Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 mei 2024 14:36



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Remdifferentieel 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht Remdifferentieel
Iets waarover ik op dit forum niet veel kon vinden is het ABD ( Aut. remdifferentieel ) Mijn 996 tiptronic heeft dit systeem, echter geen PCM.
Wat doet nu precies een remdifferentieel ?


16 feb 2006 18:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
993 C4 heeft dat ook.

Van internet geplukt:

ABD - Automatic Brake Differential (uses the brakes to work the same as a limited slip diff, but without any of a LSD's drawbacks. If you spin the wheels, a brake is applied to the faster one over and over to keep the car straight, something not easy to do on the road if you've ever driven a RWD car with an LSD)
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


16 feb 2006 19:12
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Werkt in samenwerking met de ABS-sensoren; bij doorslippen van één de de 4 wielen wordt de rem op dit betreffende wiel in werking gesteld totdat dit slippen gecorrigeerd is (fractie van een seconde).
Prachtig systeem waarbij 'ouderwets' Limited Slip Differential dus overbodig is geworden.
Nadeel van dit systeem is natuurlijk wel dat rem en motor elkaar op een gegeven moment 'tegenwerken'. Het 'gevorderde' systeem grijpt daarom in op de motor zelf; het vermogen wordt dan (gedurende zeer korte tijd) verminderd (enkele cilinders uitgeschakeld).
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


16 feb 2006 20:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Dank voor de reacties
Ja, dan wordt het me wat duidelijker. Ik neem aan dat je hiervan slechts iets merkt, bv bij snel optrekken in sneeuw, of bij uitbreken in een bocht ?


16 feb 2006 21:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Epicurus schreef:
Prachtig systeem waarbij 'ouderwets' Limited Slip Differential dus overbodig is geworden.


Nou, dat zou ik nou niet willen zeggen... Ik zou toch gewoon de ouderwetse LSD prefereren.


16 feb 2006 21:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Huyssoon schreef:
Dank voor de reacties
Ja, dan wordt het me wat duidelijker. Ik neem aan dat je hiervan slechts iets merkt, bv bij snel optrekken in sneeuw, of bij uitbreken in een bocht ?

Als het goed is merk je er niks van. Als een soort beschermengeltje wat zorgt dat je de goeie kant boven houdt. :wink:
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


16 feb 2006 22:11
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Epicurus schreef:
Prachtig systeem waarbij 'ouderwets' Limited Slip Differential dus overbodig is geworden

nou prachtig hoor :roll:
doe mij maar een 'ouderwets' sper dan...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


17 feb 2006 2:56
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
En soms zitten beide systemen op een 911.......

Optie 224 (Aut. Bremdiff.) én optie 220 (Sperrdiff.).

Nog niet geprobeerd of dat prettig samenwerkt. :wink:


17 feb 2006 8:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Ik heb mezelf ook vaker afgevraagd hoe dit ABD dan werkt tijdens 't driften...werken de remmen dan tégen het motorvermogen om driften te beperken...m.a.w. ; rij je dan dóór je remmen heen?


17 feb 2006 10:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht 
Deze "gratis" tool is één van de redenen waarom ik een C4 heb gekozen.

En driften doe ik momenteel helemaal niet, want ik heb winterbanden. Ik stuiter dus nu door snelle bochten ipv netjes glijden. Maar ook op zomerbanden lijkt het mij inderdaad geen goed idee om met deze optie of een C4 te gaan driften.
Maar ik heb hier werkelijk geen verstand van, want als je wel eens kijkt naar Eurosport zie je toch veel 4-wiel aangedreven autos al driftend door de bochten gaan. Zouden die dan deze optie niet hebben, of hebben uitgezet.... :roll:


17 feb 2006 10:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jurgen schreef:
Ik heb mezelf ook vaker afgevraagd hoe dit ABD dan werkt tijdens 't driften...werken de remmen dan tégen het motorvermogen om driften te beperken...m.a.w. ; rij je dan dóór je remmen heen?


Afhankelijk van hoe het systeem is afgesteld: ja.


