Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 2:37



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Cayman S 981 verlagen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Cayman S 981 verlagen
Ik vind mijn Porsche wat “hoog op de poten” staan en heb het idee dat mijn auto is geleverd met 19 inch wielen en er later pas 20 inches onder zijn gegaan. Want de sticker in mijn deur voor de bandendruk benoemen ook 19 inch terwijl ik vaak zie bij anderen dat dit kloppend is aan de wielen.

Nu zat ik te denken om alleen verlangingsveren te laten plaatsen, want ik heb niks op het rijgedrag aan te merken en zou de auto slechts 15 a 25mm lager willen hebben.

Wat adviseren jullie?


26 aug 2020 18:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Altijd veren met dempers vervangen.
Alleen veren zorgt voor een beroerd weggedrag want de demper is daar niet voor gemaakt en meestal al aardig versleten.
Er is genoeg te koop van bilstein tot kw, intrax of ast.


27 aug 2020 22:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Bedankt voor de tip! Beroerd rijgedrag moeten we niet hebben.


28 aug 2020 0:32
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Helemaal eens met Hans, veren en dempers samen vervangen en dan liefst als complete schroefset.

Ik heb Öhlins R&T onder mijn GT3 en ben daar uiters enthusiast over. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Deze moet je hebben voor je 981

En ze zijn nog mooi ook
Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


28 aug 2020 8:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
He Johann, vertel daar eens wat meer over, wat zijn je ervaringen, hoe werkt de verstelling, is dat een beetje gebruiksvriendelijk?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


28 aug 2020 8:42
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Met de Bilstein die af fabriek onder de auto zat vond ik de auto vrij stug en heel nerveus. De auto was vrij makkelijk van slag te brengen als ik over naden, kieren of oneffenheden in de weg reed. Als er een beetje spoor vorming in de weg zat kon ik net zo goed de stuur loslaten want de auto luisterde niet naar mij maar volgde slaafs de sporen. Boven de 180 op de autobahn was het echt heel goed opletten want ze kon zo maar een half meter opzij gaan als er een oneffenheid in de weg zat.

Ik moet hier wel zeggen dat mijn veerpoten 15 jaar oud waren en 80k km hebben afgelegd, dus ze waren ook niet meer nieuw. Mijn vorige GT3 had een nieuwe fabrieksonderstel en hoewel zo ook bovenstaande gedrag vertoonde was het een stuk minder onvoorspelbaar.

Met de Öhlins is de gedrag zeer voorspelbaar en daarnaast merk ik een dualistisch gedrag. Op gladde wegen rijd de auto vele malen soepeler. Op de snelweg is de auto ineens rustig, alle nervositeit is er uit. Ook op de autobahn is het veel voorspelbaarder. De kont gaan ook niet meer waggelen als ik hard op de remmen gaan (maar dat zou ook door de gereviseerde sper kunnen komen). Overstuur is geen verassing en makkelijk te beheren.

Als de wegdek minder goed is merk ik dat de ophanging een iets stuggere houding aanneemt en dan voel je precies wat er met de wielen gebeuren. De fameuze GT3 spoorgevoeligheid is ook zo goed als weg.

Verstelling is super eenvoudig want er is maar een knopje. Ik heb achter iets harder gesteld (ik dacht twee clicks) maar voor heb ik hem staan op de afstelling zoals geadviseerd door Öhlins.

Het is echt dag en nacht. Na 14 maanden in mijn bezit vind ik nu pas mijn GT3 leuk, je kunt zeggen dat ik eindelijk verliefd ben op mij GT3. Voor de revisie van de ophanging stond ik op de punt hem weer te verkopen, ik had er gewoon geen lol mee.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


28 aug 2020 9:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Kijk dat is goede info. Mag ik vragen wat het setje incl installatie en afstellen gekost heeft?
Heb je het bij Madeno laten doen?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


28 aug 2020 10:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Ohlins op een boxster
viewtopic.php?f=23&t=48104

Ik kan verder enkel Johans ervaringen beamen.

Ook hier tevreden met Ohlins. Al 60.000km. En still going strong. Zelfs als er aangegeven wordt dat revisie na 30.000-40.000 straatkilometers wenselijk is.

Aanpassen is een fluitje van een cent. Althans toch bij de 911. Eens je een beetje doorhebt welk de instellingen zijn die je prefereert.

Hier staat hij standaard op redelijk stug. In de winter en bij nattigheid wil ik wel eens een stuk zachter zetten als ik wat langere stukken rijdt.


28 aug 2020 12:55
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Cazzo Super Veloce schreef:
Kijk dat is goede info. Mag ik vragen wat het setje incl installatie en afstellen gekost heeft?
Heb je het bij Madeno laten doen?


Ik had plannen om het door Madeno te laten doen, maar door omstandigheden is het door PCG gedaan. All in met alle nieuwe bouten, moeren, uitlijnen en uitwegen was ik ongeveer 5k kwijt. Of Madeno goedkoper is geweest weet ik niet, maar PCG heeft echt de tijd genomen en veel proefgereden. Ze waren er ruim 15 uur mee bezig.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


28 aug 2020 22:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Hier de 911 bij Madeno laten doen. Incl Motorsportuitlijnen en uitwegen. Leuk om te zien met schietlood etc. Staat op de website wat het kost.

