Banden-observaties: herkennen jullie dit ?
Geplaatst: 12 maart 2006 11:36
Forummers,
In verband met een ritje Oostenrijk volgende week heb ik zojuist de 16" fuchsen met de zomerconti's omgewisseld voor 15" ATS-en met winder conti's.
Paar dingen vielen me daarbij op:
- na 25.000 km nog 4 mm profiel achter (erg netjes lijkt me !)
- profiel achter lijkt wel beetje "hol" te staan; midden van het loopvlak staat dus iets dichter bij het hart van de velg dan de buitenranden van het loopvlak; herkent iemand dit ? Hoe komt dit ?
Voor wat betreft de winterbanden:
Kwa wegligging valt het me niet tegen; maar ik merk wel verschil.
Auto is wel stiller door de nieuwe dikke laag rubber en de perfecte balancering. Bij 160 is de rechtuitstabiliteit nog steeds prima, harder ben ik niet gegaan. Maar als ik bij hogere snelheid korte rukjes aan het stuur geef voel ik de achterkant wel iets meer 'wegduwen', iets meer overstuur dan ik gewend ben zeg maar.
Oorzaken die ik zelf kan verzinnen:
De winterbanden zijn een stuk smaller dan mn zomerbanden, achter zit nu 195 in plaats van 225, de banden vallen elk ca. 3 cm verder naar binnen (moet ook ivm evt. sneeuwkettingen). Daardoor staat de auto dus ook 6cm smaller op het rubber. Doordat ik nu 15" wielen gebruik ipv 16" wielen zit er ook 15 mm meer rubber tussen de straat en de velgrand (65% van 195 ipv 50% van 225). Dat zal ongetwijfeld de indirectheid vergroten. En tenslotte is het winterrubber zachter dan zomerrubber.
Mensen die dit herkennen ?
In verband met een ritje Oostenrijk volgende week heb ik zojuist de 16" fuchsen met de zomerconti's omgewisseld voor 15" ATS-en met winder conti's.
Paar dingen vielen me daarbij op:
- na 25.000 km nog 4 mm profiel achter (erg netjes lijkt me !)
- profiel achter lijkt wel beetje "hol" te staan; midden van het loopvlak staat dus iets dichter bij het hart van de velg dan de buitenranden van het loopvlak; herkent iemand dit ? Hoe komt dit ?
Voor wat betreft de winterbanden:
Kwa wegligging valt het me niet tegen; maar ik merk wel verschil.
Auto is wel stiller door de nieuwe dikke laag rubber en de perfecte balancering. Bij 160 is de rechtuitstabiliteit nog steeds prima, harder ben ik niet gegaan. Maar als ik bij hogere snelheid korte rukjes aan het stuur geef voel ik de achterkant wel iets meer 'wegduwen', iets meer overstuur dan ik gewend ben zeg maar.
Oorzaken die ik zelf kan verzinnen:
De winterbanden zijn een stuk smaller dan mn zomerbanden, achter zit nu 195 in plaats van 225, de banden vallen elk ca. 3 cm verder naar binnen (moet ook ivm evt. sneeuwkettingen). Daardoor staat de auto dus ook 6cm smaller op het rubber. Doordat ik nu 15" wielen gebruik ipv 16" wielen zit er ook 15 mm meer rubber tussen de straat en de velgrand (65% van 195 ipv 50% van 225). Dat zal ongetwijfeld de indirectheid vergroten. En tenslotte is het winterrubber zachter dan zomerrubber.
Mensen die dit herkennen ?