Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 21:29



Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Probleem bij het monteren van een 19" 12j op een 997S 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Probleem bij het monteren van een 19" 12j op een 997S
Onder het moto doe eens iets gek heb ik een nieuwe set OZ-racing ultraleggera HLT velgen gekocht, het gekke is dat het rode zijn voor op mijn artic zilveren 997S.
Een 8,5j ET53 en 12j ET68 (origineel is het 8j ET57 235/35 en 11j ET67 295/30) . Om die 8,5j komt een 245/35 en om de 12j een 305/30,waardoor de straal van elk wiel 3mm toeneemt. (PSM en ABS fouten te vermijden)

De banden zijn nog niet besteld maar bij een controle met de naakte nieuwe velg, is er opgemerkt dat wanneer de auto volledig uit zijn veren gaat, de achterbanden tegen de 'transvers struts' komen, dwarsbalken die onderaan in ongeveer 45° staan op het chassis. Deze 45° dwarsbalken komen in een klein hoekje door de achterste wielkasten. Door de maximum negatieve veerweg, gaat de camber naar positief en zakt het center van het wiel t.o.v. het chassis waardoor de velg ook dichterbij komt (minder dan de 91mm hoogte van de nieuwe band 305x 0,3). Dat zou dus betekenen dat je het achterwiel niet op een normale manier zou kunnen monteren, maar dat er wel meegereden kan worden. Omdat het achterwiel in rust wel negatieve camber heeft en onderaan de band minder plaats inneemt is er wel afstand genoeg tot aan deze dwarsbalk.
Het idee om op de Nurnburgring de auto met het binnenste wiel uit zijn veren te brengen in één van de snellere secties, en dit wiel zou blokkeren of drastisch vertragen, schrikt me enorm af.

De ET68 werd gekozen omdat het center van de band maar 1mm naar binnen werd verschoven en de geometrie niet te hard aangepast zou moeten worden, moest er toch een probleem zijn kon het nog met een spacer opgelost worden. Ook werd er geopteerd om liefst zoveel mogelijk band in de wielkasten laten verdwijnen. Uitlijning zal uiteraard nodig zijn.
Door deze aanpassing komt de nieuwe velg 14mm verder naar het center en 11mm naar buiten t.o.v. de originele situatie. 14mm naar binnen wil ook zeggen dat de hefboom van de controlearm minder wordt, waardoor de vering iets makkelijker wordt ingedrukt. (de veervoorspanning van de spiraalveer zou aangepast kunnen worden.)

De narrow body van de 997S zou in dit opzicht overeenkomen met de 997GT3 en onder de GT3 staat origineel een 19" 12j ET 68.
De GT3 ligt dan ook nog eens 20mm lager, maar het zou me ten zeerste verwonderen mocht dit probleem zich daar voordoen.
Alleen blijft de vraag waarom het bij de 997S niet lukt.

Als er spacers van 7,5mm gemonteerd zouden worden, komen de velgen elks 18,5mm meer naar buiten. Na een kleine berekening moet er dan een camber van meer dan 2° ingesteld worden om de banden binnen de carroserie te houden. Een camber instellen van meer dan 2° moeten er andere aanpassingen aan een 997 gedaan worden. Aanpasbare Lower-controlarms en driehoeksdraagarm zouden de wielbasis kunnen aanpassen en aanpasbare upper-control zouden ook de camber verder dan 2° kunnen krijgen. deze laatste aanpaasing zou dan ook zonder rubbers zijn wat toch ook enige aanpassing in comfort zal vragen. Een camber van meer dan 2° brengt dan ook nog eens heel wat bandenslijtage mee, alhoewel ik daar geen ervaring mee heb, is dat toch mijn eerste indruk.

Kortom is er iemand met ervaring, of iemand die 12j velgen heeft of had op een 997 of 997S, of die achteraan 15mm spacers of meer op een 11j velg heeft en die zijn wielen nog steeds binnen de narrow bodu te houden, of iemand die raad kan geven of zeggen hoe het wel lukt.
_________________________________________
997S


14 aug 2023 22:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Probleem bij het monteren van een 19" 12j op een 997S
Misschien heb je hier wat aan: https://www.willtheyfit.com/

Verder, gewoon doen, en kijken wat er gebeurt.... :shock: :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


15 aug 2023 10:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.