Je krijgt een rapport van de demper op de testbank hoe dat hij is afgesteld voor jouw auto. En verder de uitlijningsspecs.

Er is ook maatwerk mogelijk en er wordt goed meegedacht met je wensen. Denk qua onderstel dat er daar veel kennis is.

Om terug te komen op de openingspost ikvind het verschil tussen 10 of 25mm verlagen toch erg groot om
een algemeen advies te geven.

25mm is al serieus verlagen. Dan zou ik zeker overwegen om te kijken naar een schroefset.

Met 10 of 15 mm dan zou eventueel wel kunnen om gewoon veren te wisselen. Hangt er ook maaar vanaf wat je van de auto verwacht. Of wat de wensen zijn. Als je een cruiser bent die 1 op 10 rijdt of het meer om de looks gaat dan is een mooie schroefset misschien overkill met 10-15mm verlagen.

Die 20 inch, wordt de auto daar ook af fabriek door geleverd? Zou toch ook eens overwegen om eventueel terug naar 19 te gaan. Groter is niet altijd beter. Vaak ook stuk zwaardere wielen. Zeker als het aftermarket is.


28 aug 2020 22:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (981)
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Eerlijk gezegd vind ik het rijgedrag van mijn Cayman nu helemaal niet verkeerd. Om een flinke 2700€ Exclusief de montage uit te geven voor het optische aspect dat hij een beetje lager mag wordt mij wel een beetje te gek haha


03 sep 2020 1:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Lastige vraag en ben benieuwd wat je gaat doen. Ik heb hetzelfde issue, maar dan met een 987 met PASM (10mm lager dan standaard). Maar nog steeds net te hoog. Ik wil eigenlijk niet een vermogen uitgeven voor 25mm of meer voor een Billstein PASM compatible verlaging terwijl 10-15mm genoeg is en de rij eigenschappen naar tevredenheid zijn. Nu staat de 987 R 10mm lager dan een gewone met PASM en worden er op andere fora goede ervaringen gedeeld met alleen monteren van de veren van een R. Zou te beperkt zijn om echt overmatige slijtage aan dempers te veroorzaken. Je zou kunnen kijken of voor een 981 een dergelijke route ook kan werken met veren van een GTS of GT4? Ik heb geen idee of dat kan voor een 981, het is alleen een suggestie om te onderzoeken :idea: Je moet dan waarschijnlijk ook kijken naar verschillen in spring rate en of het uberhaupt past natuurlijk...
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


03 sep 2020 10:05
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Johann schreef:
Met de Bilstein die af fabriek onder de auto zat vond ik de auto vrij stug en heel nerveus. De auto was vrij makkelijk van slag te brengen als ik over naden, kieren of oneffenheden in de weg reed. Als er een beetje spoor vorming in de weg zat kon ik net zo goed de stuur loslaten want de auto luisterde niet naar mij maar volgde slaafs de sporen. Boven de 180 op de autobahn was het echt heel goed opletten want ze kon zo maar een half meter opzij gaan als er een oneffenheid in de weg zat.


Lag dat aan het type schokbrekers en veren of aan de afstelling daarvan :?:
Ik had de soortgelijke ervaring met m'n 993 4S op Bilsteins (Ok, Ok, niet te vergelijken met een GT3 :wink: ) ... en heb de auto naar, wat nu Rebel Engineering is, gebracht. Uitlijnen, uitgewogen/hoogte goed afgesteld etc .... snaarstrak sturen en luisterend naar het baasje was het resultaat :drive:

Pas 6 jaar later heb ik (ook daar) uiteindelijk rondom de schokbrekers en veren laten vervangen :wink:


03 sep 2020 10:42
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Korte vraag, lange antwoord :D

Het lag vooral aan de schokbrekers en veren. Ik vond het ook al moeilijk te geloven dan mijn schokbrekers en veren de oorzaak kan zijn van rare weggedrag en ben daarom een jaar bezig geweest met uitlijnen. Elke keer weer iets anders proberen maar het maakte niet uit welke van de settings ik heb geprobeerd, de wagen bleef maar rare gedrag vertonen (vooral spoorgevoeligheid en te licht in de neus). Als laatste stap, voordat ik tot vervanging over was gegaan, hebben we de wagen weer helemaal terug gebracht naar fabriek instellingen met het idee dat het wellicht terug naar de basics moesten. Ook dat heeft geen positief effect gehad

De uitlijning is 99.9% gelijk voor en na het vervanging van mijn schokbrekers en veren. Het enige verschil is dat mijn auto nu ietsje pietsje hoger loop i.e. 5mm.

Maar zoals ik ook al zei mijn sper was totaal versleten. Dat was de oorzaak van de zwabberende kont als ik remt of van de gas ging. Ook de onvoorspelbare overstuur had hier zijn oorzaak. Het effect als je rijd en van de gas afgaan of op de remmen gaan is dat je even door een "dode" stukje heen moet alvorens het sper weer functioneert. Dus in een bocht wissel je tussen grip en geen grip op de binnenwiel en dat kan ook hele rare wegligging als resultaat hebben. Nu heb ik een sper er in zitten die altijd minimaal 120nm voorspanning heeft in plaats van de 5nm die ik nog over had en de 30nm die er af fabriek in zitten.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


05 sep 2020 13:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Cayman S 981 verlagen
Duidelijk antwoord :thumleft:


05 sep 2020 14:12
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.