Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 13:31



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
G-model "slepende" banden vooraan 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht G-model "slepende" banden vooraan
Hoi,
Moeilijk om uit te leggen maar bij het manoeuvreren en dus kort afdraaien lijkt het alsof de voorwielen over de beton "schuiven" wat een schokkend gevoel geeft in de wagen en aan het stuur.
De banden lopen niet aan.
Is dit een uitlijningsprobleem of eerder normaal te noemen.
Heb ook gemerkt dat de stabilisatorstang nogal los is de rubbers zit (en dan bedoel ik écht 2mm speling) is dit ok of kan dit met het bovengenoemde probleem te maken hebben.
Hans


21 jan 2022 15:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Porsche dingetje, ik heb het met de 3.2, de 996 en jawel ook met de 991
_________________________________________
Got coffee?


21 jan 2022 15:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Idd en zelf met een Panamera. Komt mede door het koude weer/banden. In de zomer zal je er veel minder last van hebben :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


21 jan 2022 16:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Technisch logisch verhaal:

Bij een breed loopvlak heb je, wanneer je een korte draaicirkel maakt of scherp stuurt zoals je zegt, dat de binnenkant van je band een kortere draaicirkel doorloopt dan de buitenkant van je band. Bij het andere voorwiel dan uiteraard andersom.

De binnenkant van je band legt dan een kleinere afstand af bij 1 omwenteling dan de buitenkant, maar dat kan natuurlijk niet zomaar want de linkerkant en rechterkant van je band zitten vast aan elkaar via het loopvlak daartussen.

Hierdoor bouwt zich wringend een mechanische spanning op in het loopvlak, die als hij groot genoeg wordt ervoor zorgt dat een deel van het loopvlak slippend over de grond “terugspringt” - waarna het weer van vooraf begint. Dat verklaart het periodiek schokken.
Ditzelfde mechanisme zorgt voor het krijsen van tramwielen in een bocht (schuren van metaal van een wiel op metaal van de rails, omdat de binnenkant en buitenkant van het wiel die aan elkaar vast zitten gedwongen worden een verschillende afstand af te leggen en dus plaatselijk gaan slippen).

De oorzaak van dit wringen van de linkerkant en de rechterkant van je loopvlak is te vergelijken met wat op iets grotere schaal gebeurt met je linker en rechter achterwiel. In een bocht leggen die ook verschillende afstanden af; daar zou zich een soortgelijke spanning opbouwen als er geen differentieel tussen zat.

Normaal dus en niet te voorkomen.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


21 jan 2022 19:26
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Tevens is het de reden dat we in Nederland meestal westenwind hebben.
Weliswaar zitten luchtmoleculen niet aan elkaar vast maar een luchtmassa beweegt toch enigzins als een geheel.

Off-topic??? nee hoor :cheesy:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


21 jan 2022 20:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Was dat nou weer voor stomme reactie op een goed bedoeld en “zoals t is” antwoord…
Hier heb je m.i. meer aan dan een antwoord van “heb ik ook op een ander type auto” .

Enniewee - misschien zijn er ook forummers die t leuk vinden om kennis te nemen waarom dit zo is - in plaats van “ huuh dat heb ik ook … “
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


21 jan 2022 20:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
@Lindemans: goede uitleg van je, maar ik weet bijna zeker dat temperatuur ook van invloed is. Hoe warmer het rubber, hoe flexibeler en dus denk ik dat het "terugspringen" minder is. En uiteraard is de wieluitlijning/-ophanging/-stand ook van invloed. Toch?
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


21 jan 2022 21:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
De uitleg van Lindemans klopt, maar niet alleen het verschil in afgelegde weg tussen de linker of rechter kant van de band speelt een rol (wordt deels opgevangen door de beweging van de lamellen/blokjes op de band en de richting van de insnijdingen van het bandenprofiel - oa daarom heeft een band tegenwoordig een draairichting). Zoals aangegeven, een differentieel zorgt voor de opvang van het verschil in draaisnelheid... rij maar eens met een met starre achteras, dan ga je elke bocht in een drift door (is ook heel sletig voor de banden) ... maar het gaat nog een hele stap verder...

