Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 9:10

Ik heb al een en ander gelezen over het eventueel achteraf inbouwen van stuurbekrachtiging in een Porsche 911 3.2 maar dan kom je bijna altijd op een elektrische unit van EZ Powersteering, op zich een prima oplossing maar zou je er ook een “standaard” hydraulische stuurbekrachtiging in kunnen bouwen? Ik geloof dat vanaf 1989 (bij de 964) begonnen is met het inbouwen van stuurbekrachtiging. Behalve cosmetisch was er niet veel meer veranderd aan de 911 dus lijkt het mij mogelijk om in mijn Porsche van 1985 stuurbekrachtiging in te bouwen! Heeft hier iemand ervaring mee of weet iemand of dit kan of niet?

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 9:44

Vond dat altijd de meest overbodige aanpassing :scratch:
Een 911 met motor achterin en stuurde altijd perfect :thumleft:

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 18:04

Of het technisch kan weet ik niet, maar het lijkt me best een ingreep. Waar monteer je de pomp?

Maar waarom zou je hydraulisch willen? Een elektrisch systeem zou je zo moeten kunnen afstellen dat je er alleen gemak van hebt bij inparkeren en dat je er verder weinig last van hebt.

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 20:17

Ik heb de EZ Powersteering in mijn 3.2 Targa van 1987 en zou nooit meer zonder willen. Echt TOP-spul! Snelheidsafhankelijk, dus bij 30 per uur en parkeren zeer vlot en bij 200 per uur een stuk stugger.
Neen, ik kan enkel maar reclame maken voor EZ Powersteeriing :thumleft: . Ik heb ze zelf ingebouwd, dus zo moeilijk is het niet.

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 21:15

EugeneW schreef: Behalve cosmetisch was er niet veel meer veranderd aan de 911


Onderhouds is de 964 een compleet andere auto, van bodemplaat tot de wielophanging (veren in plaats van torsie). Daarnaast is ook de elektronica volledig anders. Kan het? Ja alles kan maar je zult flink moeten 'zagen & boren' om dit voor elkaar te krijgen; om te beginnen met de plaatsing van de pomp voor de stuurbekrachtiging. Elektrische bekrachtiging is misschien nog niet zo'n slecht idee :wink:

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 21:39

Ik heb het nooit gemist die stuurbekrachtiging op de 3.2. Ja bij inparkeren ging het wat zwaar, maar Soih.

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 21:50

Waarom zou je het willen :?:

Wat er niet op zit, kan ook niet kapot :idea:

Ik heb dan ook geen rembekrachtiger meer op de Carrera 3.2 :drive:

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 22:27

misschien op zoek naar comfort voor hem of haar, niet allemaal gelijk zeggen niet nodig want ik ....... Hij wil het er graag op.

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

23 aug 2022 22:46

Die van EZ is dan wel het eenvoudigste te installeren ... wil je meer OEM, dan kom je er aan om een pomp te plaatsen in de motor-ruimte en leidingen naar voren toe te leggen :idea:

Wellicht ook eens de uitlijning, camber etc. laten controleren - want 'an sich' stuurt een Carrera 3.2 helemaal niet zwaar :wink:

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

24 aug 2022 12:35

EugeneW schreef:Ik geloof dat vanaf 1989 (bij de 964) begonnen is met het inbouwen van stuurbekrachtiging. Behalve cosmetisch was er niet veel meer veranderd aan de 911 dus lijkt het mij mogelijk om in mijn Porsche van 1985 stuurbekrachtiging in te bouwen!



Niet veel meer veranderd??


Het cosmetische verschil tussen een 3.2 en 964 zijn vooral de bumpers, achterlichtset en wielen. Een redelijk kleine aanpassing dus.
Onderhuids is álles anders en is het eigenlijk een andere auto die ongeveer dezelfde motor en versnellingsbak hebben in een jasje van de oude 911.

( autofabrikanten kiezen om marketing reden steeds maar weer dezelfde naam ook al zijn het vaak hele andere auto's. Denk maar aan een 996 en alles wat daarna kwam, dat is zo anders dan een 911, maar voor de verkoop heeft het nog steeds dezelfde naam)



Stuurbekrachtiging van 964 gaat dus niet zomaar even passen in een 911 van voor 1988. Zelfs met een week carrosserie zaag en las werk ben je nog niet op 25% van wat het aan tijd zou gaan kosten.

