Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Zweverige 991.2 advies gevraagd

16 feb 2023 23:13

Hi PF-leden, sinds enkele weken rijd ik dagelijks in een 991.2 C4. Ik vind hem eigenlijk wat zweverig/dansend rijden. Hogere snelheid bochten gewoon niet strak. Vorige week in dld geweest en daar vond ik m boven 140 ronduit instabiel. Bij de 160 ingehouden. Je zou toch zeggen dat zo een auto snaarstrak moet zijn. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

16 feb 2023 23:23

Gokje. Niet de goede voor 991 vrijgegeven banden met N codering.




.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 0:25

Zelfs mijn Panamera is bij de 200+ nog heel vertrouwd. Laatst in een 992 gereden tot een snelheid van 290+ en ook dat was echt allemaal zeer strak.
Dus dat het bij 160 al onzeker aanvoelt kan niet kloppen. Eigenlijk zelfs niet als er gewoon goede, maar zonder N codering banden onder zitten.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 2:25

Als het zo dramatisch is moet het snel te vinden zijn. Niet goed uitgelijnd oid?

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 8:24

Verschillende banden op de vooras en achteras kan ook nog

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 8:30

Leeftijd van de banden rondom :?:

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 8:56

Clueless schreef:Dus dat het bij 160 al onzeker aanvoelt kan niet kloppen. Eigenlijk zelfs niet als er gewoon goede, maar zonder N codering banden onder zitten.

Ah, je hebt ervaring met rijden 991 met banden zonder N-codering? :thumleft: Dan kan de oorzaak van geen N-codering banden vergeten worden. :roll:





@ de Fiscalist:
Klopt. Gevolg verkeerde banden vaak zwaar onderschat. Je kunt nog beter 4 banden zonder N codering hebben dan alleen achter zonder N codering.
Zeker bij een hoog sensitieve C4.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 9:23

Is je bandenspanning juist?

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 10:43

Erwin schreef:
Clueless schreef:Dus dat het bij 160 al onzeker aanvoelt kan niet kloppen. Eigenlijk zelfs niet als er gewoon goede, maar zonder N codering banden onder zitten.

Ah, je hebt ervaring met rijden 991 met banden zonder N-codering? :thumleft: Dan kan de oorzaak van geen N-codering banden vergeten worden. :roll:





@ de Fiscalist:
Klopt. Gevolg verkeerde banden vaak zwaar onderschat. Je kunt nog beter 4 banden zonder N codering hebben dan alleen achter zonder N codering.
Zeker bij een hoog sensitieve C4.


Oeps, sorrie voor de verwarring. Ik heb ervaring met het rijden in een 992 maar die was met N codering en dat reed echt super strak tot zeer hoge snelheid.
Mijn Panamera rijdt in de winter met goede banden maar zonder N codering en eerlijk gezegt merk ik geen verschil met mijn zomerbanden die wel een N codering hebben. En ook met mijn winterbanden ga ik tot ruim voorbij de 200km/uur zonder enige onzekerheid in het rijgedrag te voelen.
Ik combineerde deze twee gegevens en concludeerde dat het bij goede banden echt niet zo'n dramatisch effect moet hebben. 160km/uur is echt nog niks.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 10:45

Erwin schreef:Klopt. Gevolg verkeerde banden vaak zwaar onderschat. Je kunt nog beter 4 banden zonder N codering hebben dan alleen achter zonder N codering.
Zeker bij een hoog sensitieve C4.


Dat is wel een leuke om eens in te laten werken op de grijze massa.... :!:







Ben dan ook wel benieuwd dat mijn eigen conclusie, overeenkomt met de werkelijkheid :)

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 10:58

Clueless schreef: ik ervaring met het rijden 992 met N codering en dat reed echt super strak

Had je eens met dezelfde banden zonden N codering moeten proberen. Dan had je 'reed echt super strak' vast niet geschreven.



Clueless schreef:Mijn Panamera rijdt in de winter met goede banden maar zonder N codering en eerlijk gezegd merk ik geen verschil met mijn zomerbanden die wel een N codering hebben.
Ik combineerde deze twee gegevens en concludeerde.....