Alleen een Porsche dingetje? Dacht het niet....
Is bij alle merken een zo, bij een sturende as met fusees (dus geen centraal draaipunt zoals bv een aanhanger met losse dissel) speelt het Ackermann-principe:
het buitenste wiel in de bocht heeft een andere draaicirkel dan het binnenste waardoor er spanning ontstaat omdat beide wielen aan ander spoor volgen, om die spanning op te vangen moet 1 van de twee wielen zijn grip lossen of de boel wordt uit elkaar getrokken, dat lossen van de grip geeft je het gevoel dat er een wiel slipt of springt/stuitert. Het 'probleem' is dus algemeen. Btw, het piepend geluid dat je hoort in op vb garagevloeren bij kort draaien heeft meer te maken met de eigenschappen van je band. Iedereen kent wel het piepende geluid van nieuwe schoenen op dezelfde ondergrond...

Op gewone personenwagens heb je daar minder last van dat 'rechtdoor schuiven en stuiteren', omdat die nu eenmaal een andere afstelling hebben dan een sportievere wagen zoals onze wagens. Hoe sportiever, hoe extremer de afstelling....

Onder invloed van een aantal factoren kan het effect wel vergroten of verkleinen, als je een onaangenaam of zelfs zorgwekkend gevoel krijgt, kan je een aantal dingen (laten) controleren en eventueel aanpassen.
(Zeker op een G zou ik toch even een aantal zaken nakijken gezien de ouderdom. Ik ken natuurlijk niet de onderhoudshistoriek.)

Enkele tips om eens na te kijken:

Begin met de staat van je banden na te kijken,
- ouderdom? te oud heeft verduurde rubber, minder grip en dus meer schuif effect bij dwarskrachten (gevaarlijk! ook minder grip bij het remmen!)
- bandendruk? Te laag krijg je meer 'zijdelings rol' gevoel, te hoog gaat de band 'bol' op de ondergrond staan, minder grip oppervlak hebben en dus meer 'schuiven' bij zijdelingse kracht (zeker in combinatie met een oude band)
- Welk type band heb je? N codering (dus een harde wand) of niet? Hoe harder de zijkant van de band, hoe minder 'sliphoek' deze band toelaat (is de hoek waaronder een band met gedraaid wiel toch rechtdoor wil door het profiel dat de richting van de grip aangeeft). Hoe kleiner die hoek, hoe sneller de band grip moet verliezen en zo het schuiven/stuiteren versnelt veroorzaakt) - laag profielbanden hebben hier trouwens ook meer last van, maar die staan waarschijnlijk niet op je G- velgen.

Bij een achterwielaandrijver zal de kracht die je wagen in beweging brengt, altijd rechtdoor zijn, je sturende wielen moeten die voorwaartse kracht omzetten naar een zijdelinkse kracht en daar hebben ze even tijd voor nodig, dwz de grip opbouwen (sliphoek), de rolneiging van de band opvangen (wandsterkte en bandendruk), de speling op de rollementen, speling op de stuurstang, flexibiliteit van de draagarm en vering, die flexibiliteit (of starheid) overbrengen via de torsiestang naar het binnenste wiel van de bocht (stabiliteit creëren), ... dat kost allemaal tijd (fracties van seconden, maar toch) en daardoor denkt je dat die wagen toch eerst precies rechtdoor wil en over de banden schuift. Als je die bewegingen en spelingen kan beïnvloeden, heeft dat uiteraard een effect op dat 'doorschuiven'. Door een goede uitlijning en goed afgestelde stuurinrichting heb je daar invloed op. Laat eens nakijken op afstelling/speling/eventueel versleten kogelgewrichten? Camber en caster hebben een verschillende invloed op het stuurgedrag bij bochten aan hoge of lage snelheid (zoals maneuvres - trage snelheid of race gebruik - hoge snelheid). hier maak je dus zelf een keuze voor het gedrag van je wagen. Een derde afstelling die een enorme invloed heeft op het al dan niet wringen bij korte bochten, is de sporing (hier speelt het Ackermann-effect de grootste rol) uit- of toespoor maakt korte bochten net makkelijker of moeilijker... maar ook hier kies je zelf voor een afstelling op basis van je gebruik (het betere bochtenwerk, iets meer uitspoor, een betere rechtdoor stabiliteit iets meer toespoor)
Dus, het uitlijnen van je wagen is vakwerk! en (met alle respect voor de lokale bandenboer), een sportwagen wordt anders uitgelijnd dan een gewone personenwagen....

