Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 20:17



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
PCCB en wiel wisselen 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht PCCB en wiel wisselen
Een vraag:
Bij PCCB moet je bij het wisselen van een wiel met 5 bevestigingsgaten 2 wielbouten verwijderen en dan 2 hulpstukken in de tapgaten schroeven. Als ik e.e.a. goed begrepen heb is dat om te voorkomen dat de remschijven kunnen beschadigen en daarna vervangen (duur!) moeten worden.

Heeft er iemand hier op het forum ervaring en/of aanvullende tips voor me? Of is het gewoon doen wat hier boven staat en zorgen dat je niet met de velg tegen de remschijf tikt? Hoe gevoelig zijn die schijven? Tikje en stuk?
Voor het wisselen gebruik ik een lage garagekrik die ik zodanig hoog zet dat het wiel net een paar cm los van de vloer is. Hoe kan ik het te monteren wiel het beste weer omhoog brengen zodat het past over de hulpstukken?

Graag jullie altijd opbouwende reactie :D

PS: heb tot op heden al best vaak wielen verwisseld (zomer/winter) dus dat is niet het issue.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


20 jun 2023 19:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Vergelijk het een beetje met de rand van een porseleinen bord.

Ik heb die 2 staafjes niet.

Wat ik gewoon doe is de wagen opkrikken tot het wiel
net van grond komt (een aantal mm) en dan de velg
er in een rechte lijn onderuit schuiven.

Gewoon op letten dat je niet tegen de rand tikt
met de velg.

Kleine stukjes eraf kan geen kwaad, dacht volgens
Porsche max 1.3cm breed en minder dan 1.5mm diep.


20 jun 2023 20:00
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Dank voor je reactie. Nooit geweten dat de schijven zo gevoelig zijn.

Even doomdenken: als er een malloot met een metalenstaaf tegen aan tikt kan je dus al flinke schade hebben? :shock:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


20 jun 2023 21:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Inderdaad, zijn vooral kwetsbaar op de rand.

Ik heb ook al een schijf met een stukje uit.

Afbeelding

Schuld van mn vorige carrossier (niet CCR)
Bestek was 16k€ (2x schijven + blokken en montage)


20 jun 2023 23:03
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
is dat wellicht waarom mijn Cayenne met PCCB's een soort beschermrand achter de schijf heeft (lijkt op een soort extra schijf die groter is en erachter zit)? Misschien om de rand van de PCCB schijf te beschermen?


21 jun 2023 9:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Brulaap schreef:
Even doomdenken: als er een malloot met een metalenstaaf tegen aan tikt kan je dus al flinke schade hebben? :shock:

Als dat soort malloten bestaan, zullen ze niet alleen je remschijf aanvallen. Ik zou me daar echt niet druk over maken, want dan kun je beter 24/7 een bewaker naast je auto zetten.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


21 jun 2023 9:26
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Ze kunnen best een tikkie hebben hoor, bij mijn GT4 moest ik vorig jaar naast de weg even de wiel vanaf halen i.v.m. een steentje die tussen mijn schijf en stofplaat zat en moest dat zonder die staven doen en dat ging prima met een krukje, niets geraakt. Maar als ik zie hoe lomp ze met de PCCB en andere varianten onde ferrari's etc. omgaan op Youtube zou ik me daar echt geen zorgen over maken. Ratarossa, saving salvage, tavarish, laat hun velgen met regelmaat vallen op hun keramsiche schijven en er gebeurd helemaal niets.

Ik denk dat de staven is gekomen om Porsche in te dekken zou een schijf kapot gaan gedurende een wiel wissel, dan kunnen ze altijd zeggen dat je het niet goed hebben gedaan en onder een garantie claim uitkomen :idea:

Hellraiser schreef:
Inderdaad, zijn vooral kwetsbaar op de rand.

Ik heb ook al een schijf met een stukje uit.

Afbeelding

Schuld van mn vorige carrossier (niet CCR)
Bestek was 16k€ (2x schijven + blokken en montage)


Pas als je drie zulke hapen uit je schijf hebt moet je ze van Porsche vervangen, dus lekker rijden en vergeten van dat ene hap.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


21 jun 2023 9:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
@johann, viel volgens Porsche Center Antwerpen net buiten tolerantie, vandaar het bestek.

Rij er nog mee rond en trekt geen strepen op de schijf
dus maak er mij geen zorgen om maar hou het wel in
de gaten.


21 jun 2023 10:26
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Stel me wat meer gerust, maar zal nog steeds erg voorzichtig doen bij het wisselen van wielen :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


21 jun 2023 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Ik had keramische schijven op de 997.2 turbo S. Het einige voordeel dat ik kan verzinnen is dat ze geen remstof genereren. Ik de regen vond ik ze zelfs irritant, natte schiijven doen eerste ff weinig en daar schrik je toch van. De stalen schijven kunnen het werk toch ook prima aan? En op het circuit, met zand en andere zooi op de baan is het helemaal kwetsbaar allemaal. Dus….


