Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Raammechanisme 964 defect

11 apr 2010 21:28

Vandaag tijdens het omlaag doen van de zijruit een boel gekraak en gekras en raam ging niet meer omhoog of omlaag (lang leve een rol ducttape in de auto). Motortje loopt nog wel, maar zonder dat het nog het raam aandrijft. Ik kan het raam wel met de hand omlaag duwen en vervolgens duwt de motor het raam weer deels omhoog, maar niet zoals het moet.
Kwam met de zoekfunctie wel iets tegen van de Boxster maar niets van een 911/964. Iemand eerder zoiets meegemaakt en wat er aan gedaan ?
Ik ben geen sleutelaar en wil hem volgende week wegbrengen, maar misschien is het iets wat ik toch zelf kan (met een paar tips) of is het iets wat een universeel garagebedrijf (bij mij in de buurt) ook kan repareren ?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Re: Raammechanisme defect

11 apr 2010 21:57

Ik vermoed dat de geleiderol uit de rails is gelopen, maar je zal toch even het binnen paneel en dampfolie eraf moeten halen om te kijken wat er precies mis is.

'T is een vrij eenvoudig systeem dus een beetje automonteur moet er wel uit kunnen komen. Let wel op dat de folie goed terug geplakt wordt anders heb je grote kans op waterlekkage.

EDIT: Bij mij was de geleider helemaal verrot, schijnt een kwaaltje te zijn als de raamlikkers wat korter worden door ouderdom.
Laatst bijgewerkt door WillemB op 12 apr 2010 21:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Raammechanisme defect

12 apr 2010 21:01

Hallo EvDijk,

Zoals een medeforummer al aangeeft, zal het portier even moeten worden blootgelegd. Dit is geen hogere wiskunde, dus elke normale (lees goede) monteur kan deze klus klaren in ik schat 2 a 3 uur.

En je kunt het bijna zeker ook zelf. Kost geen fluit, heel leerzaam en als alles weer functioneert, heel erg leuk. Kijk wat er kapot is, bestel deze spullen bij een specialist (b.v. Erwin) die je ook nog een paar tips aan de hand zal doen en aan de slag.

Veel succes en plezier toegewenst.

SC

Re: Raammechanisme defect

12 apr 2010 22:52

Dank voor jullie reacties. Vandaag ook even met Erpa gebeld. De monteur daar dacht aan een afgebroken/verroest U profiel onderaan het raam en stelde voor om het complete raam met daaraan vast het profiel te vervangen. Schijnt vaker voor te komen.
Zij hebben nog gebruikte ruiten met profiel liggen, dus vallen de kosten wellicht nog mee.
Ik twijfel nog een beetje of ik er zelf aan zal beginnen of de auto wegbreng. Had eigenlijk iets eerder moeten gebeuren, want de auto komt net bij Erwin vandaan voor een grote beurt; zal je net zien.

Re: Raammechanisme defect

13 apr 2010 7:11

EvDijk schreef:Vandaag ook even met Erpa gebeld. De monteur daar dacht aan een afgebroken/verroest U profiel onderaan het raam en stelde voor om het complete raam met daaraan vast het profiel te vervangen.

"En dokter, wat denkt u?"
"Tja, ik denk aan uw hart. Gebeurt wel vaker. Kom maar langs, zetten we er een ander in..." :wink:

Twee opties: of naar Erpa (ofzo) brengen en laten repareren. Ofwel paar schroefjes los en zelf kijken. Werkt allebei, het ene is wat duurder, maar word je minder moe van...
Omdat het een redelijk eenvoudig systeem is, zal het inderdaad vast niet een hele dure reparatie zijn. Succes!

Re: Raammechanisme defect

13 apr 2010 9:56

Die van Erpa schijnen de beste te zijn :shock: :shock:
Kunnen via een telefoontje zien wat er aan uw elfje kapot is !!!
Scherp , zeer scherp.. 8) 8)

Re: Raammechanisme defect

13 apr 2010 18:03

Profiel is ook los leverbaar :!: Ik heb die tenminste los gekocht en gewoon de ruit over gezet. Ik weet niet meer wat de strip kostte, maar 't was tientjes werk volgens mij.

Re: Raammechanisme defect

13 apr 2010 20:39

"En dokter, wat denkt u?"
"Tja, ik denk aan uw hart. Gebeurt wel vaker. Kom maar langs, zetten we er een ander in..."

