Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 okt 2025 0:26

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Winterbanden 996 schaars? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Winterbanden 996 schaars?
Op zoek naar nieuwe winterbanden…..
Ik heb nu Vredestein 225/40R18 97Y voorbanden en 265//40R18 97Y achterbanden die aan vervanging toe zijn.
Het is altijd al lastig om een setje met 2 verschillende maten bij elkaar te krijgen, maar nu vind ik voor de achterbanden geen hogere snelheidscodering dan V(240km/h).
N codering is helemaal niet te vinden.
Y snelheidindex is er wel in all season. En voor de voorbanden als winterband dankzij de kleine gangbare maat.
Wat zouden jullie doen?
Y all season banden of V winterbanden?
Eventueel Y winterbanden voor en V winterbanden achter.
Ik vind het overigens geen probleem om onder de 240km/h te blijven als de banden niet meer aankunnen:)
Winterband zijn volgens mij vooral een voordeel bij sneeuw, maar ook dan gaat de 996 op pad. Mijn vrouw rijdt liever in haar auto door de sneeuw dan met de gezins station……die vind ze te groot en te digitaal.

15 okt 2025 14:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Winterbanden 996 schaars?
Ben er laatst helemaal ingedoken. Als je de auto kan laten staan als er echt sneeuw ligt/glad is, dan is voor de Nederlandse winter de all-season band beter geschikt. Deze werkt beter met zowel nat en droog wegdek dan een winterband. Als je toch bij sneeuw echt de 996 neemt, zou ik gewoon de V nemen. Hoe vaak ga je met winterbanden harder dan 240, zou mijn vraag zijn.

15 okt 2025 15:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 981 - Cayman S
ik denk dat het probleem niet ligt in het vinden van banden... of een set. Je kunt toch altijd banden per stuk of per twee of per vier kopen?
tenzij je tweedehands setjes probeert te vinden. dan is het meer zoeken misschien.

De snelheidsindex lijkt me minder een beperking; eerder de draagkracht index lijkt hoog: 97 x 730kg = 2920kg... zo zwaar is een 996 toch niet?

De juiste snelheidsindex kan wél/ook belangrijk zijn. In belgie althans wordt er bij de (jaarlijkse) technische keuring wel degelijk gekeken dat je banden een snelheidsindex hebben die hoger is dan de theoretische maximum snelheid.

ik zou eens op je COC kijken welke load en snelheidsindex daar op vermeld staan.

15 okt 2025 15:46
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Ik ben er ook wel eens ingedoken: All season in de winter is the way to go in een klimaat zoals Nederland, als je de auto als daily inzet.

15 okt 2025 16:07
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
Ik heb eventueel een setje Pirelli Sottozero met N codering te koop voor je.

Pirelli Winter Sottozero 235/40-18
Pirelli Winter Sottozero 255/40-18

Niet de standaard maat maar past prima op 996 velgen.
1 winter, 3000km op gereden. Dot code 2023.

€800 voor alle 4. €1000 met de velgen erbij.

15 okt 2025 18:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Bedankt voor de reacties.
Heb de vraag bij Porsche neergelegd en al wel een staatje met goedgekeurde banden doorgestuurd gekregen. Lijkt echter een oud lijstje, dus de vraag ligt er nog of deze door Porsche nog geleverd worden…..

16 okt 2025 0:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Rij al een aantal jaren tot grote tevredenheid met All-Seasons als prima winterband voor in NL (en dan woon ik ook nog in ZH). Dankzij de moderne 3PMSF codering kom je niet in de problemen met een beetje echte sneeuw in Duitsland oid. Als ik in de Eifel zou wonen oid dan heb je echte wintersloffen nodig. Die rijden ze daar dan weer vaak het hele jaar op. N codering doe ik niet aan kwa All-Seasons (sowieso was er maar 1 keus in de standaard 981 S maten). Wel N-codering voor de zomersloffen.

16 okt 2025 10:50
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
sunnyfunny schreef:
nieuwe winterbanden…..
maar nu vind ik voor de achterbanden geen hogere snelheidscodering dan V(240km/h).

Ben je überhaupt van plan om écht hard te gaan rijden op winterbanden :?:

16 okt 2025 17:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Vorig jaar dit setje verkocht.
Dat is volgens mij nog steeds nieuw te koop in deze maten en niet te duur.
Er staat geen N codering op maar daar mis je niks aan.
Prima band die af en toe best een uitschieter naar boven de 240kmh kan hebben is mijn ervaring. Ze vallen echt niet zomaar uit elkaar.
De V-codering houdt in dat je eindeloos 240kmh achter elkaar kan blijven rijden. Dat is al een hele uitdaging op de Duitse Autobahn.

16 okt 2025 17:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Boven de 240km/h rijden wij niet op de openbare weg, dus V beperking daarom geen issue. Maar wil wel zo goed mogelijke banden, bij de auto passend. Het gaat tenslotte om het rijden. Geen idee of je het verschil gaat merken tussen een V en een Y band op een klaverblad oid.
Enfin het lijstje met banden ooit goedgekeurd door Porsche is online niet meer nieuw te vinden.
Denk dat het All seasons gaan worden. Met echt bar en boos weer, blijven we liever van de straat, als het kan. Ook heeft de P dan niet de voorkeur, Het is echter geen garage queen, dus ze moet wel het hele jaar goed beslagen ten ijs komen ;)

16 okt 2025 18:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
disciple schreef:
Ik ben er ook wel eens ingedoken: All season in de winter is the way to go in een klimaat zoals Nederland, als je de auto als daily inzet.

Precies dit idd. In de zomer op zomerbanden, de Nederlandse winter op all seasons. Die doen het dan misschien sub optimaal in de sneeuw, nog altijd een heel stuk beter dan de mensen om je heen op zomerbanden, en beter dan de mensen om je heen op winterbanden met <4mm profiel…

16 okt 2025 20:00
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Banden zoek en bestel ik overigens op Bandenleader.nl en laat ze afleveren bij een lokale bandenboer die bij bandenleader is aangesloten. De All-Seasons bij uitzondering bij Piet Dam Velgenreparatie laten afleveren (die heeft de 2e hands wintervelgen opgeknapt). Mooi setje geworden die er dit weekend op gaan.

17 okt 2025 0:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]