Betreft je stabilisatiestang, die zit in principe vast, vermoedelijk zijn de rubbers uitgedroogd/versleten. Als je de werking van een stabilisatorstang kent, dan weet je dat die ervoor zorgt dat een belasting links overgebracht wordt naar rechts en omgekeerd, zodat de wielen/banden altijd een gelijkaardige druk/grip op de weg kunnen houden en zo wagen stabiel reageert bij optrekken, remmen en in bochten. Als er speling op die stang komt, krijg je dus ook een beetje meer verschil op de beweging van de draagarmen/in en uitgaande beweging van de veren en dus ook op de verdeling van de bandendruk/grip ... waardoor de wagen minder strak reageert en dus meer onstabiliteit toelaat met als gevolg dat de wagen meer zwalpt en een minder goede wegligging heeft. Daar heb je dus weinig of geen last van bij die maneuvers waar je over sprak, maar wel bij hogere snelheid, en dat is dan weer niet ongevaarlijk.... Vaak zijn versleten rubbers ook te herkennen aan een kloppend geluid op vb kasseiwegen (maar dan zijn de rubbers echt al ver versleten)

Dus, ja, dat is normaal in bepaalde mate, maar als je het echt voelt en je stelt je er vragen bij, beter even laten nakijken door iemand die weet wat hij doet!
Nog veel plezier met je 11je!

@brulaap, ja, behalve die wieluitlijning, -ophanging en -stand heeft temp ook een invloed, maar eerder net omgekeerd... hoe warmer, hoe soepeler de rubber en hoe meer grip die heeft, hoe meer grip hoe meer 'terugspring effect', want de kracht om die grip te breken is groter, dus een grotere reactie als die lost.... (waarom worden banden in de racerij voorverwarmt? om meer grip te hebben.... en dus meer actie/kracht over te kunnen brengen op de baan met als reactie meer acceleratie/snelheid.)
_________________________________________
"4 wheels move the body, 2 wheels move the soul"... except Porsche, they move both of them!


22 jan 2022 4:56
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
lindemans schreef:
misschien zijn er ook forummers die t leuk vinden om kennis te nemen waarom dit zo is - in plaats van “ huuh dat heb ik ook … “

Jazeker. Dank.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 jan 2022 7:51
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Wow ! merci voor de uitleg.
@Bollocks. Er zitten sinds een paar weken nieuwe banden op en daar heb ik hetzelfde gevoel bij, alleen "schuiven" ze minder dan bij de oude.
De bussen , daar ga ik aan werken,..ik heb ondertussen een schema gevonden waar er zoal bussen zitten onder een 911.

Ervaringen zijn belangrijk, technische uitleg evenzeer.
Ik heb ooit een X5 gehad met bredere sloffen onder en daar had je dat gevoel niet, maar dat ligt dan misschien ook aan het feit dat er een servo op zat.

Thx voor de bijdragen.
Hans


22 jan 2022 10:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Brulaap schreef:
@Lindemans: goede uitleg van je, maar ik weet bijna zeker dat temperatuur ook van invloed is. Hoe warmer het rubber, hoe flexibeler en dus denk ik dat het "terugspringen" minder is. En uiteraard is de wieluitlijning/-ophanging/-stand ook van invloed. Toch?


Hoeveel spanning in het loopvlak opgebouwd kan worden voordat hij weer terugspringt zal inderdaad afhangen van hoe dik en flexibel het loopvlak is en de wrijving met de weg - zal bij andere temperatuur, dikte van profiel, type rubber en grip op t wegdek etc. inderdaad anders zijn.

Op een glad wegdek (coating van parkeergarage bv) zal er weinig spanning opbouwen omdat het loopvlak waar de spanning zich opbouwt makkelijk en dus weer snel over het wegdek kan glijden, daarom gaat het daar piepen in plaats van bonken. Op een echt glad wegdek zal je niets horen/merken (ijs).
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


22 jan 2022 11:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
horn schreef:
lindemans schreef:
misschien zijn er ook forummers die t leuk vinden om kennis te nemen waarom dit zo is - in plaats van “ huuh dat heb ik ook … “

Jazeker. Dank.