Twee opties: of naar Erpa (ofzo) brengen en laten repareren. Ofwel paar schroefjes los en zelf kijken. Werkt allebei, het ene is wat duurder, maar word je minder moe van...
Omdat het een redelijk eenvoudig systeem is, zal het inderdaad vast niet een hele dure reparatie zijn. Succes!


Ben nogal huiverig om er zelf mee aan de slag te gaan met als risico dat ik er niet uit kom en met half werk naar een specialist moet. Ik ken dat nog uit mijn brommertijd; uit elkaar en daarna in elkaar, maar wel veel schroeven etc. overhouden. Maar misschien dat ik het dit weekend toch even ga proberen.
Is er een bepaalde volgorde/werklwijze voor het demonteren van het deurpaneel ? Als mij dat een beetje duidelijk wordt zal ik misschien toch zelf een gokje gaan wagen.
Ik heb overigens prima ervaringen met Erpa. Het was ook meer een mogelijkheid die door hun werd aangegeven dan iets van "dat moet het zijn".

Re: Raammechanisme defect

13 apr 2010 21:26

Ik begin altijd onderaan, eerst de kaartenbak/armsteun en dan de rest. Er zitten nog best een hoop kruiskop schroeven in. De bovenkant van de deurhandel zit met 2 inbusboutjes vast. Let op de draden van de ruit en spiegel bediening en van de speaker.

Probeer de folie heel te verwijderen, het kleinste scheurtje kan al een vervelend vocht probleem veroorzaken. Wellicht verstandig gelijk een nieuw folie te halen en te monteren.

Bij mij was de houder waar de ruit in vast zit zo verrot dat deze heel eenvoudig te verwijderen was van de ruit. De nieuwe houder op de juiste plaats in het mechanisme gezet en aan de onderkant van de ruit gezet en VOORZICHTIG met een kunststof hamer de ruit aangetikt totdat deze goed vast in de houder zit. Ik heb de ruit niet uit de sponning gehad. Wel even controleren of de ruit correct omhoog en naar beneden gaat voordat je alles dicht maakt.

O ja en nog een tip om te zorgen dat je geen schroefjes overhoudt. Op een a4tje grof de contouren van het binnenpaneel tekenen en waar je het schroefje uithaalt op de corresponderende plek op het a4-tje plakken met een stukje schildersafplaktape :idea:

Bijgaand nog wat foto's
Afbeelding Afbeelding

Re: Raammechanisme defect

13 apr 2010 22:02

EvDijk Schreef: Ben nogal huiverig om er zelf mee aan de slag te gaan met als risico dat ik er niet uit kom en met half werk naar een specialist moet. Ik ken dat nog uit mijn brommertijd; uit elkaar en daarna in elkaar, maar wel veel schroeven etc. overhouden. Maar misschien dat ik het dit weekend toch even ga proberen.

Go For It EvDijk, De Wereld is aan de durvers !!! :mrgreen: :thumleft:

Re: Raammechanisme defect

14 apr 2010 11:20

Willem B bedankt voor de uitleg, tips en foto's, en Diablo voor de stimulerende woorden. De drempel om zelf aan de slag te gaan wordt steeds lager, maar de twijfel is er nog wel. Ik zal vandaag of morgen eens informeren naar de mogelijke kosten als ik het laat doen. Mocht ik dan van de stoel vallen, zal ik direct de schroefmachine op de oplader zetten en aan de slag gaan. Heb in ieder geval de mede forummers nog voor tips mocht ik halverwege er niet meer uitkomen.
Willem B, heb jij toen geinformeerd naar de kosten voordat je zelf ging schroeven ?

Re: Raammechanisme defect

14 apr 2010 11:29

Schroefmachine ???
ben je gek man , dit is een wagen waar er gewoon met een (kruiskop)schroevendraaier mee werkt !!
:mrgreen: :mrgreen:

Re: Raammechanisme defect

14 apr 2010 18:59

Nee, ik heb niet vooraf naar de kosten geinformeerd. Mijn wieg stond in een Volkswagen/Porsche garage (kijk maar eens in mijn album) om het maar even zo te zeggen, en heb de autotechniek met de speekwoordelijke paplepel mee gekregen. Ik heb (uiteindelijk :mrgreen: ) een commercieel autotechnische opleiding gedaan.