22 jun 2023 16:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Kheb ze ook en daar nooit aan gedacht :scratch:
Zijn die dingen echt zoooo duur?

81820
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


22 jun 2023 17:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Het belangrijkste voordeel van keramische remschijven is gewoon het lage gewicht.


22 jun 2023 23:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Het is gelukt om de wielen er op een goede en schade vrije wijze te verwijderen en her te monteren :thumleft: . Uitgevoerd volgens de handleiding dus met 2 studbolts en dan schuif je het wiel daar zo overheen (naar je toe bij demontage; van de af bij montage).
Mark996 gaf aan dat er achter de schijven een soort beschermrand/-plaat zit; die zit er bij mij ook en is ongeveer 1-2cm in diameter groter dan de schijf. Ik zal in de onderdelen catalogus van Porsche eens zoeken waar die voor is.

Maar nu de hamvraag:
Tussen de remklauw en de 21"velg zit ca 15mm ruimte. De winterwielen die ik nog heb (van een Panamera Turbo) zijn 20" en daardoor is de ruimte maar ca. 3mm. Zou dat genoeg zijn?
Ik heb het wiel handmatig rondgedraaid en dan loopt die vrij, maar gevoelsmatig is de ruimte erg klein (wat als er een klein steentje tussen komt?).

Daar komt nog bij dat de velgen door de vorige eigenaar beschadigd zijn, waardoor er corrosie onder de blanke lak door is gegaan, de TPS leeg zijn en de banden aan vervanging toe zijn. Kortom: gaat wat kosten om ze weer nieuw en gebruiksklaar te krijgen. Misschien toch maar nieuwe 21" wielen kopen :scratch: .
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


25 jun 2023 19:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Benieuwd naar jouw antwoord over die disc erachter.

En over het herstellen, ik zou even een detailer vragen hoeveel het herstellen kost, mooier dan spuiten krijg je het nooit (zelfs meeste ‘nieuw verkochte’ velgen hebben al beschadigingen dus ik zou altijd gaan voor zelf laten spuiten). Ik kan Detailkoning in Hoofddorp aanraden, en je kunt dan gelijk andere detailzaken op laten pakken.

Qua banden zou ik online een set zoeken (meerdere autobanden sites, zie google) en deze af laten leveren en laten monteren bij een lokale bandenboer (kan allemaal via dezelfde website).


25 jun 2023 21:02
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Brulaap schreef:
Maar nu de hamvraag:
Tussen de remklauw en de 21"velg zit ca 15mm ruimte. De winterwielen die ik nog heb (van een Panamera Turbo) zijn 20" en daardoor is de ruimte maar ca. 3mm. Zou dat genoeg zijn?
Ik heb het wiel handmatig rondgedraaid en dan loopt die vrij, maar gevoelsmatig is de ruimte erg klein (wat als er een klein steentje tussen komt?).


Bij de GT4, GT3 en Turbo S zit er ook ongeveer 5mm tussen de klaauw en de voorvelg. Is dat een probleem? Dat hangt van jezelf af; kan je tegen onvolkomenheden?

Google maar eens op "PCCB groove barrels forum en dan Panamera/GT3/GT4/Turbo S

Dan tref je dit soort topics

Afbeelding

Ik heb de afgelopen 10k kilometers drie keer een velg laten hestellen door steentjes die tussen mijn velg en klaauw terecht was gekomen.

Mijn advies; Koop grotere velgen of vermijd gefreesde wegen of wegen waar ze grind strooien die ingereden moeten worden door auto's. Volgens mij wonen we in hetzelfde regio en het zal je niet ontgaan zijn dat ze op de heuvelrug sinds vorig jaar grind strooien op de wegdek van de hoofdaderen. Daar rijden is bijna een garantie dat je schade aan je velgen en klaauwen zullen krijgen. :salut:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


25 jun 2023 22:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
In Amerika zeggen ze weleens:
PCCB = Porsche Cars&Coffee Brakes :p


26 jun 2023 0:02
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Enguess schreef:
Ik had keramische schijven op de 997.2 turbo S. Het einige voordeel dat ik kan verzinnen is dat ze geen remstof genereren. Ik de regen vond ik ze zelfs irritant, natte schiijven doen eerste ff weinig en daar schrik je toch van. De stalen schijven kunnen het werk toch ook prima aan? En op het circuit, met zand en andere zooi op de baan is het helemaal kwetsbaar allemaal. Dus….

