wiel 944 Turbo blokkeert
Geplaatst: 29 jul 2023 18:49
Gewoon om jullie deelgenoot te maken van een probleem waarover ik op internet niets kon vinden: Van mijn 944 turbo blokkeerde bij krachtig remmen het rechter achterwiel. Voor alle duidelijkheid, dit gebeurde alleen bij echt hard remmen. Daarvoor had ik alles reeds vervangen: nieuwe schijven, klauwen gereviseerd, nieuwe blokken, remslang, olie, schokdempers, zelfs de banden vervangen (na 8 jaar).
De auto was ook uitgelijnd door een gerenommeerd bedrijf. Voor alle duidelijkheid, de auto heeft geen ABS.
Na veel zoeken en vragen, suggereerde garage de Loods om te controleren of de auto "recht" staat. Links achter stond (slechts) 2 cm hoger. Recht gezet en probleem opgelost.
Dat de auto scheef stond is gebeurd bij het uitlijnen. Het uitlijn bedrijf wist niet hoe dat te doen aan de achterkant. Ze hebben zitten rommelen met een steeksleutel 36. De moer met die maat is voor de hoogte verstelling. Als je niet weet hoe het zit, is het niet duidelijk hoe sporing (toe) en hoek (camber) in te stellen. Het zit wat verborgen. Voor de sporing heb je trouwens ook een hulpstuk nodig die een gewone garage niet zal hebben.
Ik vond het wel bijzonder dat ik dit probleem niet op internet kon vinden. Er staat wel in het handboek van Porsche dat voor het uitlijnen de auto eerst recht gezet moet worden, maar hoeveel uitlijn centra doen dat?
Bij een auto met ABS merk je dit probleem niet, hoewel het er wel is. Auto's zonder ABS zijn ook minstens 35 jaar oud.
De auto was ook uitgelijnd door een gerenommeerd bedrijf. Voor alle duidelijkheid, de auto heeft geen ABS.
Na veel zoeken en vragen, suggereerde garage de Loods om te controleren of de auto "recht" staat. Links achter stond (slechts) 2 cm hoger. Recht gezet en probleem opgelost.
Dat de auto scheef stond is gebeurd bij het uitlijnen. Het uitlijn bedrijf wist niet hoe dat te doen aan de achterkant. Ze hebben zitten rommelen met een steeksleutel 36. De moer met die maat is voor de hoogte verstelling. Als je niet weet hoe het zit, is het niet duidelijk hoe sporing (toe) en hoek (camber) in te stellen. Het zit wat verborgen. Voor de sporing heb je trouwens ook een hulpstuk nodig die een gewone garage niet zal hebben.
Ik vond het wel bijzonder dat ik dit probleem niet op internet kon vinden. Er staat wel in het handboek van Porsche dat voor het uitlijnen de auto eerst recht gezet moet worden, maar hoeveel uitlijn centra doen dat?
Bij een auto met ABS merk je dit probleem niet, hoewel het er wel is. Auto's zonder ABS zijn ook minstens 35 jaar oud.