gaat de auto een stuk beter sturen door de besparende kilo’s op de juiste plek.


Het is een stevige uitgave maar ik houd 'm zeker in gedachte. Waar bestel jij ze?


16 jul 2020 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ik bestel zoiets nooit nieuw. In de UK en DE de advertentie sites ff in de gaten houden en meestal heb je dan wel wat binnen een paar weken voor leuk geld.
_________________________________________
997 Gt3 mk2
Kia E-niro


16 jul 2020 11:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
hansw schreef:
Een nog effectiever fix zou zijn om die sensor-signalen te 'faken'; dus dat het stuur altijd recht staat en er altijd sprake is van 0 G. Maar niemand van ons weet hoe de logic en samenhang van PSM met andere systemen er precies uitziet.


Je zou deze vraag eens kunnen voorleggen aan Michel van Auto Resto. Die weet heel veel van de electronica en ECU en eventuele ingrepen. Knutselt en expirimenteert heel veel.


16 jul 2020 13:20
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Update voor wie geïnteresseerd was in dit draadje...

Op Spa gereden en daar weinig tot geen problemen gehad met PSM, alleen uitkomen van busstop chicane knipperde-ie nog. Eerlijkgezegd ook niet hard gepusht maar is toch interessant. Ook Nürburgring GP ging goed.

Circuits met teveel krappe bochten maar vermijden.

Problemen lijken vooral


07 aug 2020 15:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ja maar dat het circuit minder scherpe bochten heeft verbloemt enkel het probleem.

Verder het feit dat je een torsen sper hebt zou onder acceleratie juist moeten zorgen dat PSM minder vaak getriggerd zou moeten worden.

Dus ... wat is dan de oorzaak? Ik ben wel nieuwsgierig ;)


09 aug 2020 11:00
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
In die PSM-software zitten waarschijnlijk meerdere thresholds die t systeem kunnen activeren. Welke het hier betreft? Gissen :)

Te groot rotatiesnelheidsverschil op voorwielen? Stuurhoek onder hoeveelheid toeren of throttle?


10 aug 2020 5:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ik zit te denken ... meer krappe bochten ... meer PSM blips.

Zou het kunnen dat een achterwiel in de bocht misschien redelijk snel van de grond komt? Is toch iets dat sneller optreedt bij krappere bochten. Zou een verklaring kunnen zijn voor verschil in PSM gedrag.

Je zou dan eens kunnen proberen om de vooras wat stijver te kunnen maken. Misschien heb je al wat aanpassingen gedaan in die zin en is het makkelijk bij te stellen. Dat zou het mogelijk te snel liften van een achterwiel in bocht tegengaan. Ik denk dat ervarener trackday rijders daar eventueel wel meer ideeën over hebben


11 aug 2020 11:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Geen idee of er verstelbare stabilisatoren onder zitten. Daarmee kun je de vooras wat stijver zetten en of de achteras wat losser. Mocht je ze niet hebben; H&R levert dat over het algemeen voor alle merken en types en ik heb daar zelf positieve ervaring mee. Je kunt hiermee ook je setup voor nat (los) en droog (hard) mooi beïnvloeden. Verder zou ik toch eens proberen de zekering van de PSM eruit te trekken en kijken wat er dan gebeurd. Weliswaar dan ook geen abs en andere vangnetten, maar dat hadden we vroeger op onze Opel Ascona ook niet.


11 aug 2020 11:41
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Hans44 schreef:
Geen idee of er verstelbare stabilisatoren onder zitten. Daarmee kun je de vooras wat stijver zetten en of de achteras wat losser. Mocht je ze niet hebben; H&R levert dat over het algemeen voor alle merken en types en ik heb daar zelf positieve ervaring mee. Je kunt hiermee ook je setup voor nat (los) en droog (hard) mooi beïnvloeden. Verder zou ik toch eens proberen de zekering van de PSM eruit te trekken en kijken wat er dan gebeurd. Weliswaar dan ook geen abs en andere vangnetten, maar dat hadden we vroeger op onze Opel Ascona ook niet.


PSM eruit resulteert in Sport Plus en ook PASM kwijt, dus niet wenselijk.

Op deze auto is af-fabriek weinig verstelbaar, daarvoor moet je echt bij de GT modellen zijn.

Zoals gezegd: voorlopig rijd ik er maar even omheen.


12 aug 2020 0:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Weinig instelbaar af fabriek. Maar een lsd heb je er ook achteraf ingebouwd. En semi slicks. Dus wat aanpassingen voor de torsiestijfheid van de auto zijn zeer zeker ook wenselijk als je de optimale afstelling wil hebben.

