Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 19:59



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Vragen over ET waarden en spacers voor een 2006 Cayman 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2006 Cayman S 3.4 (ex: 1983 911 SC)
Midden Brabant
Bericht Vragen over ET waarden en spacers voor een 2006 Cayman
Ik heb vandaag Fuchs like velgen op mijn 2006 Cayman laten monteren. Het voldoet wat looks betreft helemaal aan mijn verwachtingen!

Ik heb echter wel wat technische vraagtekens.

De ET waarden wijken af van de standaard Porsche velgen:

- ET waarde vóór is 50mm t.o.v. 57mm standaard. Volgens het internet (...) is een afwijking van 5mm acceptabel. Moet ik me zorgen maken om een afwijking van 7mm?
- ET waarde achter is 47mm t.o.v. 43mm standaard. Dat zit dus wel goed. Echter, er zijn 5mm spacers nodig gebleken om de banden vrij te houden van de schokbreker. 5mm voelt echter nogal krap aan. De velgen met spacers zijn gemonteerd met de originele Porsche bouten. Zou ik deze moeten vervangen door 5mm langere bouten, of valt het zo binnen de marge? Als ik toch meer ruimte wil tussen band en schokbreker, kan ik b.v. naar 7mm of 10mm spacers gaan. Er is nog genoer ruimte over in de wielkasten, dat zit wel goed. Maar bij 10mm gaat de ET waarde naar 37mm, dus 6mm afwijking van standaard.

Kortom, alles zo laten, of moet er toch nog iets gebeuren om het beter/veiliger te maken?

Groeten, Peter
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


18 aug 2021 15:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster S 987 Ducati Monster 1200S Giant TCR Advanced 1
Rotterdam
Bericht Re: Vragen over ET waarden en spacers voor een 2006 Cayman
Nee, zorgen maken lijkt me niet nodig. Kijk naar de voorvelgen of ze uitsteken t.o.v. de carrosserie. Zo niet, geen issue.
Hebben ze nog wat ruimte, zou je zelfs nog spacers voor kunnen overwegen. Als ik het zo zie op de foto's lijken spacers niet nodig.

Die spacers achter begrijp ik wel, je velgen zijn iets naar binnen gekomen, dus dichter bij de wielophanging.
Het is verstandig langere bouten te monteren, te kort wil je absoluut niet.
Als ik het goed heb, hebben de spacers eigen bouten voor montage waarna de bouten van de velgen op de spacers gaan. Althans, zo is het bij mijn spacers, maar die zijn breder.

Iets bredere spacers kan geen kwaad om meer ruimte te hebben met je wielophanging, zolang ze maar niet gaan uitsteken buiten je carrosserie, dat ziet er niet uit.
Overigens te dikke spacers is ook weer niet de bedoeling, daar is het onderstel niet op ontworpen. Hoe verder de bouten naar buiten gaan, des te meer momentkracht op die bouten. 10 mm lijkt me niet meteen een probleem trouwens. Op mijn Boxster S 987 van 2006 heb ik achter 15 mm spacers en zou zelfs nog iets meer kunnen.

O ja, verlagen maakt het geheel wel veel mooier en beter in proportie :salut:
_________________________________________
"Do. Or do not. There is no try."


18 aug 2021 16:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Vragen over ET waarden en spacers voor een 2006 Cayman
Meer dan 30mm uitsteken buiten de carosserie is APK-afkeur en kans op een boete als je aangehouden/gecontroleerd wordt. Daarnaast mag de spoorbreedte van personenauto’s niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


18 aug 2021 17:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2006 Cayman S 3.4 (ex: 1983 911 SC)
Midden Brabant
Bericht Re: Vragen over ET waarden en spacers voor een 2006 Cayman
De spoorbreedte blijft ruim onder de 1% afwijking met deze waarden. En alles blijft nog mooi binnen de wielkasten, dus daar maak ik me geen zorgen over. Maar wel bedankt voor de info, altijd goed om te controleren.


18 aug 2021 19:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Vragen over ET waarden en spacers voor een 2006 Cayman
Voor de inschroefdiepte van de bouten kan je ongeveer het volgende aanhouden: minimaal Boutdiameter x 0,8 (dus bij bijvoorbeeld M10 is de inschroefdiepte 8mm).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


18 aug 2021 20:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2006 Cayman S 3.4 (ex: 1983 911 SC)
Midden Brabant
Bericht Re: Vragen over ET waarden en spacers voor een 2006 Cayman
Ik zat even het boekje door te nemen wat bij de auto zat waarin de standaard uitrusting en de opties vermeld staan (met prijzen). En wat zie ik: een optie was 5mm spacers rondom! Met langere bouten.

Ik heb nog even uitgerekend hoeveel dichter de nieuwe velg/band op de schokbreker is gekomen: 8,7mm. Dat komt omdat de nieuwe velg 10 inch breed (10J) is t.o.v. de 9 inch (9J) voor de standaard velg. Dat is dus 12,7mm dichter op de schokbreker (halve inch), minus 4 mm hogere ET waarde levert 8,7mm (tenzij ik e.e.a. verkeerd bereken). Een spacer van 5mm vind ik dan toch te krap.


18 aug 2021 22:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.