Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 2:30



Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
porsche spoorverbreders 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht porsche spoorverbreders
hallo collega porsche rijders,

Ik wil op mijn porsche 986 uit 1997 eibach pro spacers plaatsen 30 mm per as of 36 mm per as.
Graag zou ik willen weten of dit het rijgedrag beinvloedt en of het inderdaad optisch mooier uitziet.

Ik zag setjes staan van eibach pro spacer system 2 en system 7 bij autodoc. Zitten alleen geen bouten bij.
als iemand ze nog heeft liggen neem ik ze graag over.
Graag jullie reacties.
thx


03 maart 2021 11:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: porsche spoorverbreders
speeder schreef:
of dit het rijgedrag beinvloedt
Dat is zeker.
Ik had ooit BMW-velgen met verkeerde ET-waarde op mijn Kadett en dat was goed te merken; wat ik me ervan herinner reageerde hij veel directer op stuurbewegingen.
78508
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


03 maart 2021 15:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: porsche spoorverbreders
Check dit eens;
viewtopic.php?f=5&t=52311

Lang verhaal kort; ja het beïnvloedt je rijgedrag. Wat vind jezelf acceptabel en wat niet? Ik heb nu op mn 996 carrera mk2 voor 7mm en achter 15 per wiel. Breder zal ik nooit gaan op deze wagen met deze velgen. Rijdt voor geen meter (mijn mening).


03 maart 2021 15:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: porsche spoorverbreders
Spoorverbreders hebben zeker invloed op het rijgedrag van een auto. Mijn ervaring hiermee komt uit het karten waar verandering van spoorbreedte heel vaak wordt toegepast. Uit ervaring kan ik vertellen dat het een complexe materie is en sinds het racen met karts kijk ik altijd wat weemoedig naar alle aftermarket 'verbeter' mogelijkheden. Vaak worden termen als wegligging en grip willekeurig door elkaar gebruikt en in sommige gevallen staat er echt foute informatie op verschillende websites.

Een kart is uiteraard niet te vergelijken met een auto omdat een kart geen veersysteem heeft zoals een auto en het allergrootste verschil is uiteraard dat een kart een vaste achteras heeft. 100% sper dus. Bij een kart komt de vering uit het chassis en de banden. Toch kun je er een hoop van leren.

Om te reageren op de vraag over spacers, hiermee wordt uiteraard het spoor van de desbetreffende as breder gemaakt. Op een gestuurde as heeft dat andere effecten dan op een niet sturende as. In het karten zie je dat men in de regen vaak op een smaller spoor rijdt dan tijdens droge omstandigheden. Één van de redenen waarom dit is heeft te maken met gewichtsverplaatsing of op z'n engels weightdistribution. Kort gezegd leunt een voertuig met een breed spoor minder op het buitenste wiel dan hetzelfde voertuig met een smaller spoor als je ervan uitgaat dat de bocht hetzelfde blijft en de snelheid ook. Een voertuig met een smal spoor zal een wiel aan de buitenkant dus zwaarder belasten dan een voortuig met een breder spoor. Hierdoor zal een band van de auto met het smalle spoor dus eerder grip verliezen.

Spoor verbreding op de achter as heeft als nadelig effect dat de auto moeilijker instuurt, hij wil dus langer rechtdoor. Dit effect wordt erger als er een sperdiff wordt gebruikt. Het voordeel is dat de as langer (lees bij een hogere snelheid) z'n grip kan houden in een bocht. Op de vooras heeft een breder spoor een positief effect op het insturen, de as wordt echter ook minder stabiel op rechtuit rijden.

Je zult vast wel eens van schuurstraal gehoord hebben. Vroeger waren er karren welke met de vooras om 1 draaipunt draaiden (bij een auto draaien de wielen om twee draaipunten). De voorwielen van die karren stuurde hiermee allebei perfect parallel. Nadeel is dat wanneer je met zo'n kar op het voorwiel aan één zijde een steen raakte je een enorme klap in de besturing voelde met een heftige draai tot gevolg, instabiel dus. Het obstakel trekt het stuur als het ware verder de bocht in. Zo'n stuursysteem heeft een positieve schuurstraal. Een negatieve schuurstraal is stabieler en zelfcorrigerend. Voor een personen auto op de weg dus veiliger. Volkswagen was één van de eerste met een negatieve schuurstraal.

Pas dus op met spacers dat de schuurstraal niet naar het positieve omslaat vanwege het effect van de bocht in trekken.


04 maart 2021 19:11
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: porsche spoorverbreders
bedankt voor jullie info.
zal ff kijken wat ik nu ga doen.
thx


05 maart 2021 10:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.