Zit er het standaard onderstel qua dempers nog in? En dan rijd je in de hardste stand? Kan zijn dat dat veel te hard en stijf is voor circuit. Dat het te veel stuitert. Prima voor de straat maar niet voor circuit.


12 aug 2020 6:55
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ja rijd altijd met PASM op hard.

Overweeg een setje Intrax...


12 aug 2020 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Heb eigenlijk idd nooit met PASM op zacht gereden. Merkte afgelopen keer overigens dat PSM zelfs ingreep bij tarzan-uit terwijl ik toch echt heel voorzichtig op het gas ga. Dat verbaasde me toch wel, aangezien Tarzan niet eens zo heel erg krap is. Notabene: ik rijd klassiek ‘slow in, fast out’, dwz ik ben voor insturen van een bocht helemaal klaar met remmen. Dit juist om de ingrepen te omzeilen, en dan nóg knijpt Fritz bij uitaccelereren het gas dicht :(

Dus nu heb ik psm ingreep op de volgende plekken:

Tarzan uit, Hugenholtz-uit en audi-s-uit.

Spa alleen bus stop uit, Nürburgring GP in t2 en t4.


30 aug 2020 19:06
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Dit standaardwerk over PSM in de 996 4s vanuit andere forums mag hier niet ontbreken

Citaat:
PSM monitors the ABS sensors (which measure the speed of each wheel), engine speed (RPM), throttle position (via E-Gas), gear selection, lateral
acceleration (side to side), yaw (the car spinning in a circle), and steering wheel position. This enables the PSM to detect oversteer and understeer. It basically determines the slip angle of the front and rear tires, or more simply, when the car is not going where the steering wheel is pointed. Oversteer is minimized by automatically applying the brake on the outer front wheel in a bend, slowing the rotation of the car; understeer is minimized by applying the brake on the inner rear wheel, speeding the car's rotation. No driver will be able to do that until Porsche develops a car with four brake pedals. However, PSM is not only a braking system. If you lift off the throttle in a low traction situation (wet, snow, etc.) and the back of the car gets loose, PSM will increase the engine speed (blip the throttle) to keep the car in line. Also, if traction is low, PSM can use engine braking (EDC engine drag torque control) to slow the car. PSM can calculate the amount of available traction by comparing wheel speeds at all four corners of the car.

Recognizing that even street drivers expect excitement from their Porsches, PSM allows approximately seven percent slip angle before intervening. Five to seven percent is generally agreed to be the limit for modern, high performance tires. The biggest difference between PSM and the other systems on the market today (Mercedes Benz, BMW, Jaguar, etc.) is that PSM is programmed to allow a good deal of slip, as you can see. All of these other systems clamp down the moment any slip (i.e., fun driving) is detected.

However, if you require more fun, you can turn the PSM off. When you "turn it off," you are taking only the outputs offline. The PSM system is still collecting data from the ABS system, the yaw sensor, the lateral acceleration sensors and the steering wheel position sensor. If you have PSM off, and the levels of slip are exceeded, and you do not touch the brakes, the car will continue to slide. If you have not exceeded the levels of slip allowed, and apply the brakes (no matter how hard), PSM will not active its outputs. However, if you have exceeded the levels, AND apply the brakes (no matter how hard), PSM will activate until the car has regained control or you get off the brakes, at which point PSM stops outputting. PSM assumes that since you hit the brakes that you are not comfortable with the level of sliding and that you want it to help. This answers the question, posed by Mike Furnish on the PCASD forum, that inspired this article, "what happens in a spin when you put both feet in?" Presuming that you put in the correct two pedals, PSM will activate.

So what about PSM and racing? At this point in my career, PSM is an asset to my racing. It has allowed me to more confidently explore the limits of traction on the first few laps at a new track, particularly in scarier corners, e.g., Turn 8 at Willow Springs. I was very happy to have it at Phoenix International Raceway, a track with concrete barriers everywhere. When PSM activates you can feel it, much like you can feel ABS. It will show you where you are losing traction while keeping you on the track if the loss was unintentional. When it engages, it may slow you down where you might not want it to later, i.e., where you really do want more oversteer, but on those first few practice laps, who cares? You can actually throttle steer the car quite well with PSM on as long as you are smooth, the yaw is not excessive, and the corner is fast enough to allow smooth inputs. This in itself is a good training tool. So PSM is good for practice, but what about when it matters, during timed laps?

In a time trial situation, it would depend on the course whether it would matter if PSM were on or off. On a tight road course, you would most likely want it off. On an autocross track, you want it off for sure. If you had sufficient presence of mind on a road course you could turn it on and off depending on the corner. You could make sure it's off for Turn 2 and 4 at Willow Springs, turns where throttle steering comes into play. You could turn it on for Turn 8, the last place on earth you want to see your tail catching up with you. I've never done this, but it illustrates the point.