Eerder kon je bij het merk Porsche onderling nog wel vergelijken. Dat is niet meer.

Een gewone auto als een Panamera met het gewicht van een tank is het niet vergelijken met een sportwagen met het motorgewicht achter de achteras. :!:

Leg eens voor 500 kilo aan zandzakken achter in de koffer van de Panamera en rij ook die snelheden. Dan mag je meepraten :mrgreen:

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 12:54

:mrgreen: :mrgreen: :twisted:

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 14:33

< W166 ligt nu op zijn knieën bandencodes en -spanningen te controleren en op te schrijven >
:popcorn:

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 15:19

Weegt een motor van een 911 dan 500 kg? Best wel veel

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 15:33

Eens, ik denk dat een panamera in zijn achteruit zonder N-codering met 100kph rijden ook moeten werken :drive:

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 16:00

renetrzes schreef:Weegt een motor van een 911 dan 500 kg? Best wel veel

Volgens mij hooguit de helft.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 16:31

renetrzes schreef:Weegt een motor van een 911 dan 500 kg? Best wel veel

In verhouding van motor tot overige gewicht 911 in relatie tot het gewicht van een Panamera zou het nog wel eens kunnen kloppen...

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 17:56

Precies wat ik bedoelde Horn. :thumleft:

Een kleine 200 kg achterin een Panamera leggen van 2200 kg met een laadvermogen van ongeveer 450 kg maakt niet zo veel indruk lijkt mij .
Alles in verhouding, daarom noemde ik zomaar 500kg. Zal misschien nog wel meer moeten zijn om hem staartlastig te maken.

Maar om niet alles te serieus te maken plaatste ik deze achter die zin: :mrgreen:

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 19:02

Nou, mooie boel. Doe ik zo mijn best wordt ik uitgelachen met mijn Panamera :ba:
No worries.

Ik ben inmiddels wel benieuwd wat voor een banden eronder zitten of heb ik dat gewoon gemist?

Als ik het goed begrijp zijn de N banden vooral verstevigd in de wanden maar ik heb nu banden met extra stevige wanden zonder N codering. Ik kan mij slecht voorstellen dat dat echt zoveel verschil zal maken. Mogelijk bij hele hoge snelheden maar in de oorsrponkelijk tekst gaat het om 140km/uur. Dat moet toch zelfs met waaiboom banden te doen zijn. Of is een 991 echt zo driftig dat dat zo nauw luistert?

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 19:09

Ik was ook een keer eigenwijs (964) toen er schaarste was voor de juiste achterbanden met n-codering. 2 mnd later toch een set met n codering gekocht (beiden conti toen). Je voelt me echt een beetje over de zijwang heen rollen, bij mij op de snelweg al vanaf 100km/h en in alle bochten voel je t. Niet fijn.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 20:24

Ik heb het bij de 997 4s ook gehad. Toen ik die kocht stond die op michelin’s. Heb de auto laten uitlijnen en rondom verse p-zerro’s en alles was opgelost

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 22:32

N codering is niet alleen een steviger zijwand maar ook een andere mix van compounds. De compounds kan verschillen van binnen naar buiten maar ook tussen voor en achter.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

17 feb 2023 23:11

https://www.youtube.com/watch?v=iTbzQAM07t0
Deze meneer heeft er bepaalde ideen over.

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

18 feb 2023 8:11

Mbt hardere wangen. Mijn Mini Cooper S John Cooper Works werden met runflats geleverd. Klein dus geen plek voor een reservewiel. Bij de eerste bandenwissel bij beide gewisseld voor P-Zero’s en een spuitbusje. Wereld van verschil in rijplezier. Wel elke 20K km’s nieuwe voorbandjes :twisted:

Re: Zweverige 991.2 advies gevraagd

18 feb 2023 8:59

horn schreef:Wel elke 20K km’s nieuwe voorbandjes :twisted:


Snel opgebrand :mrgreen:
Plaats een reactie