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

25 aug 2022 17:38

Dank voor de reacties, ik dacht dat het wat eenvoudiger zou zijn maar dat is dus niet, jammer.
Waarom zou ik graag stuurbekrachtiging wil is, omdat ik het sturen bij lage snelheid schokkerig vind, het stuur slaat nogal (naar links en rechts) als je over een hobbeltje rijdt, en is nog erger als je over een stenen weg rijdt. Met stuurbekrachtiging heb je daar geen last van, althans in een moderne auto. Mijn bandenspanning heb ik gecontroleerd en is goed.
Of is er dan iets mis met mijn stuurinrichting?

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

25 aug 2022 17:47

Ik zit te denken aan een stuur-demper … die zijn er voor klassieke auto’s ….

EugeneW schreef:Of is er dan iets mis met mijn stuurinrichting?


Laat er eens naar kijken door een deskundige … voordat je (té) veel geld uit gaat geven voor iets dat niet de oplossing is ;)

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

26 aug 2022 18:42

Standaard zit er toch geen stuurdemper op een Porsche 911 3.2 toch?

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

27 aug 2022 9:06

Als ik "gewoon toer" laat ik het stuur maar een beetje zijn gang gaan bij rechtuit rijden, door niet al te krampachtig stuur vast te houden. :scratch:

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

27 aug 2022 10:35

Goede banden, uitgebalanceerd uiteraard en daarnaast ook onderstel uitgelijnd en uitgewogen - dan hoort zo’n 3.2 gewoon snaarstrak te sturen en alles wat je in je stuur voelt, hòòr je ook te voelen als je tenminste van autorijden houdt.
Stuurbekrachtiging is een filter dat je verderweg houdt van wat er tussen wiel en weg gebeurt….

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

27 aug 2022 13:04

Twee keer per week wat oefeningen doen met de armen werkt misschien ook, dan heb je ook "stuurbekrachtiging".
Niet elektrisch of hydraulisch maar musculistisch :)

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

27 aug 2022 13:56

EugeneW schreef:Standaard zit er toch geen stuurdemper op een Porsche 911 3.2 toch?


Inderdaad - dat is dan ook overbodig gewicht ;)

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

27 aug 2022 15:35

EugeneW schreef:Dank voor de reacties, ik dacht dat het wat eenvoudiger zou zijn maar dat is dus niet, jammer.
Waarom zou ik graag stuurbekrachtiging wil is, omdat ik het sturen bij lage snelheid schokkerig vind, het stuur slaat nogal (naar links en rechts) als je over een hobbeltje rijdt, en is nog erger als je over een stenen weg rijdt. Met stuurbekrachtiging heb je daar geen last van, althans in een moderne auto. Mijn bandenspanning heb ik gecontroleerd en is goed.
Of is er dan iets mis met mijn stuurinrichting?

Nooit iets van gemerkt bij mijn 3.2, wel eens in een andere 3.2 gereden om het verschil te voelen……. :?:

Stilstand zwaar maar heel iets rollen lukt toch wel lijkt mij. De mijne stuurt strak en ik voel alles, net in de stoelen….contact met de weg. Ook met mijn 888, alles voel ik…zelfs de kleinste steentje…. :mrgreen:

Re: Stuurbekrachtiging op Porsche 3.2 1985

31 aug 2022 7:30

EugeneW schreef:Dank voor de reacties, ik dacht dat het wat eenvoudiger zou zijn maar dat is dus niet, jammer.
Waarom zou ik graag stuurbekrachtiging wil is, omdat ik het sturen bij lage snelheid schokkerig vind, het stuur slaat nogal (naar links en rechts) als je over een hobbeltje rijdt, en is nog erger als je over een stenen weg rijdt. Met stuurbekrachtiging heb je daar geen last van, althans in een moderne auto. Mijn bandenspanning heb ik gecontroleerd en is goed.
Of is er dan iets mis met mijn stuurinrichting?


Over een hobbel en slaan kan duidelijk te maken hebben met je stuurstangen. Heb je de auto verlaagd? Dan wordt dit effect sterker als je niet je stuurhuis ook in zoveel mogelijk rechte lijn houdt. Hier is een hele simpele aanpassing voor (2 ringen ertussen) Stuurstangen kunnen ook speling geven op de koppeling aan stuurhuis, als versleten zet dan de turbo stuurstangen erop. Stuurt ook een stuk strakker / directer en daarmee ook rustiger.
Plaats een reactie