17 feb 2006 11:21
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Ik weet niet wat jullie ervaring is, maar persoonlijk vind ik het 'ouderwetse....' LSD wat abrupt ingrijpen (stevige block), het eerdergenoemde 'engeltje' van de ABD doet dit m.i. veel genuanceerder (wel voelbaar....) en een stuk gecontroleerder. Geef mij maar de 'moderne' systemen.....
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


17 feb 2006 19:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
971 Panamera gts 991 Turbo S /ex 930 Turbo (ex) / 970 Panamera (ex)
Zwolle
Bericht 
Epicurus schreef:
Ik weet niet wat jullie ervaring is, maar persoonlijk vind ik het 'ouderwetse....' LSD ....


Met lsd ga je niet driften, maar flippen! :lol:
_________________________________________
TURBO EARGASM !


17 feb 2006 19:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Maxfli schreef:
Deze "gratis" tool is één van de redenen waarom ik een C4 heb gekozen.


Maar ik heb hier werkelijk geen verstand van, want als je wel eens kijkt naar Eurosport zie je toch veel 4-wiel aangedreven autos al driftend door de bochten gaan. Zouden die dan deze optie niet hebben, of hebben uitgezet.... :roll:



even over een 964 c4

een 964 c4 heeft twee sperrende differentieels in de aandrijving

Een voor kracht overbrenging van de voor wielen met deze kan de kracht tussen de achter wielen en voor wielen geregeld worden.
deze zal zijn werk voornamelij doen bij het vol uitaccelereren uit een bocht.
Standaard aandrijving 69% achter en 31% voor.

Een tweede in de achter aan drijving die het verschil tussen de twee achter wielen regeld.
Deze is gemonteerd om overstuur tegen te gaan (drift)

het is mogelijk om de correctie van het systeem uit te schakelen, dit door op de rem te drukken al het systeem in werking is.

(dit heb ik wel eens geprobeerd maar was toen niet merkbaar :roll: maar nu de auto uitgewogen en een andere stand heeft en nieuwe schokbrekers lukt het ook niet meer om de auto een lichte gecontroleerde overstuur te geven, helaas niet coureur genoeg :cry: )

op het moment dat bij de achter wielen in een bocht er een verschil word gemeten. word het sperr vast gezet , dwz dat de twee achter wielen de gelijke snelheid gaan draaien en zo word er onder stuur gecreeerd.
het systeem gaat beetje bij beetje terug vanaf de volledige sper al er gemeten is dat er geen overstuur meer is.

ik heb wel gezien dat in een rally met een 4x4 men met de linker voet remden en met rechts gas bij geeft om zo in een drift een 180 graden bocht te nemen



btw deze info komt van A streather


robert


nog even voor de zekerheid ik heb het hier niet over een remdiff.
_________________________________________
remmen is angst


17 feb 2006 19:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
rob964.c4 schreef:
op het moment dat bij de achter wielen in een bocht er een verschil word gemeten. word het sperr vast gezet , dwz dat de twee achter wielen de gelijke snelheid gaan draaien en zo word er onder stuur gecreeerd.
het systeem gaat beetje bij beetje terug vanaf de volledige sper al er gemeten is dat er geen overstuur meer is.


Als je eenmaal voldoende overstuur hebt, dan kun je het overstuur ook vast blijven houden. De manier om bij een 964 C4 overstuur te creëren is om remmend in te sturen. De voorwielen hebben dan extra druk en de achterwielen minder. Zo wil de achterkant wel om komen. Als je dan eenmaal gaat kun je het gas er weer opgooien en ga je netjes dwars door de bocht heen.

Het is overigens niet de manier om de auto heel te houden (lees: verhoogde slijtage, het systeem kan best wat hebben), dus ik zou er geen gewoonte van maken. De C4 leent zich het beste voor een nette rijstijl.