So far, so good. Since you can turn PSM off, why wouldn't you want to buy it, even for a car you intend to race? It seems like the best of both worlds. However,remember above where I said that when PSM is off, it is still collecting data and if you hit the brakes when the levels of slip are exceeded, it will intervene. That could be a negative in one racing technique, trail braking, where you are obviously on the brakes and turning. There are two reasons to trail brake, one in which PSM is neutral or even a positive, and one in which it can interfere with the driver's intention. The first is when you are trail braking to lengthen the straight or to maintain a higher speed through the first part of a turn. In this case, you want the car to stay on its directed path. If things are going as intended, PSM is very unlikely to engage even though you are on the brakes. If it does, it is probably because you lost rear traction in a pretty big way. By engaging it didn't cost you time since your intention was to slow down anyway and it may have saved you from spinning. The second use of trail braking serves a different purpose. If you are trail braking to induce some oversteer intentionally to tighten the corner, PSM could interfere in the same way as when it is on and you lift to oversteer. While I have a lot of experience throttle steering the car, with PSM on and off, I don't brake to loosen the rear of my 996 C2. Lifting is normally sufficient. However, I have seen this technique, in the form of left-foot braking, used in a friend's 993 C4 in Turn 4 at Willow and Turn 5b at Spring Mountain and presume it would be useful in the newer 996 C4. Since the 993 does not have PSM, I cannot tell you to what extent it would have interfered. If you are smooth, probably very little, if at all. But, this is one possible negative to weigh against the aforementioned positives. I think it's worth it, but let me give the last word to Porsche.

"We wanted the car to perform like a Porsche not a family saloon, so the system has been designed for minimal intrusion," explained Thomas Herold, the Carrera 4 Project Manager. "Its limits are really high and you can reach the same lateral g-force number with the system in or out on a steady state cornering circle. Thus, if you are a good driver, you can keep the power on in a drift and even adjust the car's attitude on power in a corner without interference. But if you lift off suddenly or brake, and the car is in danger of destabilizing, the system will reach out and save you."

"The difference is small around the Nurburgring for a skilled test driver," he explained. "Within one second a lap in fact. This is the way the car is made. If you are smooth, there is no interference from the system. But if you are ragged, the system will be cutting in all the time to stabilize the car, so an aggressive driver will be slower with the system on.


01 sep 2020 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Voor wie het nog volgt... vandaag de yaw-sensor connector eruit getrokken en dus zonder Please Save Me gereden. Meteen met groot gemak 3 seconden van mijn rondetijd op Zandvoort af.

Miste wel vermogen doordat PDK trager wordt en throttle-response ook 'normal' is. De PSM failure deactiveert sport plus en PASM.


08 sep 2020 18:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Toch gevoelig die Caymans voor wat harder doorknallen. Kan je geen dummy sensor er in zetten. Die altijd neutraal aangeeft?


08 sep 2020 20:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ik zag je rijden maar kon je rond 17u niet meer vinden op de paddock. wat voor banden rijd je?
PS Ik was met de zilvergrijze 325i e36. Was lekker rustig, prima weer en eigen ronderecord met de 325 weer op scherp kunnen zetten. Heb er nu 17 inch Michelin Cup 2 onder zitten, maar heb het idee dat een Toyo langer constant blijft.


08 sep 2020 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Ah ja! Herinner me je auto. Idd heerlijk dat t zo rustig was. Ik moest er eerder de brui aan geven omdat ik m’n remblokken voor op had gereden :) Mede dankzij alle psm-ingrepen voor vandaag dus :)

En we boften dat de regen niet doorzette.


08 sep 2020 21:02
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Cayman S Cup
Bericht Re: 987.2 op circuit: oververhittende remmen
Kheldar schreef:
Toch gevoelig die Caymans voor wat harder doorknallen. Kan je geen dummy sensor er in zetten. Die altijd neutraal aangeeft?


Zat ik ook aan te denken: de inputs van PSM faken. Zo’n sensor zie ik op eBay voor weinig te koop. Ben alleen geen elektricien. Maar: zijn er meer inputs dan enkel de yaw sensor die een psm-ingreep tot gevolg kunnen hebben: wielsnelheden, stuurhoek...

Maargoed die zou ik dus óók kunnen faken. De vraag is of de logica van PSM niet helemaal op tilt slaat als-ie enkel niets-aan-de-hand waardes doorkrijgt terwijl-ie op de CAN bus ziet dat de snelheid 190 km/u is.


08 sep 2020 21:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.