Lindemans’ bijdragen zijn altijd waardevol, want technisch en onderbouwd. Ook hier weer, waarvoor dank.


22 jan 2022 13:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
lindemans schreef:
Was dat nou weer voor stomme reactie op een goed bedoeld en “zoals t is” antwoord…
Nou nou een beetje rustig aan alsjeblieft. Er zijn parallellen tussen een band en de atmosfeer. Dat is ook "zoals t is".
Overigens herken ik dit gestuiter niet van mijn eigen auto.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


23 jan 2022 3:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
lindemans schreef:
Was dat nou weer voor stomme reactie op een goed bedoeld en “zoals t is” antwoord…
Hier heb je m.i. meer aan dan een antwoord van “heb ik ook op een ander type auto” .

Enniewee - misschien zijn er ook forummers die t leuk vinden om kennis te nemen waarom dit zo is - in plaats van “ huuh dat heb ik ook … “

+1
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


23 jan 2022 11:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Lindemans, dank voor het uitleg, mn koud weer meer last van en dacht ik dat de stuurkogels van mijn 3.2 aan hun eind waren…. :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


23 jan 2022 12:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Bollocks schreef:
@brulaap, ja, behalve die wieluitlijning, -ophanging en -stand heeft temp ook een invloed, maar eerder net omgekeerd... hoe warmer, hoe soepeler de rubber en hoe meer grip die heeft, hoe meer grip hoe meer 'terugspring effect', want de kracht om die grip te breken is groter, dus een grotere reactie als die lost.... (waarom worden banden in de racerij voorverwarmt? om meer grip te hebben.... en dus meer actie/kracht over te kunnen brengen op de baan met als reactie meer acceleratie/snelheid.)


Dat er bij warmer weer meer grip is, OK. Maar dat er dan ook meer terugspring effect is geloof ik (nog) niet (of we hebben het over wat anders, maar dat denk ik niet :D ).
Ik heb nu mijn 4e P (waarvan 3 verschillende modellen); alle 4 nieuw gekocht en een paar jaar mee gereden. Mijn huidige P is ruim een half jaar oud, staat altijd op dezelfde plek geparkeerd en ik heb ook bij deze het terugspringen alleen bij lage temperaturen en bij het wegrijden van de parkeerplek (is ook bij de andere 3 P's zo geweest). Kan je mij uitleggen hoe dat kan?
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


23 jan 2022 19:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Mijn Jip en Janneke reactie: G-model heeft een wat ouderwetse wielophanging waar het verspringen een bijwerking van is. Gebeurt ook bij mijn 3.2, maar alleen bij koud weer. En dan maakt het niet uit of er wat oudere of gloednieuwe banden onder zitten.
Mijn 911 heb ik ooit in de winter gekocht en toen merkte Eric Hendriks dat bij de aankoopkeuring op. Veel later zijn er nog wel eens nieuwe draagarmen ondergegaan, ook schokdempers vervangen, afstelling zal dus ook wel aandacht hebben gekregen. Maar als het koud weer is, altijd verspringen bij korte draaicirkel.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


23 jan 2022 22:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Merci, ben ik toch een beetje geruster.


24 jan 2022 17:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: G-model "slepende" banden vooraan
Nicolò schreef:
Mijn Jip en Janneke reactie: G-model heeft een wat ouderwetse wielophanging waar het verspringen een bijwerking van is. Gebeurt ook bij mijn 3.2, maar alleen bij koud weer. En dan maakt het niet uit of er wat oudere of gloednieuwe banden onder zitten.
Mijn 911 heb ik ooit in de winter gekocht en toen merkte Eric Hendriks dat bij de aankoopkeuring op. Veel later zijn er nog wel eens nieuwe draagarmen ondergegaan, ook schokdempers vervangen, afstelling zal dus ook wel aandacht hebben gekregen. Maar als het koud weer is, altijd verspringen bij korte draaicirkel.


Oorzaak is niet de wielophanging, maar de combinatie van een brede band in een korte draaicirkel.
Is in ieder geeval normaal en komt niet door een probleem met de auto of de banden.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


26 jan 2022 10:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.