Citaat:
ik heb wel gezien dat in een rally met een 4x4 men met de linker voet remden en met rechts gas bij geeft om zo in een drift een 180 graden bocht te nemen


Dat is vaak om de turbodruk erop te houden. Rallyrijders nemen een 180 graden bocht door de auto in onbalans te brengen (lastwisseloverstuur). Men stuurt dan bij een bocht naar rechts de auto naar de binnekant van de bocht, dan vlak voordat de bocht begint naar links en dan weer naar rechts. Door de lastwisselreactie gaat de achterkant dan glijden.


17 feb 2006 19:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
ik heb het idee dat nu de wegligging van de auto beter is ik het niet meer kan controleren als het gebeurd.


en dat van last wissel overstuur heb je gelijk in , ik dacht alleen dat ze het versterkte door te remmen en dan idd meer wiel druk op de voorwielen en dan met gas de achterwielen in een spin brengen.

ach ja zo leer ik elke keer weer iets bij thanks


robert
_________________________________________
remmen is angst


17 feb 2006 20:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
rob964.c4 schreef:

en dat van last wissel overstuur heb je gelijk in , ik dacht alleen dat ze het versterkte door te remmen en dan idd meer wiel druk op de voorwielen en dan met gas de achterwielen in een spin brengen.

ach ja zo leer ik elke keer weer iets bij thanks



Dat van het remmen klopt wel, men remt de bocht wel in. Maar het gasgeven doet men voor de turbodruk (er wil nog wel eens een turbogaatje zitten bij een 2-liter met ruim 300 pk).


17 feb 2006 20:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Maxfli schreef:
als je wel eens kijkt naar Eurosport zie je toch veel 4-wiel aangedreven autos al driftend door de bochten gaan. Zouden die dan deze optie niet hebben, of hebben uitgezet.... :roll:


Of je kijkt naar forummer Gerco die 'driftend' de parking op Zandvoort gladstrijkt..... het kán dus wel.


17 feb 2006 20:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Devils son schreef:
Als je eenmaal voldoende overstuur hebt, dan kun je het overstuur ook vast blijven houden. De manier om bij een 964 C4 overstuur te creëren is om remmend in te sturen. De voorwielen hebben dan extra druk en de achterwielen minder. Zo wil de achterkant wel om komen. Als je dan eenmaal gaat kun je het gas er weer opgooien en ga je netjes dwars door de bocht heen.

No offense, maareh, al eens geprobeerd en gedaan?


17 feb 2006 21:19
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
paSCal schreef:
No offense, maareh, al eens geprobeerd en gedaan?


Ja.


17 feb 2006 21:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
en een 911 afgeschreven. :lol:


17 feb 2006 21:21
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Devils son schreef:
paSCal schreef:
No offense, maareh, al eens geprobeerd en gedaan?


Ja.



Ben JIJ the STIG ?? :shock: :shock: :shock:
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


17 feb 2006 23:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Epicurus schreef:
Devils son schreef:
paSCal schreef:
No offense, maareh, al eens geprobeerd en gedaan?

Ja.

Ben JIJ the STIG ?? :shock: :shock: :shock:


hoezo :?:
als je in een 11-je hard remt terwijl je niet in een rechte lijn rijdt (hoeft maar een heel flauw bochtje te zijn) komt de achterkant makkelijk om hoor...
(pendule effect)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


18 feb 2006 4:02
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht 
RS-R schreef:
en een 911 afgeschreven. :lol:


Ik heb het ook wel eens onbedoeld meegemaakt. Als je je namelijk niet houdt aan de regel remmen vóór de bocht (zoals Jeroen914 al omschrijft)maar domweg al remmend de bocht in krijg je deze situatie als genoemd. Het gas liften in de bocht gaat ook goed...

En als er geen grote uitloop was op dat stuk, dan was mijn 911 idd netjes opgevouwen tegen de vangrail. Gelukkig bleef het bij een hartritme van 180 :oops:


18 feb 2006 8:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
RS-R schreef:
en een 911 afgeschreven. :lol:


Nee, wel een paar keer bijna. Maar tot op heden is het gelukt om van het gras terug te komen op het grijze deel zonder hulp van de vangrail.

(voor de volledigheid: op het circuit)


18 feb 2006 10:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.