Eens, persoonlijk zou ik ze laten vervangen door stalen exemplaren en bij verkoop weer monteren.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


26 jun 2023 11:04
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Ik ben zeer te spreken over PCCB op de ene vervelende probleempje na. Het verschil tussen mijn 996.2 GT3 met stalen remmen en 981GT4 met PCCB is echt giga groot. De GT4 remt zoveel makkelijker, ik heb veel beter gevoel en ik hoor ze nooit klagen op bergpassen. Ook op zandvoort geen enkele keer fading gemerkt, ik kan later en harder remmen met de GT4 dan met mijn GT3.

Maar zou ik ze zelf speccen op een nieuwe auto? Nee, absoluut niet.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


26 jun 2023 12:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Johann schreef:
Maar zou ik ze zelf speccen op een nieuwe auto? Nee, absoluut niet.


Ik ook niet, maar ze zitten er "gratis" bij :mrgreen:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


26 jun 2023 20:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Johann schreef:
Het verschil tussen mijn 996.2 GT3 met stalen remmen en 981GT4 met PCCB is echt giga groot. De GT4 remt zoveel makkelijker, ik heb veel beter gevoel en ik hoor ze nooit klagen op bergpassen. Ook op zandvoort geen enkele keer fading gemerkt, ik kan later en harder remmen met de GT4 dan met mijn GT3.

Dat verschil is met betere/agressievere remblokken op staal waarschijnlijk een stuk kleiner.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


27 jun 2023 9:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Ik wil toch even 2 schrikmomenten van de afgelopen vakantie delen :mrgreen:

Schrikmoment 1: over een weg in Frankrijk met vers split gereden; aangekomen op een parkeerplaats dacht ik een gepiep/gebonkt tijdens het remmen waar te nemen :scratch: . Ik heb de warme remmen snel in het volle zonlicht bekeken en zag dat er een "hap" uit het achterste deel van de schijf was; bij de koelribben die tussen de buitenste en binnenste deel van de schijf zit. Getracht er een foto van te maken (wat glimmen die nieuwe schijven). Ik zag dat er idd een hap uit was (ook aan de voorste deel van de schijf tpv de koelribben), maar die was zo mooi van vorm dat ik ergstig vermoed dat het is om de schijven te "balanceren".
Het gepiep/gebonk bleek trouwen een losse putdeksel in het wegdek te zijn waar toevallig een auto overheen reed toen ik remde :bang: :mrgreen:

Schrikmoment 2: dagen later, weer over een weg met spilt gereden en weer piepen tijdens het remmen; op een parkeerplaats van alles geprobeerd; rijden en hard remmen, achteruit rijden en remmen, maar niets hielp. Wat ook niet hielp is dat het af en toe niet te horen was. Dagen later toch weer dat gepiep en toen besloten het wiel te demonteren; er zat een kiezel tussen de rempad en de schijf (zonder verder schade aan te richten). Ik kon die gemakkelijk er tussen uit halen door zeer voorzichtig met een dun stukje rond metaal het steentje te verplaatsen. Als souvenir het steentje mee naar huis genomen :D .

Kortom: schrikmomenten hadden ook met stalen schijven kunnen gebeuren en geen schade of beschadigingen gehad (dus het euro-spook voor het vervangen van de net nieuwe schijven kon achterwege blijven).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


15 aug 2023 22:16
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Zo herkenbaar, nooit weer PCCB voor mij :bang: Ik rijd inmiddels ook principieel niet meer over gevreesde wegen en mijd alle wegen waar kiezels getrooid zijn.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 aug 2023 11:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Maar die gele remklauwen zijn zoveel gaver met een gele lak..:) dus ik mijd kiezelwegen maar..


16 aug 2023 11:40
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera S - 2013 zwart/zwart 911 3.2 Carrera Cabrio 1989 Diverse alfa (incl. resto’s) een lancia en een bmw
Bussum
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Ik heb 3 auto's waar keramische schijven op zitten (waaronder de 991), bij alle 3 geen enkel probleem ondervonden. Ook het remmen bij koude etc. waar je veel over hoort, geen enkel probleem. Geen overmatig piepen etc. Er is een heleboel napraterij aangaande keramische schijven, helaas. Ook bij normaal gebruik voldoen ze prima en ik zou altijd weer keramische schijven bestellen op een nieuwe auto.


17 aug 2023 10:17
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: PCCB en wiel wisselen
Rijd je soms in Duitsland en Frankrijk over landwegetjes? binnen NL en over hoofdwegen gaat het bij mij ook altijd goed.

Natte schijven heb ik alleen last van als ik de wasbox uitrijden, maar voor de rest werken ze altijd prima. Dit issue met de koude remmen was meer bij de 996 en vroege 997's.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


17 aug 2023 10:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.