Heb de laatste 20 jaar niet meer dan hobbymatig gesleuteld, dus de snelheid is er een beetje uit :mrgreen: (jaja kom maar kom maar) maar ik kijk eerst even goed hoe e.e.a. in elkaar zit, even wat goegelen,hier met de zoekfunctie aan de gang of post even een vraag en ik heb tot nu toe alle klussen aan de P tot een goed einde gebracht.

Enne vergeet die schroefboormachine idd maar, sommige schroefjes zitten te diep in de bekleding. Je zult dus echt met de (kruiskop) schroevendraaier aan de gang moeten. Je draait dan ook veel minder snel iets kapot.

Re: Raammechanisme defect

16 apr 2010 12:12

Hoi WillemB. Om weer wat sneller te worden qua sleutelen wil ik je dringend adviseren om vaker raammechanismes te repareren. Nu moet je natuurlijk maar net tegen zo'n klus aanlopen........ :lol:
Kortom; mocht je de sterke behoefte hebben om bij anderen spullen te gaan repareren, ben ik de laatste die je tegemhoudt. :mrgreen:

Re: Raammechanisme defect

16 apr 2010 21:50

Een paar mensen gaan binnenkort eens kijken of we een sleutelclub kunnen gaan organiseren zie dit topic Misschien is dat wat voor je :wink:

Ik blijf voorlopig alleen maar aan m'n eigen auto sleutelen :mrgreen:

Re: Raammechanisme defect

16 mei 2010 16:41

Het is mij gelukt ! om iemand te vinden die het kon repareren.
Ik ben gisteren naar een garage bij mij in de buurt geweest (Profile tyrecenter)en een van de monteurs was zo vriendelijk het werk neer te gooien en meteen aan de slag te gaan met de deur. Binnen een kwartier had hij het paneel er af en het plastic voorzichtig losgemaakt.
De rail onderaan het raam bleek losgeraakt van het raam en daardoor was het mechanisme er uitgeschoten. Hij heeft het onderdeel goed vastgekit aan het raam en klaar was kees. Uurtje werk voor € 45,00.
Het verwijderen van het paneel had ik zelf ook gekund maar vele malen langer bezig geweest en ik had het op deze manier niet zelf kunnen repareren.
Mocht er iemand zijn met een soortgelijk probleem, ik weet dus nu iemand in de Betuwe die het snel, vakkundig en goedkoop oplost !

Re: Raammechanisme defect

16 mei 2010 17:19

EvDijk schreef:Het is mij gelukt ! om iemand te vinden die het kon repareren.

Binnen een maand :res: :mrgreen:

Re: Raammechanisme defect

20 jul 2010 11:07

Ik heb precies hetzelfde euvel!
Ik heb gisteren het binnenwerk van de deur vewijderd en zag dat ook bij mij het raam uit de (wat roestige) rails was gelopen. Overigens viel me op dat het mechanisme van de ruit met maar 1 wieltje de rails op en neer beweegd. Met als gevolg dat de rails (bij mij dan) helemaal scheef gaat bij op en neer bewegen.
Ik heb het raam weer in de rails gedaan, en voorzichtig en stevig tegelijk aangedrukt. Alleen bij het raam volledig naar beneden laten gaan zakt de rails verder naar beneden dan het raam (met als gevolg dat het raam weer uit de rails schiet).
Zal ik nu, net als hierboven gedaan, het raam aan de rails kitten? Of heeft iemand een betere suggestie?

Groeten,

Carrera80

Re: Raammechanisme defect

20 jul 2010 22:45

Carrera80 schreef:unter dem elfers

Volgens mij is het unter den Elfer.
Laatst bijgewerkt door NordRack2 op 21 jul 2010 12:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Raammechanisme defect

21 jul 2010 10:16

Hierbij een plaatje van de raamrails die ik bedoel uit het werkhandboek:
Bijlagen
rails.JPG

Re: Raammechanisme defect

28 jul 2010 13:32

NordRack2 schreef:
Carrera80 schreef:unter dem elfers

Volgens mij is het unter den Elfer.


Bedankt voor de correctie! Heb mijn onderschrift aangepast. Mijn Duits is werkelijk belabberd... ;-)
Plaats een reactie